středa 23. srpna 2023

Bronz pařížského "B-týmu"

I když ročník fotografických soutěží je velmi pestrý a umožňuje si vybrat z nejneuvěřitelnějších možností, pro mě v něm existuje z čistě osobních důvodů jeden pevný pilíř - velká každoroční soutěž Prix de la Photographie Paris, zkráceně PPP (jako dávný Šimkův a Grossmannův "Plný pytel problémů") či Px3 anebo žoviálně "péikstrojka". Vždycky tak v březnu či v dubnu připravím reprezentační kolekci fotek, které vyšlu do města nad Seinou, a pak čekám do srpna, abych se dozvěděl, jestli se moje fotky mezinárodní porotě líbily nebo ne. Poprvé v roce 2020 jsem dostal jako namistrovaný začátečník po zásluze po hubě, o rok později jsem ke svému nadšení získal jedno čestné uznání alias Mention honorable za Modrookou Berounku a v loňském roce jsem se ocitl poprvé mezi medailisty, protože stříbro získala další Berounka, tentokrát pro změnu  Berounka medová. Z minulých výsledků se dalo usoudit, že pařížská porota má pro Berounku slabost, tak jsem si řekl, že letos připravím pro Paříž celou sérii fotek na toto téma. 

Fotek může být v sérii až osm a série by měla být náležitě obsahově i formálně konzistentní, aby bylo zřejmé, že fotky patří k sobě a ne že je nějaký papoušek vytáhl náhodně z klobouku. Řekl jsem si, že pro Paříž vytvořím sérii "Říční variace", do které zařazuji fotky dělané striktně na stejném místě na levém břehu řeky kousek za Dobřichovicemi: Stejný výjev podávaný různými způsoby za různých podmínek, při různém osvětlení, při různém stavu vody, různými fotografickými technikami, dohromady prakticky neomezený počet variant. Ale i tak při výběru fotek nastal problém, když se ukázalo, že čtyři fotky, které by se jinak do výběru zcela jistě dostaly, použít nemůžu, protože už v Paříži v předchozích letech oceněné byly nebo protože pro ně mám v soutěžním světě pro letošek jiné úkoly. Dalo by se říct, že mi z původně zamýšlené reprezentační sestavy zbyl jakýsi "B-tým"; prosím, milé fotečky neurazte se, to nemá být nic hanlivého - jen je to podobné, jako když opory sportovního družstva nemohou z různých důvodů nastoupit a jejich roli musí chtě-nechtě převzít náhradníci. Ale i náhradníci mohou mít ve své tornistře maršálskou hůl :-).

Vybral jsem jako profilovou fotku tu, která by se za "plného stavu" taktak vešla do sestavy, no a co myslíte - ona jako kapitán, který celou sérii zastupuje při všech veřejných předváděčkách, přivezla z Paříže v pátek "týmovou" bronzovou medaili. Takže pro mě velká sláva, asi jako když naše čtvrtkařky a čtvrtkaři (taky skvělý tým bez velkých hvězd) nedávno získali bronzovou medaili na MS v atletice ve smíšené štafetě :-). No a protože ostatní fotky ze série zatím neměly moc šancí se veřejně ukázat, tak je tu otiskuji všech sedm, páč si to po tak dlouhé cestě zaslouží.  

 


 


 


 
 

 

Kromě bronzového ocenění, které mě zase jako loni opravňuje zúčastnit se závěrečné přehlídky vítězů v rámci speciální pařížské výstavy (v promítané sekci), jsem letos přibral ještě tři čestná uznání:

Fotka z roku 2019, pro niž jsem - poté, co jsem vystřídal několik nevyhovujících českých názvů - nakonec začal oficiálně používat název X-Tree, zabodovala v kategorii Nature/Trees. O fotce jsem na blogu psal ve speciálním článku Za kořenem zasněžené rovnice.


Fotka Most mezi mlhami z roku 2021, kterou jsem zde na blogu představil v článku Karlův most v ranní mlze, získala čestné uznání v kategorii Architecture/Bridges.

 
 
No a poslední oceněná fotka je nejčerstvější, je jí právě jeden rok a je jedním z prvních experimentů s technikou, které říkám malování zapadajícím sluncem. Pod stejným názvem jsem svoje úvodní pokusy předvedl zde na blogu, byť právě tahle fotka tam ještě byla v původním formátu na šířku. 

 
 
Jak celou tuhle pařížskou záplavu hodnotit jinak než jako radost a další motivaci do práce? Snad je to i drobné potvrzení, že ve fotografii nejdu úplně špatným směrem, tak uvidíme, jestli to tak půjde i dál. Ostatně, právě dnes jsem si dojednal jednu výstavu na rok 2026, tak do té doby bude ještě dost času na objevování nových možností, které široký prostor fotografie nabízí. A kdo ví, třeba i na další dva ročníky pařížského Px3 :-).

20 komentářů:

  1. Závěrečné přehlídky - nějak mi to evokuje alegorické vozy…
    Zlatá Iksoffka je skvělá. Zlatá jako Velkopopovická desítka pro vítěze.

    OdpovědětVymazat
  2. Vida, vloni jsme si říkali, že další logický krok, který bude následovat, je zlato. Ovšem to, že do Paříže nonšalantně pošleš tým náhradníků a ten se vrátí s bronzem, je snad ještě o něco půvabnější :-) Těšíme se na tvůj další růst! A taky na výsledky týmu A ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Horší je, že teď už mi neoceněné Berounky povážlivě docházejí, takže buď za rok k Eiffelovce pošlu D-tým nebo budu muset zkusit nafotit nějaká nová áčka :-).

      Vymazat
  3. Gratulace :-) Cyklus s Berounkou je velmi pěkný, a X-Tree skutečně fascinující - kompozičně i barevně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono těch variací už vzniklo hodně, rád bych si v pohotovosti udržovat tak třicítku nejlepších, protože to je dobrý počet pro výstavu a koneckonců Goldbergovských variací je taky třicet :-).

      Vymazat
  4. Blahopřeji. Plně si ocenění zasloužíš nejen ty ale i Berounka. Fotka X-Tree se mi moc líbila už dříve.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Společně s Berounkou děkujeme :-). Strom není zrovna technicky dokonalý, ale snaží se to nahradit netradičním vzezřením; však oni to lidé často nedělají jinak :-).

      Vymazat
  5. Milý Petře, líbí se mi nejvíc Xstrom, především pro svoji barevnost.Každopádně ti k už získaným a také k těm budoucím medailím gratuluji a otázka - už máš pořádný trezor na medaile? Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těchhle medailí se mi domů vejde spousta, organizátoři soutěží rozhodně nemusí brát žádné prostorové ohledy :-).

      Vymazat
    2. Mozna by to do budoucna chtelo nejaky pekny sklad na medaile:) Gratuluji a drzim palce, at jsou dalsi prirustky!

      Vymazat
    3. Děkuji, na tohle se nějaký sklad najde vždycky, horší je to se skutečnými fotkami :-).

      Vymazat
  6. Teď budeš muset fotit a fotit a fotit. Ať máš čím zas ohromovat v Paříž!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kéž bych musel všechno tak rád jako tohle :-).

      Vymazat
  7. Moc ti ten úspěch přeji. Jinak ta 3. se mi líbí nejvíc. A strom je nádherný. To potěší takové ocenění, jsem ráda, že ses pochlubil .-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji. Ono to s tím chlubením je takové ošidné, když se často opakuje. Ale můžu já snad za to? :-)

      Vymazat
  8. U mne vefe Koren zasnezene rovnice

    OdpovědětVymazat
  9. Blahopřeju. Nejvíc mě oslovila fotka následující hned po obrázku ocenění. Well done! :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.