Vítám vás zase jednou po nějaké době v mé "fotolaboratoři", ve které občas na konkrétních příkladech ukazuji, jak o svých fotkách přemýšlím a jak a proč při jejich snímání a úpravách postupuji. Tentokrát tu mám jednu fotku, ze které by ani nebylo zřejmé, že byla pořízena v Praze - dokonce při společné vycházce s projektem Pražské domy, se kterým už pěkných pár vycházek brázdíme ulice tzv. Petrské čtvrti na pražském Novém Městě.
Ono by asi bylo logičtější hledat v Praze nějaké to malebné podzimní zákoutí, čím barevnější, tím lepší. Ale někdy se situace vyvine jinak. Když jsme končili vycházku, jejímž hlavním bodem byla tentokrát Petrská ulice, dostali jsme se až k domu ozdobenému pamětní deskou připomínající jednoho z obyvatel Prahy, kteří byli ve svém životě oceněni Nobelovou cenou. Mimochodem, víte, že takových pražských rodáků a rodaček, ze kterých se stali vážení nobelisti, je dokonce pět? Uměli byste je vyjmenovat?
U povídání o nobelistech a nobelistkách jsme se trochu zadrhli, protože bylo hodně podrobné. No a v takových situacích se místo běžného chytání lelků snažím po okolí chytat zajímavé fotografické záběry. Času na rozhlížení bylo dost, a tak jsem na jedné zdi objevil zvláštní "vykukující kovové hádky", kteří mě zaujali o to víc, že jejich okolí bylo zdeformované, jako by se právě prodrali z vnitřku budovy ven a poprvé se mohli rozhlédnout po přilehlé ulici jako první výspě jejich čerstvě objevovaného světa. Zkusil jsem si tedy maličký vzdálený otvor s vykukujícími esíčkovitými .bytůstkami přiblížit objektivem s delší ohniskovou vzdáleností.
Jaj, na první pohled vidím dvě podivnosti (neříkám chyby, protože co je v jedněch souvislostech chybou, může být za jiných okolností skvělým nápadem): Jednak je hlavní objekt v obraze situován prakticky do středu, což je kompozice, která mi není úplně vlastní. Druhou, o dost nenápadnější nepěkností, je skutečnost, že horní linie kovových "hlaviček" prakticky splývá s jednou clonou na okénku.
Místo krásně barevně vyvedeného podzimu v některé ze starodávných pražských zahrad jsem si tedy domů přinesl černobílý obrázek dvou "zvědavých" trubek, které jako kdyby udiveně hleděly do před nimi čerstvě se otevírající ulice a říkaly: Tak tohle je tedy ten svět, o kterém jsme tolikrát slyšely vypravovat?! A my nevíme, jestli je v těch slovech obsažen natěšený obdiv nebo přídech zklamání.
Ono skutečně je to sama o sobě neobvyklá věc, takové pozemní UFO
OdpovědětVymazatAž jednou půjdu kolem a tenhle mimozemšťan tam nebude, lehce znervózním.
VymazatTa trubka (YouTube) je rám už hodně dlouho. Mám ji v archivu, musím se podívat, kdy jsem to fotil, myslím, že to bylo před kovidem.
OdpovědětVymazatLíbí se mi tvoje poslední verze.
Já si jí všiml poprvé. Vida, k čemu může být dobré povídání o nobelistech.
VymazatKoukají dost zlostně, hadice jedny... Nicméně, podle deformace žaluzií soudě, myslím že měly asi ještě vedle starší, tlustší a nebezpečnější ohavu, která už ale vyhynula.
OdpovědětVymazatPravděpodobně tlustší ohava vyrazila do světa. Kdoví, kde teď dělá kariéru :-).
VymazatI ten poslední ořez je přesně podle pravidel kompozice.
OdpovědětVymazatNa předposledí fotce jsou 3 témata. Okno, trubky a vztah mezi nimi. Je to jak věta se zbytečnými slovy.
Ořez udělal z okna místo tématu jen zajímavé pozadí, tedy vypadl i vztah a má to jen jedno téma. Tím je impakt větší. "Říká" to jen jednu věc.
Je to podle poučky "Když vaše fotka není dobrá, nebyl jste dost blízko" (asi Capa).
A.P.
Ano, je to Capa. V tom mají kovové trubky proti mnohým lidem výhodu, protože neremcají a nevyhrožujou, když se k nim jde blíž :-).
VymazatLezarts
OdpovědětVymazatHrozivé kovové kobry, tak to na mě působí. Je úžasné co se dá pomocí různých “kouzel” moderní techniky dotvořit!
Ono to dnes vypadá možná sofistikovaně, ale většina z předvedených úprav se dala dělat už v analogové éře, jen to bylo trochu pracnější :-).
VymazatA víte, že mně se nejvíc líbí poslední barevná, přesněji první černobílá, kdyby zůstala barevná? Ten tón zlaté... Ale na mě nedejte. Tohle chytání detailů, které jsou něčím zvláštní, mám rád, Praha jich má naštěstí všude dost a dost, však sám víte. A ještě něco - vlastně jste vyfotil umělecké dílo. I řemeslníci můžou mít výtvarné cítění, ne? :-)
OdpovědětVymazatVšak je dobře sledovat celou cestu a odbočit právě tehdy, kdy je to člověku milé :-).
VymazatOko, které si něčeho takového všimne a vyčaruje z toho takovýhle příběh, už je panečku nějaké oko :-) Velmi okouzlující!
OdpovědětVymazatZajímalo by mě, jak by výsledný obrázek vypadal, kdyby v něm zůstaly barvy. Respektive ta troška barev, které v něm byly. Tedy zcela na rovinu, ten jemný nádech žluté :-)
Vlastně jsem byl donucen okolnostmi si toho všimnout; původně jsem to přešel :-).
VymazatTo vypada jako zacatek horroru! Taky bych znervoznila. V te barevne verzi mi to pripada skutecnejsi a strasidelnejsi nez cernobile.
OdpovědětVymazatNo, pokud by něco podobného vyrašilo třikrát na každé zdi, taky bych znervózněl :-).
Vymazat