Svým rukopisem zdaleka neříkáme jen to, co je obsahem napsaných slov. Říkáme mimoděk mnohé o sobě, často i to, co se navenek snažíme zakrýt, utajit. Vezme-li náš rukou psaný text do ruky machr grafolog, pozná dobře, s kým má tu čest: Podívá se na sklon písma, na to, jak obloučkujeme, jak nám písmena navazují, jak děláme horní a spodní kličky, co máme pod linkou a co nad ní, v jakých místech na tužku víc tlačíme, jak do textu zapojujeme nabodeníčka a ještě spoustu dalších věcí, o kterých kdybychom věděli, že je vůbec možné je sledovat, už bychom nikdy nenapsali rukou ani seznam, co potřebujeme koupit ve večerce. Proboha, on takhle píše "cukr"? Jak váže to ošizené "er" ke směšně zauzlovanému "ká"? A kde končí smutně nedomrlé "cé" a začíná "ú". A to ani nemluvím o tom, jak "účko" není ani pořádná girlanda ani arkáda. Když takhle rozverně vypadá obyčejný "cukr", jak by asi, považte, musely vypadat třeba "brambory".
Grafolog vezme úhloměr, do klátivých písmen textového vzorku vepíše různé osy a kóty, doplní tajuplné obrazce, písmena a čísla a na základě zvážení všech okolností vyřkne ortel: Čerf je flegmatik s cholerickými zášvihy a s veskrze racionálním pohledem na skutečnost, introvert, kterého ale občas těší být středem pozornosti, nesnáší manipulaci a slavnostní obleky, trpí chronickou zamilovaností a moc rád si pochutnává na rybách, má rád zajímavé odstíny modré barvy, jen neochotně nad sebou ztrácí kontrolu. Byl by dobrým baskytaristou (kdyby ovšem uměl hrát), zato se nehodí na účetního ani na zubaře. Jak shrnuje rychlý psychologický rozbor jedna stará (a výborná) česká komedie: "Těžká melancholie, záliba v kompotech."
Ne nikdo mi zatím grafologický rozbor nedělal nebo se mi aspoň nesvěřil s dosaženými výsledky. A já sám, mám-li usuzovat na svoje vlastnosti a povahové rysy, nehledám je vpletené do kliček rukopisu. Co když ale jednou někoho napadne, aby se - v nepochopitelné touze poznat detailně mou osobnost - podíval třeba do mých "sešitů formátu A6 s tvrdými deskami", do kterých si píšu své okamžité nápady i to, co slyším nebo si někde přečtu a rád bych si to uchoval v paměti. Pozná podle těchto zápisků, jaký jsem byl v době, kdy jsem je psal? Píšu si je totiž většinou ve vlaku, který ze mě dělá - z grafologického pohledu - úplně jiného člověka. Tenhle řádek, ve kterém jdou slova "do kopce" neznamená záchvat destruktivního optimismu, ale akceleraci vlaku na rovině v Chuchli, tahle obrovitá kyjovitá dolní klička u ypsilonu nepředstavuje náhlé zvýšení sexuálního apetitu a příklon k promiskuitě, ale dlouhou zatáčku před Černošicemi, tenhle kousek textu s úplně rozsypanými slovy nesignalizuje (aspoň doufám) nastávající nervové zhroucení, ale výhybky v Radotíně, a tohle místo, kde jsou písmena namačkaná jedno na druhé, nevypovídá nic o mé tendenci k nebezpečnému zadržování emocí, ale jen o tom, že rozjetému elefantu u mokropeského viaduktu nečekaně naskočila červená.
Výsledek obsáhlé disertační práce na budoucí Grafologické fakultě Univerzity Karlovy bude jednoznačný: Čerf musel být často "pod vlivem", protože i v dobách spíše truchlivých měl většinou neobyčejně dobrou náladu, což jinak vysvětlit nelze. Dále skrýval překvapivě temné sadistické zákruty duše, byl děsně "na ženský" a vzhledem ke své duševní nevyváženosti nejspíš zobal antidepresiva (což by ostatně mohlo zčásti vysvětlovat tu věčně dobrou náladu). A na to vše bychom bývali byli nepřišli, kdyby se nám shodou náhod nezachoval jeho zápisník - jako zrcadlo odrážející reálný stav jeho těla i duše. Škoda, že svůj blog taky nepsal ručně, to bychom si u nás na fakultě pošmákli! Prostě pes by ode mne po tom grafologickém dušezpytu kůrku nevzal.
A v této interesantní akademicko-bulvární konkurenci pochopitelně úplně zapadne nudná diplomka z Vysoké školy dopravní se šroubovaným názvem Reflexe stavebních úprav železniční trati Praha - Beroun v rukopisech cestujících z počátku 21. století.
Ian Dury
OdpovědětVymazatLedaze by se autor diplomky dsl ns politiku a jeho konkurenri by na nej vytshli podvadeni pri diplomce, nebo aspon vyber stupidnihontematu..
OdpovědětVymazatAno, to je šance na trochu pozornosti :-).
VymazatKdyž jsem byla na střední, měnila jsem občas styl písma. Jednou profesor češtiny vyzdvihl můj čtenářský deník, pěl před třídou ódy, jak má takový deník vypadat a vyzval mě, abych přečetla ukázku z meho deniku. Byla jsem strašný trémista a vystoupení u tabule mělo za následek, že jsem četla jako prvňáček. Profesor pojal podezření, že jsem ho povedla a deník je zapůjčený od studenta z vyššího ročníku. Chtěl vidět nějaký můj sešit. A bylo jasno. Řval na celou třídu něco o tom, že podvodníky nesnáší a mám to za 5. Docela by mě zajímalo, co by na to grafolog. :)
OdpovědětVymazatJá jsem vždycky přemýšlel o opačné posloupnosti: Jak ovlivňovat své vlastnosti tím, že budu cíleně měnit určité prvky rukopisu :-). Mě začal čtenářský deník bavit až v okamžiku, kdy už jsem ho nemusel připravovat. Ještě ho mám někde schovaný.
VymazatPokaždé píšu jinak, nemám jednotný styl a směr písma, jednou vypadá písmeno tak a jednou jinak, kombinuji psací s tiskacím, prostě jeden velký chaos. Mám pocit, že grafolog by si za rozbor mého písma účtoval tučné příplatky :D.
OdpovědětVymazatBáječné počtení při svatováclavském východu slunce. Díky ti za něj! :)
Myslím, že grafologové jsou dost otrlí, ty jen tak nějaký chaos nerozhází. Ale ty výsledky... :-) Není zač, kdysi dávno jsem se základům grafologie trochu věnoval, ale když jsem zjistil, jak je to složité, prchnul jsem k jiným koníčkům.
VymazatNákupní seznam si raději pamatuji, než abych ho musel psát v ruce a pak v krámě luštit.
OdpovědětVymazatJá si i něco napíšu, ale pak to stejně zapomenu doma na stole.
VymazatVelmi záleží, čím zápisky pořizuješ. Grafologové jsou nejraději, je-li vzorek pořízen nasliněnou inkoustovou tužkou.
OdpovědětVymazatDědeček měl krasopis ve škole a psal krásně starým perem, které namáčel do inkoust v krásném, hranatém kalamáři.
Já občas zkoumám texty na starých pohlednicích ze své sbírky a snažím se odhadnout povahu a sociální původ pisatele.
Používám barevné propisky a volím vždy barvu podle aktuální nálady :-). Jako dítě jsem pera namáčená do kalamáře (pozor, kulatého) vyzkoušel a nemůžu říct, že by se mi to osvědčilo.
VymazatKouzelné :-) Připomnělo mi to jakousi detailní psychoanalýzu obrazu, kde byl v rohu nějaký černý pták. Psychoanalytik rozvinul košatý narativ o tom, co právě tenhle druh ptáka v obrazu znamená, k čemu odkazuje a jak se to celé pojí k malířovu dětství, načež se o pár let později ukázalo, že jde o úplně jiného ptáka.
OdpovědětVymazatCo na tom? Správný psychoanalytik má po ruce spousty instantních narativů, stačí zalít horkou vodou a přidat vejce :-).
VymazatTak a máme tě přečteného! To by člověk nevěřil, jak se jeden nečekaně odhalí z nenápadného nákupního lístku nebo nápadu v notýsku za jízdy vlakem. :-D
OdpovědětVymazatDneska je to snadné. Říkám si, jak asi fungovali grafologové ve starém Egyptě. Rozhodně bych čekal, že se budou koncentrovat poblíž kamenických dílen :-).
VymazatJsem majitelkou ukázkového "doktorského písma". Vlastně mi to nikdy nepřipadalo zas TAK strašné, jak to Em hanil, ale pravda vyplula, když jsem se jako jediná z rodičů (!) přihlásila třídní učitelce na Žmurově ZŠ jako zapisovatelka třídních schůzek. Jak se ten výraz vděčnosti paní učitelky na počátku po letmém náhledu změnil na výraz hlubokého zoufalství...
OdpovědětVymazatChce to mít s sebou nakopírovanou variantu "Rossetské desky", kde bude stejný text vytištěný z počítače a napsaný tvou rukou. Třídní Champollioni si přijdou při luštění zápisů z třídních schůzek na své :-).
Vymazat