Těm, co si na můj blog chodí číst pravidelně, bude tento článek nutně povědomý: Vždyť tady podobný článek o výstavě stejného autora, stejného názvu a dokonce i stejného místa konání už jednou byl! Vápeník už zjevně stárne, zapomíná, co kdysi napsal, a opakuje se. Jak to tak bývá, v něčem budou mít takoví pamětníci pravdu a v něčem ne. Pravdu budou mít v tom, že jsem opravdu loni v březnu napsal článek o stejnojmenné výstavě známého fotografa Martina Stranky v Mánesu a že jsem od té doby o rok a půl starší a zapomnětlivější. Ale ta výstava stejná rozhodně není: Zčásti se liší svým obsahem, k čemuž se dostaneme podrobněji, ale hlavně se liší podmínkami, za kterých probíhá.
Pozn.: V loňském článku jsem psal podrobněji o některých konkrétních fotografiích, což si dovolím neopakovat, přestože fotky jsou i tentokrát součástí expozice, zájemci si ale samozřejmě mohou přečíst celý můj loňský text Výstava Martin Stranka - Dechem i prohlédnout tehdejší ilustrační záběry z Mánesa. Škoda, že se kvůli likvidaci mé původní blogové platformy neuchovaly tehdejší bohaté komentáře.
Pro mě je Martinova loňská výstava ve vzpomínkách vlastně symbolicky spojena se začátkem covidové epidemie. Stihla být zahájena velkolepou vernisáží a byla pak otevřena přesně 12 dní. Podmínky pro návštěvníky se postupně zpřísňovaly a 12. března večer byla výstava definitivně uzavřena. Fotky jsem tehdy viděl opravdu na poslední chvíli a i když jsem článek na blogu publikoval hned druhý den, abych jím pozval k návštěvě všechny milovníky fotografie, protože výstava je to opravdu mimořádná, už nebylo kam, protože všechny výstavní sály se veřejnosti uzavřely. Kdykoli jsem měl od té doby chuť zahudrovat si na covid, který komplikoval organizaci mých vlastních tří loňských výstav, vždycky jsem si vzpomněl na Martina, na to, jak dlouho tuhle rozsáhlou výstavu připravoval a co ho to stálo úsilí i peněz, a hned mě vlastní naštvanost přešla, protože ty moje komplikace oproti tomu byly pouhými prkotinami, a nakonec u mne vlastně všechno dopadlo relativně dobře.
Budova Spolku výtvarných umělců Mánes architekta Otakara Novotného je komplex staveb vybudovaný ve funkcionalistickém slohu v letech 1928 až 1930 (nad ním se tyčí Šítkovská vodárenská věž z konce 15. století a za ním vykukuje špička slavného Tančícího domu). Pro vystavujícího umělce naprosto skvělá adresa :-).
Už tehdy ale Martin Stranka zájemcům o své fotky slíbil, že se do Mánesa se svou výstavou vrátí, až to půjde, nejlépe "po covidu". Nu, jak to vypadá, "po covidu" ještě rozhodně nemáme, ale výstava s původním názvem DECHEM je opět zde, začala v pondělí 1. listopadu a měla by (věřme tomu, i když chápu, že aktuálně vzrůstající počty nakažených mohou vyvolávat u autora, organizátorů i návštěvníků nepříjemné déja vu) být otevřena až do konce listopadu. Tentokrát jsem se ale rozhodl neponechat nic náhodě a kreativitě ministerstva zdravotnictví, využil jsem dovolenou, kterou jsem si zařídil na tento speciální "fotografický týden", a vyrazil jsem na obnovenou výstavu jako jeden z prvních.
Hlavní výstavní sál má dvě základní části: Dvorana s proskleným stropem, ve které je nádherné přirozené světlo, představuje, myslím, stejnou sestavu obrazů, jako tomu bylo loni v březnu; když porovnám svoje aktuální ilustrační fotky s fotkami z loňska, je vidět, že došlo jen k drobným přeskupením, která navíc dávají dobrý smysl.
K prosklené dvoraně přiléhá napravo (směrem od vchodu) částečně oddělený prostor s podstatně menším množstvím přirozeného světla. V této části výstavního sálu byla loni vystavena série portrétů autorových přátel z uměleckého světa. Tentokrát ale Martin využil "boční prostor" k prvnímu veřejnému představení svého nového cyklu "Boyhood" (Chlapectví). Měl jsem možnost části tohoto cyklu vidět jak na autorově webu, tak i v podobě soutěžních kolekcí - např. v letošní pařížské soutěži Prix de la Photographie, Paris (Px3) a byl jsem zvědavý, jak na mne - pro mě na první pohled poněkud vzdálená poetika tohoto cyklu - zabere naživo.
V mém loňském článku jsou nejen ukázky loni vystavených portrétů, ale hlavně je v něm formulované to, co považuji ve svém vztahu k fotkám Martina Stranky za podstatné a pod co se mohu i s časovým odstupem znovu podepsat. Vím ale, že každá past v podobě prokliku mimo tělo textu výrazně zmenšuje počet přečtení, tak si zde dovolím z mého loňského textu nejapně ocitovat:
Fotky Martina Stranky už pár let docela poctivě sleduji, i když šlo doposud většinou o žánr, jehož nejsem zrovna velkým fanouškem. Budu-li upřímný, vlastně mě docela štve, že se mi Martinovy fotky tolik líbí, protože mi to docela podstatně narušuje mou vlastní pracně budovanou "filosofii fotografie" jako odrazu - třebas mnohdy podivné a našim očím více či méně skryté - objektivní skutečnosti. I když chápu nutkání tvůrců vytvářet v obrazech nové světy a nové vztahy mezi objekty inscenováním, skládáním a počítačovými kouzly, vždycky to beru tak trochu jako podvod na realitě a jako určitou míru pohrdání vůči ní, jako by realita sama nebyla dostatečně fascinující, proměnlivá, inspirující a přitom do značné míry odolávající poznání a pochopení.
Ilustrační fotky z výstavy pro tento článek jsem pořídil s výslovným autorovým souhlasem, protože Martin byl na své výstavě osobně přítomný. Využil jsem příležitosti a vysvětlil jsem mu, jak mi svými obrazy komplikuje svět a relativizuje i tak zdánlivě jednoduché a uchopitelné pojmy jako "líbí - nelíbí", "souhlasím - nesouhlasím" nebo "mluví mi z duše - nerozumím ani slovo" :-). A musím dodat, že jsem moc rád, že tomu tak je, protože mám dojem, že neustále roste počet lidí, kteří za všech okolností tzv. vědí své, což může snadno znamenat, že nebudou nikdy ochotni vědět to naše. Budiž pochváleni lidé jako Martin, kteří rozšiřují naše obzory, jež nám především naše vlastní lenost a snaha o úlevné zjednodušení často radí držet přehledně ouzké.
Pozn.: A co vám můj blog - pokud ho ještě neznáte - může nabídnout? Kromě pravidelných týdenních glos politického a společenského dění najdete na blogu např. cestopisné reportáže z Japonska, z Řecka, a dalších míst, jsou tu i - věřím, že většinou humorně laděné - úvahy a fejetony, povídky, básně, hrátky s češtinou, haiku, vzpomínková vyprávění, povídání o knížkách, filmech či pražských zákoutích a také celá řada fotografií doprovázejících četné fotočlánky. Pokud vás na mých stránkách něco zaujme, neváhejte a dejte o mém blogu vědět i dalším lidem, které by mohly moje články potěšit. Děkuji, opatrujte se a těším se s vámi zase brzy na shledanou.
Víš jak jsem nadávala, když jsem v neděli stála před Mánesem, čučela dovnitř na ty parádní fotky a nemohla tam, neb výstava byla otevřená od pondělka? Počítám, že se do Prahy už teď v listopadu nedostanu, takže mi to ujde.... a to mě štve.
OdpovědětVymazatKdyž se dveře výstavy v pondělí dopoledne otevřely, jako gentleman jsem pustil do dveří napřed dvě dámy, takže jsem byl až třetím návštěvníkem :-). Já se tam ještě v listopadu určitě zastavím, slíbil jsem pár lidem, kterým jsem návštěvu doporučil, že tam s nimi půjdu jako doprovod.
VymazatNo uvidím, možná mě to tak nahlodá, že se tam vypravím na otočku.
VymazatTakze tam určitě zajdu .Fotky na obrazcich vypadaji pěkné s vubec ne "odtrzene odvreality"
OdpovědětVymazatNávštěva určitě stojí za to a nic se tím navíc neriskuje: Koho fotky nezaujmou, pořád mu ještě zbývá příjemná procházka kolem Vltavy a na Žofín :-).
VymazatTo nadšení z tvých slov úplně tryská! Byť nejsem úplně nejvhodnější cílová skupina, tak se musím přiznat, že mě docela nahlodalo :-)
OdpovědětVymazatTaky jsem byl kdysi přesvědčený, že rozhodně nejsem cílová skupina :-).
VymazatOpravdu pěkné, naživo určitě mnohem hezčí. Škoda jen, že nejsem blíž Praze.
OdpovědětVymazatPrávě ten živý kontakt s velkým formátem dělá u těchhle fotek docela dost. Byť za Slovanskou epopejí vystavené fotky ještě maličko rozměrově zaostávají :-).
VymazatChci tuhle výstavu vidět tak moc, že pojedu do Prahy sólo. V sobotu. Snad se neztratím...
OdpovědětVymazatTak věřím, že se ti bude výstava líbit. A ztratit se není možné: Za Národním doleva :-).
VymazatA jak k Národnímu? Z hlavního nádraží?
VymazatJestli bude pěkně, je to asi nejlepší procházkou přes centrum, tedy přes Václavák, dolů na Můstek a po Národní k divadlu. Jde to i tramvají číslo 9 od zastávky Hlavní nádraží na stanici Národní divadlo.
VymazatTomuhle žánru se říká středověké fotografie. 😁
OdpovědětVymazatHmmm... Jsem zvědavý: A co je na nich středověkého?
VymazatVlastně nic. Myslel jsem, že v těch miniaturách vidím dělená, malovaná okna, zdobené parapety, okázalé postele, ale ukázalo se, že jsem prostě příliš rychle bloudil očima po telefonním displeji... Teď vidím, jak to je. Dívka a chlapec sedí na matraci a vstávají od prohýřené noci, to je ryze moderní pojetí.
VymazatMožná to v sobotu stihnu.
OdpovědětVymazatVida, v sobotu budu poblíž, mám vycházku ve Vodičkovce od dvou do čtyř, tak se pak možná půjdu znovu mrknout.
VymazatMy s milostivou plánujeme tržíčky na Náplaffce (budou-li ještě) a při té příležitosti...
VymazatKromě výstav tvých fotografií jsem viděl jen fotografie Jana Saudka, a to docela náhodou při návštěvě Českého Krumlova před pár roky, známé jméno mě oslovilo. Dávám přednost obrazům v galeriích.
OdpovědětVymazatCovidová omezení jsou frustrující, takto mně unikla výstava Rembrandta v Praze (i když tedy zas tolik nelituji, protože počet obrazů na ní byl velmi malý), a minulou sobotu jsem z preventivních důvodů, než se zase všechno zavře, byl ve Vídni na výstavách Modiglianiho a Tiziana.
Nechápu to, více než 6 milionů naočkovaných, další asi milion, kteří nemoc úspěšně přežili, a jsme na to skoro jako v těch nejhorších měsících.
statistika věda je....
VymazatJednoduchou extrapolací mi vyšlo, že dokud u nás nebude naočkováno nejméně 36 miliónů lidí, virus bude pořád zlobit.
VymazatVýstava by mohla být zajímavá také z důvodu poznání nových lidí, ale covid znovu jede a pochybuju že bych proti němu byl ochráněn pitným režimem Kláštoné kalcie, se kterou každý večer pořádám wellness. Taky nechápu kde se pořád tolik nakažených bere a doufám, že mně to příští rok nedabourá návštěvu krušnohorských horalů. Přeju hezký den.
OdpovědětVymazatJasné. Myslím, že většina vystavených obrazů je k vidění na webu autora, takže nakouknout lze i tak. Také přeji krásný den.
VymazatPřekrásné, jak fotky tak tvůj text. Znovu jsem navštívila portfolio Martina Stranky a obdivovala jeho krásné fotografické obrazy. Nejvíc ve mně probouzí emoce cyklus Našel jsem ticho, to je geniální, ale i ostatní fotky jsou velmi působivé.
OdpovědětVymazat