pátek 15. prosince 2023

Čím víc světel, tím víc Vánoce

Vánoce a světla k sobě patří, o tom asi není sporu. Vždyť co je narození Ježíška jiného, než zrození světla v pohasínajícím světě. Jako malé dítě jsem miloval, když se vánoční stromeček ozdobil sadou různobarevných elektrických světýlek a přidaly se blyštivé vánoční řetězy, které dokázaly malá světélka, vpletená do větví stromku, znásobit. Když se k tomu ještě přidaly žhnoucí jehlice prskavek, sršící své jiskry do všech stran, měli jsme o světlo (a často i o zábavu, zvlášť když taková jiskra zalétla do hromádky vánočních papírů) postaráno. No a když jsme ještě dali zapálenou svíčku ke smrčku na zasněžené zahradě, byla atmosféra Vánoc téměř dokonalá.

Dnes jsou po cca půlstoletí technické možnosti nesrovnatelně mocnější; u Vietnamců si můžete koupit prakticky nekonečné řetězy s "ledkami" a spoutat těmito svítícími provazy - někdy setrvalými, jindy nervózně pomrkávajícími do noci - prakticky co si zamanete. Můžete obalit světélkující hmotou domovní štít, balkón, větve i kmeny stromů ve višňovém sadu, plaňky zahradního plotu, lavičky, psí boudu, můžete ze světýlek uspořádat složité obrazce, můžete jimi simulovat postavy Santa Klause, šplhající s dárky kamsi nahoru ke střešnímu oknu a budete-li mít trochu štěstí, můžete jednu ledku na zahradě lípnout i do kožichu právě vykouklého krtka (tedy ne, že by mu to při jeho smyslových predispozicích bylo v podzemí co platné). Do všech těch prťavých světélek pak musíte nějak dostat elektrický proud, pročež si akcionáři ČEZu poschovávaní v zákrytu za složenkami radostně mnou ruce. Na závěr se zatajených dechem stisknete vypínač a když se vše kolem domu i na zahrádce rozzáří a rozbliká, pak již jen surfujete na romantické vánoční vlně. 

Pak se z médií dozvíme, že "nejvánočnější dům" kdesi u Pardubic je vyzdobený víc než čtvrtmiliónem žároviček, takže druhý v pořadí bude muset ještě nejmíň sto tisíc světýlek přidat, aby se stal ještě vánočnějším, reportéři s foťáky se přijedou podívat na místo a z vyzdobeného domku mají vánoce. A já doufám, že ve svítícím 3D obraze je počítáno i s místem pro romanticky osvětlený kandelábr, na který se mohou přijít zdarma a v příjemné sváteční atmosféře oběsit astronomové ze širokého okolí, které nedohnal k zoufalství předvánoční stres ale nejvánočnější světelný smog a nesplnitelná touha spatřit za takových podmínek na vlastní oči Geminidy.

Když se jdu na Štědrý večer projít, moc rád nakukuji do oken a kochám se světly uvnitř místních domů a bytů, na druhou stranu mě většinou nijak zvlášť nerozněžňují bílé mrkačky visící pod okapy protějšího domu, tím spíš že mi do okna blikávají až do března, což dělá mému štafetovému vánočnímu stromečku - ne sice úplně plnohodnotnou, ale přesto dostatečně nekalou konkurenci. I když ho mám ještě někde schovaný (ovšem, dlouhý asi tak deset metrů a ne šest a půl kilometru jako u nejvánočnějšího domu), dnes už ozdobný řetízek elektrických vánočních světýlek řadu let nepoužívám a vždy ozdobím vánoční stromek jen sedmi normálně zapalovanými svíčkami; sedm je jich nikoli na počest známého westernu, ale protože mi z dřívějška zbylo právě sedm posledních nerozbitých držáčků na svíčky a já jsem líný si někde na trhu koupit nové. Rád sleduji mihotání sedmi plamínků a infantilně soutěžím, která ze svíček vydrží hořet nejdéle.

Ano, je to aspoň malá náhražka za to, že v soutěži o nejvánočnější obydlí jako obyčejně vypadnu s ostudou a po zásluze hned v prvním kole.

 

27 komentářů:

  1. Krásný článek. My to letos dopracovali tak daleko, že jsme ani neviděli večerní vánoční průvod městem se spoustou osvětýlkovaných alegorických vozů i osvětýlkovaných pěšáků. Syn byl v době začátku procesí v práci, zrovna mu končila šichta, tak jsme pro něho jeli, tak tak jsme stihli vycouvat z vjezdu ke garáži a odjet a už se v těsném závěsu za námi šinulo první vozidlo průvodu. Ven světýlka nedávám a stromek zatím odpočívá ve škatuli, snad se mi podaří ho o víkendu postavit. Kouzlo vánočních svíček jsem zažila jako dítě, alle barevná elektrická světýlka jsme neměli. Teď svíčky na stromek nedávám. Jednak na ně nemám žabky a pak taky naše kočka si ze stromečku dělá prolézačku a to by nemuselo dopadnout dobře. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, kočky mají vánoční světýlka rády. O moje svíčky by si jen popálily tlapky :-).

      Vymazat
  2. Lezarts
    Nezáleží na tom kolik máme světla na vánoční výzdobě, ale kolik světla dokáže vyzařovat z nás!
    Moc hezký příspěvek, hoden Vaší osobnosti!
    Přeji pohodové svátky s teplým odleskem světla v duši!

    OdpovědětVymazat
  3. Ono americké šílenství v soutěži o nejpřezdobenější a nejnevkusnější dům naprosto nechápu. Mě by to štvalo protože bych měla v domě imrvére světlo a to jaksi třeba v noci vůbec nepotřebuji. Tudíž by bylo nutno investovat ještě do dokonalých zatemňovacích předokenních žaluzií. Já svou inspiraci objevila už dávno v elegantním i když vůbec ne chudém zdobení domů a zahrad v Rakousku, nebo vůbec v německy mluvících zemích. Teplé žluté světlo nemrkajících světýlek v girlandách na balkonech a kolem oken, žádný barevný vířící cirkus, žádní nafukovací sněhuláci a santové. Jen občas uvidíš svítícího soba, ale to jen výjímečně. I nějaký ten omotaný strom či keř na zahradě. A protestantským územím vládnou hvězdy moravských bratří ve všech možných velikostech a jen čtyřech daných barvách. Nikdy ne ve víc. Hvězdy a hvězdičky. Přesně tohle šílenství a předhánění kdo bude mít víc kilometrů drátů a světýlek zapadá k tomu komerčnímu zneužívání vánoc posledních let a je to věc kvůli které jsem vánoce přestala mít ráda.... Svíčky jsme dávali, pak jsme přešli na elektrické. I nějaká ta prskavka zaprskala. Pamatuju se jak se pak muselo větrat protože čmoud z nich zaplnil náš nevelký pokoj do mírné neprůhlednosti....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to Vánoce nijak nekazí, ale občas rozpačitě pokyvuji hlavou a říkám neutrální nonononóóó... :-).

      Vymazat
  4. Soused v Neratovicich ma take ze svetylek sestaveny uplny zverinec u jeslicek na zahrade, sice je tam videt jen z jedne strany, aleje to bizar...Ale ma to svuj puvab...Svetelny smoh je ale problem..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Letos to u nás, zdá se, nemá takovou brizanci jako tak ještě před čtyřmi, pěti lety.

      Vymazat
    2. V Nera je k vidění přesvětelkovaný dvůr či zahrada na dvou místech:ve Starých Neratovicích a cestou z Byškovic.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  5. "Rozblikejme celý svět" je heslo doby.
    Už i psi mají blikající obojky.
    Já si hodlám opatřit české prskavky s vůní vanilky /doba efektu : 40 sec/ (ty za mého mládí nebyly).

    OdpovědětVymazat
  6. Míra

    "...pročež si akcionáři ČEZu poschovávaní v zákrytu za složenkami radostně mnou ruce."
    Díky, chechtám se celý den.
    PS. A to nejen kvůli tomu, že je to vtipné, ale i kvůli tomu, že jsem akcionářem ČEZu. No, akcionáříčkem, akcionáříčíčkem, ale sranda to je. -:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To tedy gratuluji. Taky jsem kdysi dávno něco měl. Ale znáš ten příběh, jak dědeček měnil, až vyměnil :-).

      Vymazat
  7. Přiznám se, źe nejsem podporovatelka tohoto počinu, ale článek jako takový se mi líbí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osobně dávám přednost jednomu malému světýlku obklopenému poctivou tmou.

      Vymazat
  8. Když jsem nedávno viděla reportáž o nejnazdobenějším vánočním domě, musela jsem to přepnout. To bylo tak strašný, a mě hlava nebrala, jak se na to někdo může jezdit z dálky dobrovolně dívat... Sama se spokojím s vánočním těžítkem na baterky, které svítí a ve kterém díky mini větráčku lítají třpytky a s barevnými světýlky na stromeček, které prvorozený s nějakým udělátkem v ruce okomentoval, že strašně žerou. Asi cukroví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, a já si pořád říkal, kam to vánoční cukroví pořád mizí! :-) No, myslím, že bych na prohlídku "nejvánočnějšího domu" nevyrazil, ještě musím do Vánoc stihnout pár tradičních pošetilostí :-).

      Vymazat
  9. Přesně na tohle jsem viděla parodii v jednom norském seriálu: dva pánové soutěžili v tom, kdo bude mít světelných atrakcí u svého domu víc, až ten jeden, když to všechno zapojil, vyhodil proud v úplně celé vesnici... takže asi tak :-) A první věta třetího odstavce je klenot!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taková zhasnutá norská vánoční noc u rozpálených kamen a u svíčky může být docela romantická. Pokud samozřejmě domek nemá výhradně elektrické topení, které v mínus pětatřiceti po vypnutí proudu dlouho hřát nevydrží :-).

      Vymazat
  10. Ten nasvíceny dům v Pardubicích se mi vůbec nelíbí. Jsem zastáncem střízlivějších výzdob. Čeho je moc, toho je příliš. A méně je někdy více. Letos jsme pro nemoc ani nebyli na náměstí a sledovali jsme rozsvícení stromu a výzdoby města na web kameře. Mám ráda procházku ve čtvrtích rodinných domků, když světýlka nazdobených stromků v zahradách prosvětlují sněhové čepice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem ještě nebyl v Praze podívat se na vánočně rozsvícené centrum. Ale zítra mám kvůli tomu jeden den dovolené a dopřeju si opět jako vánoční dárek na jeden den půjčený fotoobjektiv. Tak jsem zvědav, co se mi všechno připlete do cesty :-).

      Vymazat
  11. No, každému, co jeho jest... Na ty kilometry řetězů jsme se byli jednou podívat, máme to z Pirknpurku za rohem. Doma mi stačí omotat převislou břízu čtyřbarevným neblikajícím řetízkem a na Tři krále šup s tím dolů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na obrázku to zas tak strašně nevypadalo, to často vypadají některé mnohem jednodušší světelné kreace hůř, navíc si umím představit, že pro děti to musí být zážitek. Já asi čas využiju jinak.

      Vymazat
  12. Radim se mezi priznivce komornich teplych svetylek, jednoukrat otocenych kolem stromecku a konec. Deti maji ale o prave vanocni svetelne show trochu jine predstavy - tak jsme nekde na kompromisu, je to barevne, blikaci, ale jen na stromku:) Panelak bohudik nikdo nicim neobmotava, ale apousta balkonu uz ma nakroceno:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výzdoba paneláku - třeba V-Toweru na Pankráci - by byla moc zajímavá, živě si to představuju :-).

      Vymazat
  13. Tebe si, Petře, pamatuji z úžasného článku o stromečku - to jsem na tvůj blog tehdy přišla prvně, kolik jich už doma máš?Nebo ti je shltnul krb?
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě dnes jsem vyměnil loňskou jedličku za letošní a ještě mi tu zbyl kmínek se špičkou od vánočního stromku z roku 2021 :-).

      Vymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.