středa 5. dubna 2023

Předjarní reflexe

Kdo si sem ke mně chodí číst, dobře ví, že se tu docela často objevují fotky zachycující prchavé odrazy na nejrůznějších reflexních plochách. Měli jsme tu už odrazy v zrcadlech všeho druhu, ve vánočních ozdobách, v kostelních lustrech či dokonce v pivním tanku, oblíbená jsou samozřejmě i okna v té správné konstelaci. 

Jako první dnes ukážu jedno takové (plzeňské) okno, které se mi zdálo být opravdu v pořádné reflexní formě. Vlastně Dvouokno. Měl jsem chvíli času, než po polední pauze otevřou jednu grafickou výstavu, kterou jsem chtěl vidět (na stejném místě, kde jsem sám měl před třemi roky svou plzeňskou výstavu). Měl jsem asi čtvrthodinku, tak jsem bloumal po okolí a rozhlížel se kolem sebe. A na druhém břehu Radbuzy, tedy docela daleko, jsem na budově tzv. Korandova sboru uviděl dvě okna, která byla právě pěkně osvětlená a okenní tabule v kombinaci s různě staženými roletami tvořily zajímavou optickou skládačku. Naštěstí jsem měl u sebe teleobjektiv, takže výsledkem byl záběr podle mého gusta. Mimochodem, obrázek je barevný jen docela maličko, tak jsem zkusil udělat i čistě černobílou verzi, která ale k mému překvapení moc nefunguje, aspoň tedy ne na mě. Není, myslím, úplně špatná, ale z toho původního šedomodrého obrázku jako by něco podstatného zmizelo, tak jsem se pokorně vrátil k originální lehce barevné verzi.
 

 


Druhý odraz je vyfocený u jednoho pražského obchodu, tuším v Ostrovní ulici. Vůdčím objektem byla socha v pozadí, ale když byla na fotce samotná,, zdálo se mi, že obrázku něco chybí. Nezbylo mi tedy nic jiného než si počkat na nějaké zajímavé kolemjdoucí, kterých bylo - pro mě nečekaně - docela dost. Ti, co nakonec můj soukromý casting vyhráli, mi dokonce na obrázek věnovali svůj usměvavý pohled.

 

 
 
Jen o kousek vedle v pasáži, ve které je i legendární Ypsilonka, jsem narazil na dnešní třetí "odrazovku". Několik vrstev linií, zdeformovaná skutečnost, to je něco pro mě. Člověk by nevěřil, že jen kousek vedle jsou k vidění barokní sochy.

 
 
 
Mým oblíbeným místem, kam se s foťákem rád vracím, jsou dvojité prosklené dveře při vstupu z 1. nástupiště do historické Fantovy budovy Hlavního nádraží. Chodím tudy naštěstí často, takže sem tam se mi do cesty připletou slušné světelné podmínky zkombinované s celkem zajímavým obsahem jednotlivých vrstev obrazu: Nějací lidé uvnitř, jiní lidé na nástupišti, zaparkované vlaky, naopak autobus na magistrále před budovou. Prostě vícevrstevný obraz, na kterém se jednotlivé vrstvy prolínají a vzájemně ovlivňují. 
 
 
 
Poslední dnešní pouliční odraz je z dalšího místa, kam se rád vracím a zkouším fotit vždy s jinými kolemjdoucími,  v jiných úhlech, s jinými barvami v záběru. Ještě kdyby tak bylo tohle zrcadlo ve Vladislavově ulici někdy umyté... šmouhy v jiném než vertikálním směru jsou totiž na záběru viditelně nepatřičné a musel jsem ty nejodpudivější z nich aspoň zčásti vyretušovat v postprodukci.
 

 
 
A jak jste na tom vy? Fotíte rádi odrazy v zrcadlech a oknech? A jestli ano, jaké s tím máte zkušenosti? A vracíte se cíleně s foťákem tam, kde už jste dříve fotili?

 

25 komentářů:

  1. Pěkné odrazoffky.
    Ano, vracívám se, např. do té zmíněné Vladislavky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kafkova hlava je lákavý cíl, ale vladislavská zrcadla jsou ve výsledku zajímavější :-)

      Vymazat
  2. Ta Ostrovní se sochou je super! Coby fotografický břídil s mobilem nemohu odpovědět otázky výše, ale zrcadlení si užívám jako náhodný divák všude okolo, to se nikdy neomrzí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrcadla umějí spojit věci zdánlivě nesouvisející, a vytvořit tak zajímavé vztahy :-).

      Vymazat
  3. Pokaždé když někde jdu, poučená tvými pohledy, taky čučím různě do oken, výloh apod. až někdy vypadám jak nějaký okenní úchyl. A když navíc ještě začnu fotit, čekám kdy na mě někdo vystartuje ;). Odrazy naprosto luxusní! Tím že vždycky z Hlaváku letím na metro abych stíhala poslední bus ze Smíchova na chatu protože pak bych musela skoro dvě hodiny čekat na další a co si budeme povídat, čekat na Smíchovském nádraží není úplně věc na kterou by se člověk nadšeně těšil, tyhle pohledy mne míjí. A to samé když jedu domů, to mám ještě větší fofr.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem už mezi známými pověstný tím, že jakmile někde vidím kulatý zrcadlový roh, přestávám vnímat všechno ostatní :-).

      Vymazat
  4. Vzponinam, jak mne v detstvi fascinovaly odrazy na zakrivenych plochach, treba na nerezovych naberackach..zkousel jsem neco i sam udelat pomoci alobalu, jakousi zvlastni krivku, ale nevyslo to..Dobra take byla dirkova komora podlr abc, ta uz se povedla...

    OdpovědětVymazat
  5. podle casopisu abc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám tyhle reflexní obrazy rád. Tvůrčí činnost nechám na přírodě a okolnostech a sám udělám jen to nejlehčí - zmáčknu spoušť.

      Vymazat
  6. Přiznám se, že občas se nechám nějakým odrazem zlákat, ale... nikdy to není a nebude taková paráda, jako máš tady. Ta první fotka z Plzně je boží. 👍👍👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě, kdyby záleželo na mě, ještě bych jim ty záclony maličko poupravil, ale moje možnosti v tomto ohledu byly limitované :-).

      Vymazat
  7. Páni, ta třetí fotka je úplně magnetická! Koukala jsem na ni hodnou chvíli, pak jsem začala psát komentář, pak jsem zase vyjela zpátky nahoru a zase koukala... velké wow :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem rád! Magnetický obrázek je k vidění i naživo a ještě si člověk může vybrat výřez, který mu vyhovuje :-).

      Vymazat
  8. Tak mě se nejvíc líbí první a čtvrtá, zrcadla a odrazy většinou nemám ráda, ale ty s nimi umíš perfektně pracovat. Povedené. Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu i za tvůj pohled na věc. Já nemám rád odrazy jen v tom případě že se v v nich odrážím i já. I když - je-li deformace dostatečná, snesu se :-).

      Vymazat
  9. 'Lezarts

    Vida i s fotoaparátem se dá… “ušít” krásný patchwork :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď jsem se musel pro jistotu v googlu přesvědčit, jestli je patchwork to, co myslím :-).

      Vymazat
  10. Jo, ty odrazy umí kolikrát čarovat. A když se do výsledku připlete hezké světlo, je to bezkonkurenční.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, to světlo je zásadní. A když ho člověk používá, je dobré nezapomenout správně natočit nasazený polarizační filtr. Párkrát už se mi stalo, že jsem bádal, co mi sežralo ty krásné reflexní obrazy :-).

      Vymazat
  11. Odrazové fotky mám rád, jen je neumím tak umělecky jako vy (možná proto, že v nich hledám něco jiného), a narozdíl od vás nerad fotím, co už jsem někdy fotil, myslím při courání Prahou. Přijde mi to jako opakovaný vtip, že už není vtipem (a taky nejsem Sudek). A ještě k těm odrazovkám, zkuste to v moderní kancelářské zástavbě, třeba na Pankáci, v Karlíně a mnohde jinde, tam je všude skla, tam by se určitě nějaká inspirace našla (už jsem si párkrát říkal, že vyrazím, ale zatím nic).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybych fotku uměl udělat podle svých představ napoprvé, taky bych se nejspíš nevracel. Jenže ono to skoro nikdy není úplně ono... :-) Pár odrazů z Pankráce mám, ale možná si někdy na vaše doporučení udělám specializovanou reflexní procházku.

      Vymazat
  12. Tak já myslím, že když vidíš v odrazce sebe, dá se to nazvat sebereflexe. A na tom přece není nic špatného. ;-) Fotografie se povedly a mně se nejvíc líbí druhá se sochou a usměvavým párkem a poslední - ta už se téměř blíží čarovému kódu. :-) Když mám šanci focení odrazových ploch nevynechám ani při jízdě autem. Naštěstí jsem pasažér. Kdybych byla řidič, neprospělo by to nikomu, včetně fotky. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si v zrcadle nevadím, natolik jsem otrlý. Jen se u toho nemusím fotit. zrovna teď jsem zjistil, že nemám žádnou rozumnou fotku z poslední doby, kterou bych mohl použít na výstavě, poslední je už 10 let stará a výrazně klame :-).

      Vymazat
  13. Všechny záběry jsou skvostné, u prvního mně to trochu připomíná nabídku dlažby v Hornbachu či Bauhausu, 3. a 4. působí zase jako průmyslové objekty z nějakého sci-fi filmu.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.