Abychom se přesvědčili, jestli to ze strany našeho kamaráda nebyla jen náhlá kritická indispozice, což se zvláště u mladé, pohledné a energií nabité zpěvačky nabízelo, protože i nesmlouvaví kritici mohou být za určitých okolností - vezme-li se to za ten správný konec - snadno ovlivnitelní, šli jsme se pak na "nový objev" podívat na koncert nového jazzrockového uskupení známého kytaristy Pražského výběru Michala Pavlíčka pod výbušným názvem STROMBOLI, ale chtě-nechtě jsme museli dát F.X.Jirkovi za pravdu: Něco takového se opravdu neslyší a nevidí často a pokud můžu soudit, za dobu, co jsem na světě, jsem v našich zeměpisných šířkách a délkách něco takového zaznamenal poprvé a zatím naposledy, a to jsem se mnoho let docela intenzivně rozhlížel a naslouchal (pravda, poslední roky už to tak intenzivní rozhlížení není a rozhodně mi v soudobé muzice dávno ujel vlak, ale to je, myslím, celkem přirozený vývoj), ale nic dalšího podobného se ke mně ani nedoneslo.
Samozřejmě, velkou roli hrálo, že v té době spojily své síly mnohé okolnosti - především postupné celkové uvolnění atmosféry ve společnosti, o to markantnější, že přicházelo po období tvrdých intervencí totalitního řádu do veřejné hudební produkce (tažení proti "nové vlně se starým obsahem" mimochodem pořádně odnesl i fenomenální hudebník Michal Pavlíček, který z neventilovaného tvůrčího přetlaku po zákazu Pražského výběru nakonec vydestiloval dnes už legendární skupinu Stromboli a měl čas si do ní vyhlédnout mladou "dračici" ze skupiny Precedens). Budu upřímný: Pro mě zůstává Bára Basiková druhé poloviny 80. let zjevem ve fochu moderní hudby dosud nepřekonaným a některé srovnatelné prvky jsem našel snad jen na "rockové" Ivě Bittové a v časově už velmi vzdálené a žánrově obtížně srovnatelné kategorii snad i Evě Pilarové.
Samozřejmě jsem v poměrně krátkém období veřejného vystupování skupiny Stromboli (do emigrace části souboru) zažil jako návštěvník řadu úžasných koncertů a dá se říct, že jde o jeden z nejvýznamnějších hudebních podnětů, který jsem v mládí dostal a doposud z něho žiju. Zajímavým bonbónkem pro mě pak bylo, když jsem v areálu kolejí jednou pořádal klubový večer podle vlastního scénáře zrovna ve stejnou dobu, kdy v druhém klubu o barák vedle vystupovali Stromboli ve vrcholné formě, a naše programy tak bezprostředně soutěžily o diváky :-).
Stromboli - Vila Ada: dnes už, myslím, skoro legendární skladba. Vokál je tu jedním z nástrojů a jeho linka vyžaduje nejen úžasný hlasový rozsah, ale i neskutečnou intonační přesnost. Viděl jsem kdysi vystoupení Stromboli s touto písničkou v jakémsi obskurním sovětském televizním perestrojkovém pořadu (něco jako náš tehdejší Televizní klub mladých) a od té doby si vždy z paměti vytáhnu užaslé pohledy zaskočených moskevských mladých diváků, uvyklých poněkud jinému stylu, když chci obrazově dokumentovat rčení "koukat jako puk" :-).
Stromboli - Já ti dávám, dávám: pro mě písnička v pěveckém partu plná různých tváří a barev, které zpěvačka střídá s ohromující lehkostí.
Stromboli - Třesky, blesky: Místy na tehdejší dobu a zemi fakt tvrdá muzika, místy naopak skoro něžné pohlazení, navíc nic hudebně laciného, prostě Michal Pavlíček v nejlepší rockové formě.
Stromboli - Carmen: Jasně, je to místy děsně patetická věc, ale na druhou stranu kdyby po každé velké lásce v lidském životě zůstala taková ohromující stopa, myslím, že na světě by mohlo být i lépe než je :-).
Stromboli - Košilela: Obdivuhodně zhudebněný text Christiana Morgensterna, nádherně vyklenutý i ohraničený hudební minipříběh a jeden z hlavních důvodů, proč vím, že tuhle básničku na rozdíl od několika vlastních přebásněných textů ve zdejší rubrice Morgenstern opravdu nikdy nepřeložím podle svého.
Stromboli - Houpací židle na opuštěné terase: Tahle skladba pro mě jako muzika nedosahuje těch nadoblačných kvalitativních výšin jako některé jiné, ale dnes jsme tu hlavně kvůli zpěvačce Báře Basikové a ne kvůli mým hudebním vrtochům, a ta je pěvecky prostě skvostná.
Stromboli - Back In The Castle: Skladba z alba Shutdown, které vzniklo až po emigraci členů kapely, klávesistky Venduly Kašpárkové a bubeníka Klaudia Kryšpína, kdy jejich party většinou musel pro nahrávku domixovat sám šéf. Ještěže za něj mohl v klipu zčásti herecky zaskočit tajemný divadelník a architekt David Vávra :-).
Kapela Stromboli se v začátku 90. let rozpadla a členové se rozešli různými směry, Bára Basiková k individuální kariéře a k muzikálům, Michal Pavlíček k rozličným více či méně dočasným hudebním seskupením a zčásti ke svérázným a pozoruhodným reaktorům na fúzi moderní a klasické hudby. Bára Basiková mi jako posluchači zkřížila cestu ještě mockrát a bylo to skoro vždy neobyčejné a občas vynikající. Když chci ale doopravdy potěšit své uši, pustím si původní "mladé" nahrávky Stromboli, ze kterých energie a emoce tryskají opravdu jako z jícnu zatraceně činné sopky.
Párkrát jsem se zašel podívat i na příležitostná vzpomínková turné téhle kapely, která u nás byla občas k vidění a vždycky jsem obdivoval, jak se speciálně Bára Basiková dokázala s mnohaletým odstupem vyrovnat s ukrutně náročnými pěveckými party; při koncertech vždy jako kdyby omládla o desítky let, což, obávám se, opravdu nejde donekonečna. Ale podle mě nesmírně kvalitní rocková muzika světové úrovně, takové, které jsme opravdu v historii neměli v Čechách moc, naštěstí na nahrávkách zůstala a může zpětně těšit nejen staré fandy, jako jsem já, ale snad občas i nějaké ty mladší uši, které znají aktéry už jen v docela jiných souvislostech.
Dáme si ještě něco na závěr jako bonus? Co třeba obrazově opulentní klip Stromboli - Labyrinth, který už je přímo z roku 1989, tedy v českých a evropských podmínkách z opravdového rozhraní dob a vlastně zprostředkovaně i z rozhraní směrem k novým možnostem a novým individuálním osudům. Panejo, pouhé čtyři roky skutečné "živé" existence jedné kapely v rozmezí let 1986-89 a jak to pro mě bylo "výživné" a co to se mnou udělalo, že na to vzpomínám ještě v blogovém článku po 35 letech... :-)
A pro zajímavost přidám ještě jednu speciální dvojnahrávku, která vznikla dokonce ještě před oficiálním ustavením kapely Stromboli; řekl bych, že ji znají jen pavlíčkovští fajnšmekři a kocábologové. Nahrávka je už z roku 1985 a beru ji pro sebe jako důkaz, že původním záměrem Michala Pavlíčka bylo možná jen přidat další výrazný nástroj, který buď bude podtrhovat a osvěžovat melodickou linku jeho introvertních kompozic ženským pěveckým partem anebo bude vytvářet jiskřivý zpěvný kontrapunkt hloubkám jeho kytarových kouzel. No a ono se to pak celé díky kvalitě a výrazné osobnosti zpěvačky maličko vymklo z rukou, hudebně i vztahově :-). Kocáb, Pavlíček, Basiková, Kryšpín - Včelí královna, Bílá velryba. Mimochodem, jsem přesvědčen, že speciálně pěvecký part ve druhém kousku - Bílé velrybě - by možná s takovým ajfrem nedala leckterá slovutná sopranistka.
Pozn.: Úvodní malá fotografie je stažena z internetu, autora bohužel neznám.
Stromboli mne chytlo hned od začátku.
OdpovědětVymazatTo dvojalbum mám, doufám, ještě u rodičů...
Předpokládám, že to dvojalbum je ještě v mém předchozím bydlišti v Rokycanech. Ovšem řádně ohrané :-).
VymazatBara Basikova byla uplne prvni CDcko, ktere mama v devadesatkach koupila do CD prehravace, ktery jsme zdedili od bohatsi casti rodiny:) Byl to jeji solovy projekt a doted mi pripomina naladu te doby.
OdpovědětVymazatMě potěšilo, že tahle muzika - aspoň tedy v mých uších - se velmi dobře vypořádala se zkouškou časem. Samozřejmě člověk není objektivní, ale je fakt, že znám spoustu muziky, která se mi v té době moc líbila a dneska když si ji pustím, tak je to - jak říkával Jiří Sovák - jako když koukáš z okna a nikdo nejde :-).
VymazatLezarts
OdpovědětVymazatBáru Basikovou poslouchám každý týden n stanici ČR2, má hodinový pořad a je báječný!
Má kultivovaný projev a dobrý výběr hudby.
Určitě má o čem mluvit, zvlášť když její kulturní výpady rozhodně nekončily u hudby :-).
VymazatTak na škole sem byl na koncertech Stromboli i Precedentu,bylo to v té době skutečně zjevení...Teď před Vánoci jsem byl na koncertu Pocta Petru Černochovou, skvělá stále, ale tenkrát to mělo punc něčeho nového a výjimečného...
OdpovědětVymazatPocta Petra Černochovi Basiková tam zpívala dvě písně
VymazatKdoví, jak by to celé dopadlo, kdyby byl už ve druhé polovině 80. let známým umělcům stále za patami neodbytný bulvár...
VymazatStromboli bylo opravdu zjevením mezi tehdejšími skupinami. 👍👍👍
OdpovědětVymazatNa Pavlíčkovy drsně melodické postupy už jsem byl zvyklý z Pražského výběru, ale až ve Stromboli (resp. v jazzrockovém triu, které založení skupiny předcházelo) se ukázalo, kam pan kytarista může dosáhnout, když nemá kocábovský korektiv :-).
VymazatDěkuju za tenhle moc zajímavý výlet do úplně jiného světa :-) Vlastně mě docela překvapuje, že takhle divoká a nespoutaná hudba tehdy prošla. Tipla bych si, že to neměla vůbec jednoduché.
OdpovědětVymazatVe zpětném pohledu je dobře vidět, jak cca od roku 1985 postupně povolovalo původní ideologické sevření, což tak ovšem v tu dobu moc nevypadalo. A hodně paradoxní je, že vlastně skupina Stromboli v této podobě vznikla díky tříletému úřednímu zákazu Pražského výběru, takže bych měl zpětně těm zoufalým ideologům vlastně poděkovat :-).
VymazatTak samozřejmě zpěvačku znám, ale hlavně z muzikálů. Toto je úplně jiné :-)
OdpovědětVymazatMyslím, že tohle bylo v řadě ohledů hodně divoké období, ale zanechalo pořádnou stopu :-).
VymazatAj jaj. Díky za vzpomínky =) Já tedy měl nejraději až její pozdější věci: Souměrná, Veni Domine a hlavně její verze Měsíčku na nebi hlubokém, to je zcela vražedná věc ve smyslu absolutního zážitku a mrazení po páteři =)
OdpovědětVymazatTo je přesně ono, proč jsem psal, že mi Bára Basiková jako posluchači zkřížila ještě mockrát cestu. Souměrná je pecka, která vlastně bezprostředně navazuje na období Stromboli, však není náhoda, že autor hudby Ota Baláž s Michalem Pavlíčkem docela intenzivně spolupracovali. Ty další dvě zmíněné věci jsou pěvecky skvělé, ale melodicky už mě to hladí moc "po srsti", já tam prostě potřebuju mít ty rytmické zvláštnosti a harmonické ústřely :-).
VymazatMě víc oslovil Precedens než Stromboli. O tom, že je Bára skvělá zpěvačka svého žánru žádná. Ještě bych k ní asi přiřadila Petru Janů, to byly dvě nejvýraznější osobnosti české ženské rockové scény. Stejně tak bych k sobě dala Pavlíčka a Mišíka. Oba ve své tvorbě byli topka.
OdpovědětVymazat