pátek 17. dubna 2009

O pleonasmech

Při své velikonoční cestě do Kutné Hory jsem chtěl vidět především muzeum v místě středověké mincovny. Moc jsem se těšil na vystavené exponáty. Nervozitou se mi třásly ruce jako závislému gamblerovi. Dlouho jsem o tom snil a najednou to nebyl žádný sen, nýbrž skutečná realita. Což o to, vystavených exponátů tam bylo několik plných skleněných vitrín. Ale nastalo nečekané překvapení: Málokdy šlo totiž o jedinečné unikáty, mnohem častěji pouze o falešné napodobeniny. A to ani nemluvím o tom, že ceny vstupného neustále rostou nahoru. Výklad nestál za moc, průvodkyně - ač obdařena jakýms takýms osobním magickým kouzlem - nám řekla jen několik ustálených frází. Pár informací byl dokonce naprosto nesmyslný lapsus.

Paradoxně nejinteresantnější zajímavostí byla zdejší restaurace, kde jsem poobědval hovězí biftek a zapil ho pomerančovou oranžádou. Dokonce tu měli i pokus o jakousi kulturní vložku. Bohužel, hlavní protagonista byl exemplárním příkladem vlezlé kultury. Chtěl jsem ho vyhodit, ale pak jsem si řekl: Co kdyby spadl dolů ze schodů a musel být třeba hospitalizovaný v nemocnici? Jeho bude vyšetřovat lékař, mne vyšetřovatel - a to by úplně narušilo můj časový harmonogram.

Vyšel jsem tedy ven, pohlédl na nebeskou azurovou modř překrytou jen místy oblačnými mráčky a řekl jsem si optimisticky: Pořád je to tu lepší, než když nejlepším čtivem ve zdejší trafice byla Lidová demokracie a nad historickým náměstím vlál skoro průhledný transparent s velkým červeným nápisem: "Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak, prostě pořád, tak nějak nafurt!"

Poznámka: Podle slovníku je pleonasmus nadbytečným hromaděním (mimochodem - není i v nadbytečném hromadění nádech pleonasmu?) významově podobných slov. V širším smyslu slova je ale "stylistickým útvarem, který vzniká použitím nadbytečného množství slov pro vyjádření dané myšlenky." Odvozuji si z toho, že je-li někde více slov než myšlenek, jde o pleonasmus. Pleonasmus je tedy všudypřítomný. Sice je hypoteticky možné, že v nějakém omezeném prostoru tečou naopak myšlenky beze slov, ale dokázat se to bohužel nedá.


A jen pro upřesnění: Prohlídka kutnohorského muzea ve Vlašském dvoře mne opravdu dost zklamala, ale ve skutečnosti jsem žádnou kulturní vložku v restauraci nezažil (dokonce jsem ani v žádné restauraci nebyl a zůstal jsem o hladu), takže mne nemohly napadat ani nepěkné myšlenky na ublížení "hlavnímu protagonistovi". Copak jsem snad nějaký drsný hrubián?

2 komentáře:

  1. Zaujal mě tvůj protagonista vlezlé kultury. Kam až ti ten kulturista vlezl? Rovněž mě zaujaly falešné napodobeniny. Akorát si teda nejsem tak úplně jistá, jestli jsi vůbec v té Kutné Hoře byl. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už si to dnes s odstupem přesně nepamatuji, ale v městské kronice o tom určitě bude zápis :-).

      Vymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.