středa 6. září 2023

Západočeský víkend

Ještě v srpnu jsem absolvoval jeden prázdninový nabitý víkend s výjezdem na Plzeňsko. V Plzni jsem měl v pátek schůzku s člověkem, který by si rád do své kanceláře pořídil velkou zvětšeninu některé z mých fotografií (ó, jak neobyčejně vytříbený vkus!). Pak jsem na sobotu odjel do Staňkova a v neděli jsem pro změnu navštívil chotěšovský klášter, abych si udělal přesný obrázek o tom, jak může vypadat moje budoucí výstava v těchto prostorách. Domů jsem se dostal až v neděli pozdě večer, což byl mimochodem jeden z důvodů, proč jsem na ten víkend vyhlásil prázdninovou přestávku Nedělních miniglos. V dnešním článku vám ukážu pár fotek z těch dní, třeba se vám některá zalíbí.  

Z plzeňského pátečního odpoledne mi kromě námětu k nedávno zveřejněnému článku  O odtesaném nápisu zůstal ve fotoaparátu i obrázek cyklisty projíždějícího pod jedním z plzeňských mostů přes řeku Radbuzu. Tedy, ono mi takových cyklistů zůstalo ve fotoaparátu asi dvacet, protože jsem si usmyslel vyfotit cyklistu ve viditelném pohybu, kterak projíždí úzkým osvětleným pásem a pro to bylo zapotřebí více pokusů. Sice prostředí pod mostem nebylo zrovna příjemné a inspirující, ale přesto jsem tam strávil asi půlhodinku při čekání na další projíždějící. Tento sportsmen se rozmazal právě tak, jak jsem si představoval, aby celek stále ještě tvořil cyklistu, ale jednotlivé díly už ho izolovaně příliš nepřipomínaly.

 

  

 

Ve Staňkově jsem opět trochu testoval možnosti nové techniky "malování zapadajícím sluncem", z čehož vyšel i blogový článek O srdci ze zapadajícího sluníčka a divoké Šárce. Kromě toho jsem se ale tentokrát zaměřil na fotky oranžových afrikánů, které ve světle zapadajícího slunce dost dobře vypadají, a zkusil jsem si, jaké to je fotit technikou ICM (Intentional Camera Movement) objektivem s pevným ohniskem, který nedokáže zoomovat. Vyšla z toho fotografie, se kterou jsem celkem spokojený a říkám jí pracovně Marigold Blues :-).

 
 
I na druhé dnešní fotce ze série Kouzelná zahrada jsou oranžové květy afrikánů, navíc ale doplněné bílými kvítky kopretin, přičemž paletu na trikolóru doplňuje v pravém horním rohu modrá postava paní domu, byť, pravda, lidé jsou na fotkách ze série Kouzelná zahrada mimořádně vzácní.

 
 
Podle internetu měl být chotěšovský klášter v neděli přístupný pro návštěvníky od 9 do 15 hodin, což se bohužel na místě nepotvrdilo a výstavní křídlo tamějšího konventu bylo zamčené (otevíralo se až odpoledne na komentované prohlídky). Podařilo se nám ale po dohodě s místními projít veřejně nepřístupnou a dosud neopravenou částí kláštera. Ano, v těchto prostorách by to chtělo pobýt tak měsíc za různých světelných podmínek, různé denní doby a různých ročních období; to by byl materiál!


 
 
V jednom z již zrekonstruovaných výstavních sálů šlo zachytit velmi zajímavé dopolední světlo, v němž se doslova koupaly vystavené barevné malby. Tak tenhle sál moje výstava o příštích letních prázdninách obývat nebude...

 
 
...ale tento ano. Teď je tam právě jakási výstava filmových plakátů a já si mohl nafotit výstavní sál ze všech možných úhlů, abych se pak doma nad plánkem sálu a pořízenými fotkami mohl zamyslet, co by takové výstavě nejvíc slušelo v různých jejích koutech. Sál například má k dispozici i tři zajímavé výklenky (na následujícím obrázku je zachycený výklenek vlevo), které narušují jednolitost stěn. A do těchto tří výklenků by se, myslím, přesně hodily tři obrazy většího formátu, než pro výstavy běžně připravuji, nejlépe kolem 100x70cm. U oken by mohly být fotky, které vyžadují dostatečný zdroj světla, naopak na protější stěnu by mohly spíš přijít obrázky s vlastním "vnitřním světlem", které dokážou přeprat i velmi stinný kout. Zatím mi to dohromady vychází cca na 25 fotek, z nichž tak 5-6 by mohlo být metrového a většího formátu.

 
 
Opravené části klášterních chodeb sice nemají tu hrubou patinu jako třeba podobná místa v dosud nezrekonstruovaných částech konventu (v tomto místě kupříkladu stačí vyjít jen o patro výš), ale i tak vypadají velmi pěkně a myslím, že černobílé podání jim dělá lepší službu než barevné. 

 
 
No a jako překvapení se mi od mého strýčka dostalo pozvání prohlédnout si klášterní půdu. Tohle  jsou přístupové schody vedoucí ke krovům.

 
 
Tahle zajímavě to vypadá u barokních klášterních dřevěných krovů obkružujících kamenné vývody kouřovodů. Právě končily pekelné srpnové výhně, takže půda nebyla zrovna klimatizovaným prostorem a taky jsem s sebou tentokrát neměl stativ, což na hodně tmavé půdě je vždy zřetelný nedostatek. Ale mám už teď nějakou představu, co je všechno na půdě chotěšovského kláštera k vidění i jak je to tam s variantami osvětlení, takže focení se stativem, na které bych byl rád, aby časem došlo, když už se budu na místě občas kvůli výstavě vyskytovat, už bude o něco kratší, než kdyby do toho prostoru člověk nakoukl úplně poprvé. Třeba už teď je jasné, že při focení se stativem by měla být vypnutá elektrická světla, která na fotkách situaci většinou spíš kazí, než aby ji napravovala. Přirozené osvětlení několika vikýři bude bohatě stačit.
 
 

 
Myslím, že západočeský víkend přesně splnil moje očekávání. O dva víkendy později jsem pak nezajížděl ani do Prahy, natož na Plzeňsko, zejména proto, že přímo v Dobřichovicích jsme měli tradiční Dobřichovické vinařské slavnosti. Ale na obrázky odtud se podíváme - pokud vůbec - zase někdy příště. 
 

 

15 komentářů:

  1. Toz tesim se, ze vystavu v Chotesove nekdy navstivim..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já se těším. Budu chtít nalákat lidi na prázdninový výlet na krásné a celkem málo známé místo, tak uvidíme, jestli to vyjde.

      Vymazat
  2. Ach jo, proč to mám tak z ruky ..... a navíc mi zas utekly ty slavnosti :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak prostě občas je z ruky. Vzpomněl jsem si, jak jsem kdysi jel nočním autobusem z Prahy do Popradu na výstavu fotografky Ľudky. Kam se hrabe Chotěšov :-).

      Vymazat
  3. No tedy. Takové fotky zvládnou vykompenzovat skutečnost, že pro jednou nevyšly nedělní miniglosy, víc než dostatečně. Sice nám lehce cukalo v oku, ale přesto - dechberoucí! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Stínový velocipedista je dokonalý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velocipedisté jezdili pod tím mostem pekelně rychle a já se jim ještě motal pod kola, tak chvilku trvalo, než jsem záběr aspoň trochu trefil. Ale podle mých představ to ještě zdaleka není :-).

      Vymazat
  5. Lezarts
    Velice úspěšný zájezd na “ západ”! Výstavní prostory jsou perfektní, což je potřeba pro tak povedená fota.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se ten sál líbí moc, není to nic extra velkého, tak akorát, ale dají se tam dát i větší kousky. Jenom si říkám, kam je dám potom doma :-).

      Vymazat
  6. Všechny fotky jsou skvělé. Černobílé provedení má stále svůj půvab. Cyklista se poved. Prostory pro výstavu jsi vybral dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On se mě vlastně na můj názor na konání výstavy nikdo neptal. Prostě jsem dostal termín a bylo hotovo. Nic jsem neinicioval, jen jsem se nebránil :-).

      Vymazat
  7. První fotka afrikánů mi připomíná pálení dřevomorkového dřeva a na druhé zas vidím domácí paní velmi boubelatou, avšak půdní konstrukce nemají - kromě zbloudilé žárovky - chybu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, žárovka v záběru překáží. Dokonce jsem chvíli zvažoval, že ji odstraním v postprocesu, ale přece vám nebudu lhát :-).

      Vymazat
  8. Stínový cyklista je moc hezký :-) a na budoucí sérii fotek z půdy se moc těším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chce to vybrat si ne tak žhnoucí období, aby podmínky pro delší expozice byly snesitelné :-).

      Vymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.