Tato otázka padne ve známé filmové komedii Jiřího Menzela podle Bohumila Hrabala Slavnosti sněženek. A Ferdinand Havlík coby akademický malíř, který udělal "slabikář pro děti, co se z něj učí už deset let" se rozčiluje, že ON chce být zasloužilý umělec a jako takový si nemůže dovolit dělat nějaké zfušované obrazy. Vzpomněl jsem si na tu scénu v týdnu před Velikonocemi, když se jeden takový obraz objevil u mě doma, ač jsem to - navzdory tomu, že jde o mou vlastnoručně udělanou fotku - vůbec neplánoval a dlouho se zdálo, že je to obraz celkem slušný. V tu chvíli jsem zasáhl a "nepovedl jsem si ho" vlastníma rukama.
Poctivě jsem prohlédl obraz při velkém zvětšení, jestli nejsou někde v ploše miniaturní ďubky po vypadlých pixélcích, udělal jsem poslední drobná doladění v počítači, zamluvil jsem termín v tiskárně a domluvili jsme se i na tom, že fotografie bude bez okrajů, adjustovaná na pevné dibondové desce s vnitřním hliníkovým rámem (podobně jsem to tady na blogu ukázal např. v článku Zhmotněná květinová řeka). Asi po týdnu byla zakázka hotová, povedla se a odnesl jsem si ji domů. Potud vše v pořádku.
O víkendu jsem připravil vše potřebné, především kupní smlouvu a autorský štítek, a fotku jsem opečovával, aby ani poletující smítko nenarušilo celkový pozitivní dojem a nějak neubralo kvalitě obrazu. Nakonec jsem fotku pečlivě zabalil, aby mě ani případná aprílová přeprška nemohla cestou zaskočit. Sám jsem byl spokojený, jak všechno šlo podle plánu a zcela bez komplikací.
V pondělí, na kdy jsem měl domluvené předání obrazu, jsem se ráno vypravil do práce, zabalený obraz jsem popadl, zvedl a.... v tu chvíli mi vyklouzl z ruky a upadl z výšky na tvrdou dlažbu obývacího pokoje. Nebylo to z enormně velké výšky, to ne, jen z takové, jakou moje střední nebasketbalová postava skýtá; navíc fotka je na zdánlivě pevné a nerozbitné desce, pád tedy nedoprovázelo žádné řinčení skla nebo jiné fatální zvuky. Kdo ale někdy sledoval, jak probíhají crash testy, tomu muselo být jasné, že během volného pádu nabytá kinetická energie se jen těžko mohla úplně vypařit, a dá se tedy předpokládat, že se aspoň zčásti přeměnila na energii deformační. Škody na poctivě zabaleném balíku nebyly vidět na první pohled. Když jsem je ale obhlédl poctivěji, ukázalo se, že dva rohy obrazu jsou ohnuté a jeden z nich navíc svraštělý jako nos letitého boxera. Asi bude možné desku opatrně "vyklepat" do relativní roviny, ale rozhodně se to nedá vydávat za prvotřídní produkt pro klienta. Kdybych něco takového dostal od svých kolegů v práci já, zpytavě bych si zpětně promítl své konání, abych přišel na to, čím vším jsem jim asi mohl ublížit.
Hned "od podlahy" jsem zavolal paní z tiskárny, ať začne žhavit stroje, protože moje poslední objednávka měla takový úspěch, že si ji budu nucen zopakovat. Ano, není nad to mít tak věrné klienty, že si sami rozbíjejí své již hotové obrazy, jen aby si mohli co nejrychleji objednat další zakázku. Od stejné podlahy jsem se ještě ve druhém telefonátu stihl omluvit se za to, že budu mít s obrazem oproti dohodnutému času pár dní zpoždění (nakonec ty dny byly tři a to bylo zpracování opravdu expresní). Pro člověka, který si docela zakládá na spolehlivosti a na tom, že co řekne, to platí, docela nepříjemné okamžiky. Navíc když nemá na koho své trampoty svést a komu vynadat. Jak se říká v Cimrmanově Vyšetřování ztráty třídní knihy: "Neplačte, sami jste si to zavinili!"
Už to, že o celé věci píšu článek na blogu, napovídá, že vše nakonec dopadlo dobře. Nikdo kvůli mně kupodivu nic nepromeškal, obdarovaný kolega nemusel dostat napřed jenom cvičný "voucher na obraz". Zákazníci byli s obrazem nadmíru spokojeni a kdoví, možná se rýsuje i nějaká další budoucí spolupráce. Je ale pravda, že když jsem obraz vezl tramvají a metrem po Praze na místo předání, na všechny, kteří se mu ocitli příliš nablízku - ramenem, špičkou okované boty nebo batohem - jsem velmi výhrůžně syčel. Už ani krok! Jako ortodoxní individualista jsem zvyklý si své obrazy rozbíjet výhradně sám!
Tak kdybyste někdy vdávali dceru a potřebovali byste lacino nějakej nepovedenej obraz jako Zdena Hadrbolcová ve Slavnostech sněženek, s důvěrou se na mě obraťte. A kdyby náhodou na rozdíl ode dneška v tu dobu nebyl právě skladem, rád vám nějaký vlastnoručně rozbiju či alespoň originálně ohnu, abyste ho měli pěkně čerstvý :-).
Příště si nech připravit pro jistotu i štítek "Deformed by ....."
OdpovědětVymazatMálem jsem z toho udělal muchláž :-).
VymazatOvdem, kdyz se neci takoveho stane maliri pote, co po dvou mesicich fokoncil obraz...Lada ze by ho pro jistotu hned pi dokonceni pted falsi manipulaci poradbe vyfotil
OdpovědětVymazatTo by se muselo prohnat kopírkou :-).
Vymazat:-) Teda, to je příběh. Ještě, že to tak dopadlo.
OdpovědětVymazatObraz je moc krásný, očividně se mu od Tebe nechtělo...
Opravdu nechtělo, on si vysloveně vynutil, aby mohl zůstat se mnou. Ale to ještě neví, že na něj vezmu kladivo :-).
VymazatTomu se neříká nepovedenej vobraz, ale unikát. Za to bys právě měl chtít víc. Bezvadných reprodukcí tiskárna vyrobí, kolik si řekneš, ale infračervený portrét Hradčan s moderními ohnutými rohy a čenichem letitého boxera nemá nikdo! :-D
OdpovědětVymazatMám plán: Poničený obraz doma uschovám, pak se celosvětově proslavím a pak obraz prodám za milióny v Sotheby´s. První třetinu plánu jsem měl splněnou za chvilku a s těmi ostatními to určitě bude zrovna tak :-).
VymazatTo vůbec není špatné řešení:)
VymazatLezarts
OdpovědětVymazatŠkoda, že službu “ obrazorozbíječe” využít…zatím to zvládám sama:) A mohu i nějaký obraz dodat, kdyby se nedostávalo materiálu:)))
Velice se tento záběr podobá olejovému obrazu, který visel u rodičů v obýváku.
Teď vážně, povedený kousek!!!
Měli bychom vytvořit společnost, která se tím bude zabývat ve velkém :-).
VymazatOu, to tedy dokáže pěkně člověka vytočit.... ale fotka je to parádní, nedivím se že se líbila
OdpovědětVymazatVytočený jsem byl pořádně, jen co je pravda. Ale o to příjemnější je pak, když se vše vrátí do správných kolejí. A je to pro mě dobré poučení.
VymazatMyslím, že to je podnikatelská příležitost, která by se měla chytit za pačesy. Když lidi můžou nosit děravé džíny, proč by si nemohli na stěny věšet polorozbité obrazy? :-)
OdpovědětVymazatPřiznávám, že mě to taky napadlo, ale do té doby, než jsem věci napravil, jsem si tu myšlenku nedokázal dostatečně užít :-).
VymazatNo ano, šikovní vyrábí nepovedené věci rovnou, a jen ti nešikovní si je musí kazit dodatečně!
OdpovědětVymazatJsem zatím v rozbíjení artefaktů začátečník, ale hodlám na sobě pracovat :-).
VymazatAz budes slavnej, bude to mit ohavne vysokou cenu jako vzacny original deformovany samotnym mistrem:) A ja k tobe budu nosit na zniceni aspon obycejne levne fotky, protoze ty tve autorske si budou moct dovolit jen zbohatlici:)
OdpovědětVymazatSkvělé vyhlídky! Už teď svým dědicům závidím :-).
VymazatTakový nepovedený obraz se nakonec v hodnocení uměleckých kritiků může stát novým uměleckým směrem :).
OdpovědětVymazatSlavnosti sněženek mám velmi rád, mnohem víc než Postřižiny od stejného autora a režiséra. Jen se mně zdá, že Ferdinand Havlík poznámkou, že chce být zasloužilý umělec a takové věci nedělá, reagoval na žádost Zdeny Hadrbolcové, aby dítěti opravil sošku, protože se jí rozbila p.delka.
Ano, říká "Já jsem akademickej malíř...". Jenže jako akademického malíře už jsem ho ve stejné větě představil, tak jsem spojil dvě obdobné situace do jedné, nešlo mi o dokumentární věrnost. Ale před napsáním článku jsem si obě scény pustil, abych si vše připomněl. Tak jsem zjistil, že jsem si třeba mylně pamatoval, že Zdena Hadrbolcová ženila syna :-)
VymazatTrochu mi to připomíná příběh o dokonalém obrázku z potahové hmoty na dort, který se skládal taktéž z pixelů, a který se při přenosu na dort rozsypal na kostičky.
OdpovědětVymazatFotografie je krásná a věřím, že udělala radost :).
Poslední dva odstavce mě pobavily velice :D.
Milý Petře, kdyby mi kdysi moje mamka neříkávala "ty jsi trhan!", nýbrž "ty jsi mi ale ORIGINÁLNÍ trhan a tak hezky všechno dokážeš rozbít!", dnes by se mi určitě žilo lépe! :-)
OdpovědětVymazatOny dřívější generace vůbec neměly pochopení pro módní vytříbenost trhanství :-)
Vymazat