pátek 9. června 2023

Zrychlený přesun zpět do reality

Krásnou a dlouhou třítýdenní dovolenou na Lefkadě jsem završil něčím, co se dá nazvat zrychleným přesunem do reality. Zatímco cesta z Prahy do Řecka trvala celé dva dny, než jsme se dostali autobusem do Benátek a trajektem přes Středozemní moře (podrobnosti a fotodokumentaci najdete např. v článku Olejovkou na trajektu), cesta zpáteční byla naopak extrémně rychlá a ještě jsem spadl rovnýma nohama do docela nabitého českého kalendáře.

Vzhledem k tomu, že náš autobus na letiště odjížděl ráno ve 4:30 (to podle mých měřítek ovšem není ráno ale ještě dávno hluboká noc), rozhodl jsem se, že během takové noci nemá cenu chodit spát, protože to se člověk stejně jen "rozespí", takže je pak celý den jako praštěný do hlavy. Raději vezmu foťák a udělám si pár nočních fotek místa, které se mi tak zadřelo pod kůži, že se tam stále vracím. A protože právě v den, kdy se vracím do Prahy, se měla konat i další odpolední procházka s Pražskými domy, pokud naše letadlo někdo neunese do Bejrútu nebo nebude ruzyňské letiště pro mlhu přijímat, a neskončíme tak někde ve Frankfurtu, dalo by se to možná stihnout. Přinejhorším dorazím na pražskou vycházku rovnou z letiště i s kufrem, to by bylo docela stylové.

Když jsem poslední řecký večer odcházel do přístavu, přišly se se mnou na zápraží rozloučit zdejší kočky, které ode mě za dobu mého pobytu dostávaly část z mých občasných porcí gyrosu. Když jsem do Řecka přijel, bály se mě jako nejčertovatějšího čerta a preventivně přede mnou prchaly, ale úplatky v podobě šťavnatého masíčka udělaly své.

Přístav ve Vassiliki je ve všech ohledech centrem místního života, jako první vstává a jako poslední jde spát, pokud vůbec. S nastupující nocí postupně zavírají obchody (až bude v létě vrcholit sezóna, budou otevřené většinou až přes půlnoc) a taverny, naopak ožívají kavárny a bary.

Do tohoto obchůdku s všehochutí drobných dárků, ve kterém prodává paní Suzanna, s níž se známe už od mé první návštěvy ostrova před dvaceti lety, si tradičně chodím na závěr večera pokecat, co nového se během dne odehrálo, jaká zajímavá místa jsem objevil, jak jdou obchody a tak. Díky paní Suzanně se dozvídám řadu užitečných souvislostí z místní komunity a ona zase ode mne - paradoxně - co je kde na Lefkadě k vidění.

Paní Suzanna osobně. Patří jaksi k věci, že případné drobné dárky pro své české známé pořizuji právě zde.

Taverna Vaggelaras, kam občas zajdu na něco dobrého k večeři, letos to bylo dvakrát. S večeřemi musím zacházet opatrně a své zdejší známé mezi vlastníky a personálem taveren musím podělit svými návštěvami tak, aby pokud možno nikdo nebyl úplně nespokojen :-).

Celkový záběr na noční přístav. Sice jsem s sebou měl stativ, ale aby nebylo úplně všechno ideální, zapomněl jsem doma kabelovou spoušť, takže jsem musel spoušť mačkat ručně, což ostrosti obrazu neprospívá.

Tyhle dva pány znám taky celých dvacet let. Patří k inventáři přístavu, v pověstném maličkém grilu Yannis jsou v sezóně od rána do pokročilé noci. I teď, ještě dávno před vrcholem sezóny, končí jejich pracovní den kolem půlnoci. Fotka vznikla asi čtvrthodinku před půlnocí, kdy si oba konečně po dalším náročném dni sedli ke kávě a na kus řeči.

Vassiliki odděluje od západní strany ostrova vysoké horské pásmo kolem hory Mega Vouno (vrcholky tu mají i přes 700 m). Letos jsem si v těchhle horách střihnul víc než třicetikilometrový výšlap, ze kterého jsem ale zatím nedělal speciální článek. Kdo si chce tuhle oblast trochu přiblížit za denního světla, může si přečíst můj starší fotočlánek Na lefkadském Olympu.

Horský hřeben z minulé fotky se směrem k jihu postupně stále víc zanořuje do moře, až se na nejjižnějším cípu ostrova - u pověstného majáku stojícího v místech starověkého chrámu  (blíže např. v článku Po stopách Sapfó - Maják na mysu Doukato) zanoří úplně. I když fotka vypadá, jako by byla pořízena až za kuropění, udělal jsem ji skoro přesně o půlnoci, ovšem ve světle úplňku.

Spát jsem opravdu nešel; než jsem se rozkoukal a prošel v počítači nově pořízené obrázky, nastal čas s Lefkadou se rozloučit a vyrazit autobusem na letiště v Preveze. Přesun proběhl překvapivě bezproblémově a po asi dvou hodinách letu jsme vystoupili z letadla na letišti v Praze něco před desátou dopoledne. Taxíkem jsem dojel domů, ze zavazadla jsem vytáhl jen to, co může při špatném zacházení udělat v kufru docela paseku, tzn. olivový olej a med, a už jsem uháněl zpět do Prahy, abych stihl odpolední vycházku Hybernskou ulicí.

Na fotce je drobná zajímavůstka ze zmíněné Hybernské ulice. Název restaurace Červený jelen sídlící v přízemí paláce Špork červeně přepisuje původní (resp. zrekonstruovaný) zlatý nápis "Filiale der Anglo-Oesterreichischen Bank in Prag" jako pozůstatek po Anglo-rakouské bance (později Anglo-československé), která zde sídlila a pro niž byl ve 20. letech 20. století podle odvážného projektu Josefa Gočára přestavěn původní barokní šlechtický palác vystavěný koncem 18. století podle návrhu stavitele Ignáce Jana Nepomuka Palliardiho.

Popravdě, probdělá noc už na mně byla znát a krok jsem neměl nijak lehký. Když jsem se po procházce vracel vlakem do Dobřichovic, probral jsem se z neodbytné dřímoty celkem náhodou, když už jsme stáli ve stanici a jen shodou okolností jsem nepokračoval až do Berouna. Kolem šesté jsem dorazil domů, neprozřetelně jsem si sedl na gauč, na kterém jsem se probudil o půlnoci, přičemž to byl takový ten stav, kdy nevíte jaké je století, kde jste se tu vzali, v jaké jste zemi a jestli jsou právě Vánoce nebo žně.

Ale spánkový deficit jsem trochu dohnal, takže jsem druhý den dopoledne mohl vyrazit na vernisáž fotovýstavy Vendy W. do České Třebové (reportáž najdete v tomto článku přímo na blogu vystavující autorky. Já jsem na místě fotil jen minimálně, protože akce měla dedikovaného fotografa, takže sem mohu dát jen zákoutí s fotkou, nabídkou a občerstvením, ze kterého je poznat, že se výstava koná v restauraci, konkrétně v restauraci Eva v České Třebové.

Z výstavy jsem se domů dostal až pozdě v noci, pak jsem si dal dva dny v práci, kde se samozřejmě na mě sesypala spousta věcí, např. cca 650 pracovních e-mailů, ze kterých jsem zatím stihl aspoň prohlédnout (nikoli zpracovat) asi dvě třetiny. Ve středu odpoledne jsem už ale měl pro změnu vernisáž já, konkrétně jde o rozsáhlý projekt SVĚTLO plzeňského Gymnázia Františka Křižíka, jehož součástí je i mých cca 30 fotek.O této akci už jsem na blogu také nedávno psal v pozvánce na vernisáž - v článku Výstava SVĚTLO. I když jsem doufal, že se mi podaří nebýt v průběhu vernisáže středem pozornosti a spíš postávat stranou a rozhlížet se po ostatních, nakonec jsem si dokonce po dlouhé době vyzkoušel i rozhovor na mikrofon před shromážděným publikem, což sice není zrovna moje oblíbená disciplína, ale když holt chce člověk být jako fotograf aktivní, úplně se tomu asi vyhnout nedá.

Tohle je "můj kout" výstavy, která probíhá v atriu školy; spolu se mnou své fotky (v jiných koutech atria) vystavuje zástupce ředitele pořádající školy Jan Hosnedl a ředitel Gymnázia Stříbro Milan Deredimos a dále je tu ke kouknutí ještě spousta děl dalších výtvarníků z řad dospělých i žáků. Na fotky sice neprší, ale přinejmenším na ně občas fouká. Na druhou stranu věřím, že hráčům stolního tenisu a čas od času i třídám, které sem chodí na vyučování na čerstvý vzduch, budou fotky vytvářet inspirující prostředí.

Kdybyste se čirou náhodou také chtěli přijít na výstavu podívat, bude přístupná ještě celý červen a pak po prázdninách ještě v září a v říjnu. Jen upozorňuji, že samozřejmě čím později dorazíte, tím budou obrázky opotřebovanější, protože přece jen jsme "v outdooru", vystaveni napospas části živlů, části místní fauny a části neregulované veřejnosti :-).

Do těch pěti dnů se vešlo tolik věcí, že jsem si to předem ani neuměl představit, a docela mi to zjednodušilo jinak většinou nepříliš radostné aklimatizační období přechodu z klidného dovolenkového tempa u nádherného moře k hektickému městskému pracovnímu rytmu. A to jsem se ještě nezmínil o tom, že jsem využil příležitosti a asi o 13 let později, než by to odpovídalo skutečnosti, jsem sebral odvahu a - ač zavilý úřadofob - vyrazil na úřady vyřídit změnu trvalého bydliště z místa, kde trvale nebydlím, na jiné místo, kde trvale nebydlím. Ale to už je úplně jiný příběh, který si někdy, možná, zaslouží speciální popovídání :-).

Mějte se dobře a užívejte si dlouhé červnové dny.

1. Kdybych nesel vibec spat tak bych odpadl keste driv...A onen stav kdy se clovek probudi a nevi zda je den ci noc, leto i zima take znam
    .Je to ale zvlastni takto kontinualne to vzit z akci v jedne zemi do skci vbdruhe bez spankoveho prechodu..

1. Mně se navíc zdálo, že jsem byl kdesi na návštěvě, jen jsem si po probuzení nemohl vzpomenout, u koho :-).

2. Červený Jelen je v sousedství Lidového domu.
    Jak symbolické.
    Nejvíc se mi líbí foto přepůlnoční.

1. Rudý jelen by byl v ulici Politických vězňů...

3. Opravdu solidní šrumec :-)
    Docela žasnu, jak ta dovolená utekla.

Kočky jsou krásné, líbí se mi, jak ladí i s tou zdí :-)
    Bylo příjemné číst i o těch místních známých, co své živnosti provozují stále na stejném místě.

1. Vzpomínám si na to, jak mi v roce 2003, kdy jsem byl na Lefkadě poprvé, říkal jeden známý, že bych měl jít ochutnat gyros k Yannisovi, že tam dělá chlap, který vypadá jako kytarista od Queenů :-).

2. Tvůj známý asi zas tak moc Queenům neholdoval. jediné čím trochu připomíná Briana Maye jsou tu kudrlinky. A i tak (nic proti pánovi) jsou dosti chudé ;-) :D

3. No jo, však to bylo před dvaceti lety, to bylo i kudrlinek o dost víc :-).

4. Tedy jseš dobrej a já si strašně vážím toho že jsi přijel. Já bych po takových túrách a nespaní padla a prospala dva dny.....ale jestli máš nějaké fotky tak mi je prosím pošli....

1. S tou vycházkou po Praze jsem původně nepočítal, o termínu jsem se dozvěděl až v Řecku a maličko mě to rozladilo, protože to vypadalo, že to nemůžu stihnout. No a ono to nakonec šlo :-).

2. Nechal jsem si jen tuhle jednu ilustrační; znáš mě, když nejsou dobré, jdou pryč.

5. Lezarts
    Tomu se říká fofr! Takový nonstop by mě zahubil! Ale dobře se o tom čte.
    Včera jsem frčela 2x přes Dobřichovice krásné místo!

1. Pěkné bylo sledovat, jak ve mně bojovala lenost s lakotou a nakonec lenost vyhrála a vzal jsem si z letiště taxíka :-).

6. Tak takovéhle tempo by mě asi zabilo :-) A nevím, jestli jsem to jenom minula nebo to tady skutečně není, ale nedá mi to se nezeptat: proč vlastně Lefkada? Jak k téhle volbě došlo?

1. To kdybych věděl... Možná je to tím silným zemětřesením, co přišlo během mého prvního rána na ostrově, asi se tím ve mně něco zatřáslo a přesměrovalo to ručičku mého vnitřního kompasu :-). Neumím to rozumně vysvětlit; pro člověka jako jsem já ten ostrov vlastně není ničím mimořádný, přesto se tam cítím tak dobře jako nikde jinde. Jezdím tam jako jiní lidé jezdí do lázní, znám tam řadu místních lidí...

Taky jsem si letos položil otázku, proč mě to tam tak táhne a měl jsem po těch čtyřech letech nepřítomnosti už reálný absťák. A pak jsem si první večer na Lefkadě sedl na lavičku v přístavu, zadíval jsem se na světla vesnic na úbočí okolních kopců a cítil jsem se šťastnej. Beru to podobně, jako se asi nedá rozumně odpovědět, proč člověk někoho miluje, i když to zdánlivě nedává žádný smysl. Asi pro to existují nějaké důvody - o dost hlouběji než do jakých hloubek dohlédneme a do kterých se dokáže potopit rozum :-).

7. Teda! To je pekna vyzva, jeste se vydat na tu odpoledni prochazku! Za me klobouk dolu, ja bych odpadla nejpozdeji v letadla a jako cerstve vykopany hrabos bych se v Cesku byla schopna odmrvit tak akorat do postele.
    Krasny fotky. Ten majak na me pusobi asi nejsilneji, uplne citim tu teplou noc a vuni soli a chaluh. Cim te vlastne Lefkada okouzlila uplne poprve?

1. Je tedy pravda, že při té odpolední vycházce jsem tu probděnou noc cítil na výdrži a koncentraci, poslední půlhodinu už jsem měl docela dost.

První pobyt před dvaceti lety začal silným zemětřesením, další dva týdny pak následovalo každý den a noc několik dotřesů a bylo to celé dost adrenalinové. Nedá se samozřejmě říct, že by mě to zrovna okouzlilo, ale jako kdyby to ukázalo tu zem v jiném světle než to dělají katalogy cestovních kanceláří - bez pozlátka, syrovější, opravdovější...

8. Ted jsem si vsimla, ze vlastne opakuji otazku Marie Veroniky. Tak uz mas dve ctenarky na pribeh o reckem kouzlu:)

1. Už jsem v odpovědi Marii Veronice musel připustit, že hledání konkrétních důvodů je pro mě těžké. Netuším proč, ale cítím se tam dobře, i když je mi právě mizerně :-).

9. Tedy na žebravé bezdomovce vypadají ty kočičky docela napapaně. Že tys jim dal večeři celou a sám byl o hladu? :-)

No vida, šlo to jako na drátkách. Odjezd, příjezd, procházka, jedna vernisáž, druhá vernisáž, trochu pracovního nasazení a už jsi zase rovnýma nohama v šedé realitě. :-)

Taj vítej zpátky, jsme rádi za pěkné fotky i povídání. :-)

1. To byli "žebraví domovci". Stejně jsem zase spoustu věcí na Lefkadě nestihl, takže - obávám se - budu muset přijet ještě jednou :-).

10. Moc se mi líbí fotky s osobním kouzlem, které ukazují město z jiného pohledu, než z toho turistického.
    Krmit mě někdo šťavnatým masíčkem, taky se s ním přijdu rozloučit! :)
    Měl jsi těch pár dní pěkně našlapaných a máš můj obdiv, osobně bych odpadla už v letadle :D.

1. Než jsem stihl odpadnout, šli jsme na přistání. Proti cestě do Japonska je to jen taková "lokálka" :-).

11. To bylo teda pekelné tempo. Asi bych padla za vlast mnohem dřív než ty. Jsi ve formě.
    Moc se mi líbí tvoje x leté známosti, musí to být bezva vracet se někam, kde tě znají.

1. Vždycky po příjezdu musím věnovat půlden tomu, abych obešel všechny známé a přivítal se s nimi :-).

12. Zajímavé nahlédnutí do poslední noci na ostrově. Jiřina z N.

1. Bohužel, to, že člověk nejde spát - jak by se řeklo u soudu - nemá odkladný účinek :-).

2. Za mne je to skvělý nápad, vychutnat si takové místo do poslední minuty, asi jako před elektrickým křeslem, taky bych nešla spát.
      Jiřina z N.

13. Z fotek Lefkady sálá pohoda, z návštěv Řecka to také trochu znám, skoro bych řekl, že tam mají životní postoj Mexičanů Maňana, není kam spěchat, nic neuteče.

Kávu jsem si před půlnocí pravidelně také dával, jako třetí či čtvrtou za den, v tuhle dobu ale místo vzpruhy mě už uspávala, a tak jsem od toho upustil.

1. Normálně kávu skoro vůbec nepiju, ale na frappé v Řecku nedám dopustit :-).

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.