pátek 9. března 2018

Které české filmy považuji za nejlepší?

Čas od času se někde na blogu objeví článek s filmy, které daný bloger považuje za své nejoblíbenější; ostatně i zde jsem před řadou let publikoval článek Pět filmů, které mne nejvíc ovlivnily. Už dlouho jsem chtěl věnovat speciální článek výběru českých filmů, které osobně považuji za nejpovedenější či nejzajímavější, prostě ty, které se mi nejvíc líbí a které za sebe můžu doporučit. Až dnes jsem tenhle dlouhodobý zálusk naplnil a výsledkem je obsáhlý seznam čtyřiceti českých (nebo aspoň z podstatné části českých) filmů natočených pětadvaceti různými režiséry.

Původně jsem měl v úmyslu omezit výběr jen na filmy natočené během mého života. Protože však z ročníku 1965, kdy jsem ještě oficiálně narozený nebyl, pochází několik filmů, které jsem pominout rozhodně nechtěl, fikaně jsem původní definici rozšířil na "filmy natočené během mého života, počítaje v to i život prenatální" :-).

Po docela dlouhých úvahách jsem se rozhodl sestavit dvakrát TOP20, přičemž první dvacítku filmů považuji ze svého subjektivního pohledu za "extraligu" a druhou dvacítku za "první ligu". A aby se filmy v obou skupinách mezi sebou nehádaly, nesestavoval jsem žádný podrobný a přesný žebříček, ale jen jsem vždy příslušnou dvacítku seřadil podle abecedy. Už takhle má člověk nepříjemné pocity z dělení na "skvělé" a "ještě lepší", ještě to tak, abych určoval medailisty v disciplíně, ve které objektivně stejně řadit nejde, a vyvolával tak třeba řevnivé potyčky mezi čtrnáctým a patnáctým v pořadí!

ke každému filmu jsem kromě názvu uvedl i režiséra, rok dokončení a pro zajímavost i aktuální (k 9.3.2018) hodnocení filmu na serveru www.csfd.cz, abyste mohli posoudit, jak se můj osobní vkus překrývá nebo míjí se vkusem filmových diváků na internetu. O třech filmech z uvedeného výčtu jsem na blogu psal podrobněji, tak jsem připojil i odkazy na své starší podrobnější články (šlo o filmy Adelheid, Faunovo velmi pozdní odpoledne a Všichni dobří rodáci).

Předpokládám, že budete spoustu, většinu a možná dokonce všechny uvedené filmy znát. Samozřejmě, může se snadno stát, že jsem některý z moc krásných filmů pominul prostě proto, že jsem na něj docela obyčejně zapomněl. Stejně tak jsem film vůbec nemusel vidět, pak se v následujícím seznamu taky nemůže objevit. Na seznamu je mimochodem velmi dobře vidět, že nově natočené české filmy u mne do "klasické" starší konkurence pronikají jen obtížně, což může být jak známka určitého kvalitativního poklesu naší kinematografie, tak (to pravděpodobněji) i důkaz mého osobního konzervativismu. Na druhou stranu, v "extralize" mám z dvaceti kousků plných třináct z období tzv. zázraku československé filmové nové vlny, kdy byl československý film považován doslova za světovou špičku a sbíral prestižní ocenění jak na slavných filmových festivalech, tak při udílení Oscarů.

První TOP20 - "Extraliga":
Adelheid - rež. F. Vláčil (1969) 84%
Faunovo velmi pozdní odpoledne - rež. V. Chytilová (1983) 74%
Hoří, má panenko - rež. M. Forman (1967) 85%
Kladivo na čarodějnice - rež. O.Vávra (1969) 88%
Láska mezi kapkami deště - rež. K. Kachyňa (1979) 81%
Markéta Lazarová - rež. F. Vláčil (1967) 82%
Nabarvené ptáče - rež. V.Marhoul (2019) 68% 
Návrat idiota - rež. S. Gedeon (1999) 77%
Obecná škola - rež. J. Svěrák (1991) 89%
Obchod na korze - rež. J. Kadár, E. Klos (1965) 87%
Ostře sledované vlaky - rež. J. Menzel (1966) 83%
Postřižiny - rež. J. Menzel (1980) 85%
Případ pro začínajícího kata - rež.P. Juráček (1969) 82%
Rozmarné léto - rež. J. Menzel (1967) 78%
Samotáři - rež. D. Ondříček (2000) 84%
Spalovač mrtvol - rež. J. Herz (1968) 89%
Světáci - rež. Z. Podskalský (1969) 87%
Údolí včel - rež. F. Vláčil (1967) 85%
Ucho - rež. K. Kachyňa (1970) 86%
Všichni dobří rodáci - rež. V. Jasný (1968) 86%

Druhá TOP20 - "První liga"
Bílá paní - rež. Z. Podskalský (1965) 82%
Hra o jablko - rež. V. Chytilová (1976) 71%
Intimní osvětlení - rež. I. Passer (1965) 81%
Je třeba zabít Sekala - rež. V. Michálek (1998) 83%
Kolja - rež. J. Svěrák (1996) 86%
Kopytem sem, kopytem tam - rež. V. Chytilová (1988) 72%
Musíme si pomáhat - rež. J. Hřebejk (2000) 85%
Nebeští jezdci - rež. J. Polák (1968) 86%
Nejasná zpráva o konci světa - rež. J. Jakubisko (1997) 70%
Pelíšky - rež. J. Hřebejk (1999) 91%
Petrolejové lampy - rež. J. Herz (1971) 84%
Praha - neklidné srdce Evropy - rež. V. Chytilová (1984) 78%
Pražská pětka - rež. T. Vorel (1988) 76%
Romance pro křídlovku - rež. O. Vávra (1966) 79%
Signum Laudis - rež. M. Hollý (1980) 82%
Skřivánci na niti - rež. J. Menzel (1969) 85%
Valérie a týden divů - rež. J. Jireš (1970) 74%
Vesničko má, středisková - rež. J. Menzel (1985) 88%
Záhrada - rež. M. Šulík (1995) (1995) 80%
Zapomenuté světlo - rež. V. Michálek (1996) 81%
Zlatí úhoři - rež. Karel Kachyňa (1979) 85%
Želary - rež. O. Trojan (2003) 81%

Aktuální dodatek: V roce 2019 jsem nemohl jinak než zařadit mezi z mého pohledu nejlepší české a československé filmy i film Václava Marhoula Nabarvené ptáče. Samozřejmě správné by v tom případě bylo jeden z původně uvedených filmů přeřadit do druhé TOP20 a z ní naopak jeden film zcela vyřadit. No, jestli to považujete za nezbytné, já si to tedy rozmyslím :-). Prozatím jsem to vyřešil tak, že jsem o jeden film rozšířil i druhou "dvacítku", aby jí to nebylo líto. Oko bere! :-)

Ještě aktuálnější dodatek: V dubnu 2023 jsem udělal drobnou inventuru a filmy jsem přeskládal tak, aby jich bylo v nejvyšší třídě opravdu právě 20. Samotáři "v baráži" porazili Nejasnou zprávu o konci světa i slovenskou Záhradu, které jsem přeřadil o soutěž níž. Zatím jsem žádný film nevyřazoval, i když by to jistě šlo. 
 
A jak to máte se svými oblíbenými českými filmy vy? Který z vašich vlastních oblíbených filmů tu nejvíc postrádáte, případně který z vašich zcela neoblíbených v mých seznamech podle vašeho názoru přebývá :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.