čtvrtek 15. srpna 2024

Sváteční virtuální i živá prohlídka výstavy

Před zahájením své letošní samostatné fotografické výstavy v chotěšovském klášteře jsem měl závažný námět k přemýšlení: Protože je výstava poněkud "z ruky", takže všichni zájemci si za ní musí dojet, a ani otevírací doba kláštera není taková, jakou bych si ji optimálně představoval (znáte mě, já bych měl nejradši otevřeno každý den od desíti do desíti jako tomu bylo dřív třeba na zámku v Dobřichovicích),  bude určitě dost lidí, kteří to ze svého domova mají prostě moc daleko a i když by je výstava možná zajímala, takovou dálku se prostě nevypraví. Stejně tak je řada těch, kteří se potýkají s nějakými zdravotními nebo pohybovými problémy a výprava až do Chotěšova kdesi na Plzeňsku je pro ně jen obtížně proveditelná. Z předchozích výstav jsem vždy na svém webu připravoval "e-katalogy", které ale mají tu nevýhodu, že sice ukazují (na obrazovce) všechny vystavené fotografie, ale případný zájemce si je nemůže dát do souvislosti s reálným výstavním prostorem. Pak se ukázalo, že výstavu nebude s největší pravděpodobností moct vidět ani dáma, kterou bych výstavou osobně provedl úplně nejradši ze všeho, protože součástí výstavy jsou i fotky vzniklé jako osobní dárky právě pro ni (včetně onoho profilového "Srdce zapadajícího slunce", které je na všech plakátech a pozvánkách) a ty fotky, co nebyly přímými dárky, jsou aspoň tímto úžasným člověkem zásadně ovlivněny a inspirovány. Jak to udělat, abych jemu i mnoha dalším umožnil na dálku nakouknout přímo do výstavního sálu? 

Už před několika lety jsme se potkali na nějaké dobřichovické akci s jedním velmi šikovným místním fotografem, který tiskne speciální fotografické zvětšeniny a chtěl mi ukázat, co všechno by mi jako případnému zákazníkovi mohl nabídnout. Dlouho jsem návštěvu u něj odkládal, protože bylo vždy něco důležitějšího, asi to znáte. Letos na jaře návštěva konečně vyšla, on mi předvedl všechny své technologicky pokročilé tiskařské stroje, ale já musel konstatovat, že se svou současnou tiskárnou v Lipové ulici kousek od Karláku jsem naprosto spokojený a náhradu nehledám. Pak už jsme si jen tak nezávazně povídali, až jsme narazili na to, že tento pán umí připravit i tzv. virtuální prohlídku jakéhokoli interiéru; nejspíš už jste něco takového na webu viděli - to se prostě daným prostorem můžete na počítači procházet a rozhlížet kolem sebe, jak se vám zlíbí. No a já jsem si řekl, že tohle by možná bylo to pravé, takže by stálo za to tuhle možnost vyzkoušet.

Slovo dalo slovo, plácli jsme si a dvě hodiny před úvodní vernisáží se podařilo připravenou výstavu nafotit speciálním aparátem umožňujícím 360° snímání. Po vernisáži jsme ještě dopracovávali informace k jednotlivým fotkám a vše se ještě ladilo, ale teď - v době, kdy se pomalu blížíme polovině výstavy, je konečně vše připraveno. No a protože v příštích dnech ta neobyčejná žena, o které jsem psal v prvním odstavci, oslaví svůj svátek, beru tuhle virtuální prohlídku, pro jejíž vznik byla inspirací, i jako svérázný sváteční dárek, ze kterého snad v tomto případě mohou mít radost a užitek i ostatní návštěvníci tohoto blogu.

Na dole přiloženém odkazu je tedy možné nakouknout přímo do výstavního sálu a volně si celou výstavu a všechny vystavené fotografie projít kdykoli, vlastním tempem a podle momentální nálady, a přečíst si k obrázkům veškeré podrobnosti (stačí kliknout u dané fotky na informace, pod nimiž se vždy skrývá elektronická podoba fotky a text s podrobnostmi). Je dokonce možné - jako na každé slušné výstavě - i zanechat vzkaz v návštěvní knize. Mimochodem, mezi ikonkami vpravo dole je i nabídka propojení s brýlemi pro virtuální realitu, tak ti, kteří takové brýle vlastní nebo je mohou aspoň krátkodobě využít, se mohou po výstavě skoro reálně procházet a rozhlížet se kolem dokola. Měl jsem možnost si to díky svému švagrovi vyzkoušet a je to tedy pecka! :-)

Na tomto blogu má odkaz na virtuální prohlídku svou premiéru ve veřejném prostoru. V příštích dnech ho ještě zveřejním na sociálních sítích (to bych vzhledem k ne úplně zanedbatelné ceně virtuální prohlídky ještě rád stihl udělal jako první :-)) a od 20. srpna bude možné odkaz na tuhle vymoženost šířit jakkoli a kýmkoli, protože bych rád, aby se dostal i k lidem, s nimiž se vůbec neznáme, ale mohlo by je to taky zajímat. Jsem zvědav, jak se bude možnost takové prohlídky lidem líbit. No a samozřejmě bych taky rád využíval virtuální prohlídku jako určitou formu reklamy na své fotky i dávno poté, co bude skutečná výstava ukončena, protože tahle virtuální výstava nikdy nezavírá :-).

Výstava v chotěšovském klášteře bude trvat až do 29. září, tak třeba i někdo z těch, ke komu se virtuální prohlídka dostane, zatouží fotky vidět na vlastní oči, protože – mezi námi – takový pohled nikdy žádná sebedokonalejší virtuální prohlídka úplně nenahradí. Příští šance, jak vidět moje fotky naživo s mým osobním komentářem, bude v pátek 16. srpna od cca 13:15 až 13:30 (záleží na tom, jak dlouho přesně potrvá předchozí prohlídka kláštera organizovaná pro skupinu mých přátel z projektu Pražské domy). Další veřejnou komentovanou prohlídku plánuji na pátek 30. srpna, přesný čas ještě budu upřesňovat. 

Tak tedy račte vstoupit, přeji vám, ať se vám moje výstava líbí a budete-li chtít k vystaveným fotkám něco vědět, jsem samozřejmě - zcela nevirtuálně - k dispozici třeba zde v komentářích :-). Přeji krásné letní dny.

 

Virtuální prohlídka výstavy POVZNÁŠENÍ, chotěšovský klášter 2024

 



 

19 komentářů:

  1. Na virtuální prohlídku se velmi těším, bohužel přímo na místo s působivým osobním výkladem a v krásných kulisách se nedostanu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím, je to pořád jen náhražka, ale v daných souvislostech asi nejlepší možná.

      Vymazat
  2. Odpovědi
    1. Není to špatné, viď? :-) Takhle ta výstava může běžet napořád. Tedy... Tak dlouho, dokud budu platit hosting :-)

      Vymazat
  3. Lezarts
    Takový “Páter-noster” výstavy:-) a protože se na výstavu nedostanu, budu ráda, že si to užiji, alespoň virtuálně!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem rád, že to takhle klaplo. V původním plánu žádná podobná virtuální prohlídka nebyla, to byl až momentální nápad, a těší mě, že se to povedlo dovést do konce.

      Vymazat
  4. Míra
    Skvělý nápad! Díky, mohu se alespoň k fotografiím podle nálady a času vracet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to je velká výhoda, že člověk může nakouknout v čase, kdy na to má náladu a klid :-).

      Vymazat
  5. Petře, moc děkuji za zprostředkování výstavy! Moc se mi líbí ten velkorysý prostor - světlý s velkými okny a úžasnými parapety :). Dokonalé místo pro krásné fotografie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi ten prostor líbí, už jsem tam jako doma :-).

      Vymazat
  6. Poslední dobou si připadám, že i já jsem virtuální persona…

    OdpovědětVymazat
  7. Petře, to je fakt krásné. Vybral jsi moc hezké fotografie. O to víc se těším, že se mi podaří je vidět naživo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost, že se na výstavu chystáš. Já bych měl být na místě minimálně v pátek 23.8. a v pátek 13.9., vždy od 11:00, ale je možné, že to vyjde víckrát :-).

      Vymazat
  8. To je ale opravdu dobré! Velmi realistické. Smekám před oddanou péčí, kterou výstavě, i když je tak z ruky, věnuješ. Musí to být dost vyčerpávající, tedy vřelé díky za to :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milá slova, musím říct, že mě ta výstava těší; už mi přinesla hodně radosti a ta bez starostí nebývá úplná :-).

      Vymazat
  9. Krásný prostor pro krásné fotky.

    OdpovědětVymazat
  10. Prošla jsem si virtuální prohlídkou. Ta práce barev a světel je úžasná. Spojení mezi nebem a zemí, Kristus na kříži, večerní snímky. Paráda.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.