úterý 30. ledna 2018

Vedlejší efekt volebního víkendu

V předvolební kampani jsem se od podporovatelů Miloše Zemana dozvěděl o mnoha úžasných zásluhách pana prezidenta na tom, jak se u nás máme dobře. Jednou z nejzábavnějších historek byla oslavná tiráda šéfa českých komunistů na téma, kterak hlavně díky panu prezidentovi zažívá české hospodářství období rozkvětu, protože přesně okamžikem jeho usednutí na prezidentský stolec odzvonilo v naší zemi jako mávnutím kouzelného proutku ekonomické krizi (slyšel jsem to na vlastní uši, takže nejde o žádnou mediální dezinterpretaci). Nu, znáte mne a asi tušíte, že si opravdu nemyslím, že by (jakýkoli) prezident měl tak podstatnou přímou zásluhu na výkonnosti české ekonomiky, byť je samozřejmě velmi lákavé takový argument v kampani použít, protože se mezi spoustou podobných nesmyslů ztratí. Jeden přímý finanční přínos jsem ale ochotný Miloši Zemanovi přiznat i já a dokonce mu ho nejen přiznám, ale protože o něm vím zatím jenom já, považuji za svou povinnost o něm ostatní informovat. Komu čest, tomu čest, tuhle zásadu - navzdory jinak kritickému pohledu na leccos, co pan prezident provádí - ctím i já a jsem-li jediný, kdo o takové záslužné skutečnosti může podat svědectví, tedy nemohu jinak.
 
Když se po prvním kole prezidentské volby sečetly hlasy a objevily se první vážné indicie, že by vlastně Miloš Zeman vůbec nemusel mít svou obhajobu jistou, jako člověk, který rád sleduje vývoj sázkových kurzů na volební výsledky (v něm se totiž často odráží aktuální skutečnost mnohem přesněji než v sebelepších specializovaných průzkumech, protože tam nejde o akademické hraní s čísly, ale o reálné peníze, takže kdo se sekne, prodělá), jsem nabyl dojmu, že nastal ten správný (a zřídkavý) okamžik, kdy by mohly sázkové kanceláře v určité veřejné euforii nadhodnotit kurz na vítězství Miloše Zemana. A sázkové společnosti mě nezklamaly a přepsaly kurz na jeho vítězství na 2.7, což znamená, že vsadíte-li stovku a vyhrajete, dostanete zpět stovky dvě a ještě 70 korun k tomu. Takový kurz v souboji, který jsem odhadoval na velmi těsný, mi připadl neúměrný reálné situaci, takže jsem se rozhodl této skutečnosti využít a vsadil jsem - ač jednoznačně volič Jiřího Drahoše - na vítězství Miloše Zemana!

Princip tohoto typu sázek je velmi jednoduchý: Když vyhraje váš favorit, máte radost, která je penězi k nezaplacení, takže prohrané prostředky rádi oželíte. Když váš favorit prohraje, přestože jste pro jeho vítězství sami udělali, co se dalo, vyhrané peníze pomůžou rozehnat váš upřímný smutek :-). Já vsadil dvě tisícovky, které mi připadly úměrné podstupovanému riziku, a pak už jsem jen sledoval, jak sázkové kanceláře postupně korigují původní očekávání a snižují kurz někam k hranici 1.8 až 1.9, který mi už připadal reálný a za nějž bych si v tak vyrovnaném duelu určitě nevsadil.

Dnes už víme, jak volby dopadly, a já se netajím tím, že mi ten výsledek radost neudělal. Sázka uzavřená před více než dvěma týdny však platí a přinesla reálné peníze, peníze takové povahy, že kdybych si je nechal pro sebe, cítil bych se hloupě a pálily by mě v kapse. Rozhodl jsem se proto původní čistý zisk ze sázky 3 400.- Kč zaokrouhlit na kulatější čtyři tisíce a ty dát k dispozici tam, kde přinesou větší užitek než mně a kde můj nepříjemně pálivý "chilli" pocit z jejich původu nebude hrát žádnou roli. Vím, není to nijak zvláštní obnos, za podobnou částku si nikdo moc z kopýtka nevyhodí, ale snad existují i nějaké menší projekty, které by to pro sebe mohly považovat za reálný přínos.

Samozřejmě, mohl bych si vybrat z nepřeberných nabídek různých příspěvkových kont na internetu. Tuším ale, že někteří ze zdejších blogových návštěvníků se také angažují v různých neziskových užitečných projektech, pro které by taková podpora třeba mohla být zajímavá. Prosím, pokud na podobném projektu spolupracujete nebo o nějakém zajímavém z vlastního okolí víte a měli byste zájem o malou "finanční podporu od Zemana" zprostředkovanou navíc jeho vášnivým odpůrcem :-), dejte mi vědět buď do komentářů nebo (pokud si myslíte, že by bylo účelnější probrat to neveřejně) přímo na můj e-mail pvapenik@centrum.cz. Moje původní představa byla rozdělení na dva stejné dvoutisícové díly, přičemž jeden by byl k dispozici na podporu něčeho, co se týká malých dětí, druhý naopak pro nějaký projekt podporující seniory, ale to neberu jako nic rozhodnutého a nemám problém původní orientační záměr změnit, protože - jak pravil symbolicky právě náš štědrý prezidentský mecenáš - jen blbec nemění své názory :-).

Pokud vás něco zajímavého napadá, prostě se nestyďte a dejte mi vědět. Jedinou mou formální podmínkou je možnost dostat oficiální potvrzení o poskytnutí daru, které bude možné použít pro daňový odpočet, aby se na tom stát nepřiživil více, než je nezbytně nutné. Moc se těším, že společně něco vhodného najdeme a "volebními penězi" i podpoříme.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.