pátek 16. února 2024

Bláznivý Petříček (Pierrot le Fou)

Během svých vysokoškolských studií jsem opravdu hodně času věnoval filmům. Chodil jsem na spoustu klubových představení hned do několika filmových klubů, o tom hlavním z nich - na pražském Českém vysokém učení technickém jsem tu dokonce už kdysi psal v článku Jak jsem našel svůj filmový klub. Viděl jsem tehdy kompletního Ingmara Bergmanna (většinou v původním švédském znění se simultánním překladem), notnou porci francouzské nové vlny, řadu tehdy obtížně dostupných filmů slavné československé nové vlny, průžez toho nejlepšího z moc zajímavých světových kinematografií. Někdy to byla nezapomenutelná paráda, jindy úplný úlet, tak už to bývá, když tvůrce i divák hledají. No a někam mezi parádu a úplný úlet (blíž tedy k druhému uvedenému) jsem si tehdy zařadil proslulý Godardův film z roku 1965 Bláznivý Petříček s Annou Karinou a Jean-Paulem Belmondem v hlavních rolích.

V posledních letech jsem si několikrát - bohužel hlavně v souvislosti s úmrtím tří hlavních osobností, které se na filmu podílely (Anna Karina zemřela v roce 2019, Jean-Paul Belmondo v roce 2021 a režisér Jean-Luc Godard v roce 2022) - na film vzpomněl a snažil jsem si ho vybavit z desetiletími značně zanesené paměťové buňky. Zůstaly tam jen střípky, hlavně úplný zmatek z viděného, neodbytný pocit nudy a jedna scéna, kdy se náhle hlavní mužský představitel otočí do kamery a překvapené partnerce to vysvětlí tak, že  chce jen pozdravit diváky; ostatně v jiné fázi filmu hovoří přímo k divákům i ženská postava, snad aby nějak vysvětlila (ovšem marně) své těžko odhadnutelné jednání. 

Mluvit o ději je u tohoto filmu, domnívám se, úplně zbytečné. Snad je možné říct, že mužská postava, onen bláznivý Petříček (byť vždy protestuje, že se jmenuje Ferdinand) odejde od své rodiny, nejspíš aby se rozžehnal s nudou a "šosáckou" společností, kterou levicoví intelektuálové co svět světem stojí považují za nejprudší jed, a vyrazí na nijak zvlášť zacílenou cestu s mladou milenkou. Jde o celkem normální cestu, takže se při ní kradou auta, trochu se střílí, trochu se miluje, hodně se čte a vedou se (často zcela mimoběžné) intelektuální řeči. Chvílemi to jde jen ve dvou, ale různorodým způsobem toxická společnost se připomíná, kolem páru se rojí divní lidé a sem tam je třeba někoho zabít, aby mohla show pokračovat, byť je předem jasné, že žádný velký happy end se čekat nedá.  

Jednou ze zajímavě natočených scén je polibek dvou hlavních postav z aut projíždějících opačným směrem. Dobrý symbol - jdou oba spolu nebo proti sobě? Moc jasné to občas není (zdroj fotografií je dnes nejasný, staženo z internetu).
 
  
 
 
Není to tak dávno, co jsem si říkal, že bych se na ten film měl znovu podívat, jak by mě oslovil v úplně jiném věku s úplně jinými zkušenostmi a nejspíš (kdopak to má sám na sobě poznat...) i s odlišným vkusem. A byla to Česká televize, kdo mi přispěchal s pomocí, a já čirou náhodou vstoupil jednoho večera do děje na obrazovce, na kterou jsem se původně dívat nechtěl. Možná to ale znáte: chcete televizi vypnout, že budete dělat něco užitečnějšího, ale nějaká drobnost vás nečekaně osloví - pár taktů filmové hudby, atmosféra neobyčejného záběru, neobyčejná replika. Každopádně televizi jsem nevypnul, naopak následující večer jsem si přehrál znovu celý film, abych ho mohl sledovat soustředěně, a byl jsem nadmíru překvapený, jak to dílko, které wikipedie zařazuje zároveň mezi romantické filmy, komedie, kriminálky i dramata (podle mě to není ani jedno, ale taková neuchopitelnost, myslím, musela režiséra Godarda zpětně zvlášť těšit), zůstala svěží a přinejmenším po formální stránce vůbec nezestárla. 
 
Samozřejmě, není to nic pro milovníky filmové akce ani pro ty, co "žerou" Belmonda jako věčně vtipkujícího svůdce žen, kdykoli ochotného polechtat soupeře pěstí ve tváři (ano, v začátcích své kariéry hrál úplně jiný typ rolí, než ho pak proslavily v 70. a 80. letech). Nesprávně vytvořená očekávání se ostatně  z různých diváckých hodnocení ve virtuálním světě jen sypou a mě docela baví si je číst. Řekněte sami, jak se asi musela minout skutečnost s očekáváním zklamaného diváka (s nickem B!shop), který na webu ČSFD celosvětově proslulý artový film ocenil slovy: "Pravděpodobně nejnudnější, ale zcela určitě nejdementnější Belmondovo film. Takovouhle děsnou sračku jsem fakt už dlouho neviděl. Je tu sice jakýsi příběh o dvou milencích a gangsterech, co chtěj peníze, ale to celý je obalený do ubíjejících dialogů, kdy postavy většinou melou o knížkách nebo o nějakejch sračkách a navíc mluví, jako kdyby přednášeli nějaký učivo. K tomu tu navíc na sebe ani scény nenavazujou, Godard tam prcá pátý přes devátý a i přes dobře hrajícího Belmonda i Karinu, která je navíc sexy, tak jsou obě postavy nesympatický, takže mě absolutně nezajímalo, co udělaj nebo co se s nima stane. Pak je tu hudba, která je sice docela solidní, ale vždy naprosto příšerně useknutá, a naprosto idiotskej konec." Docela to chápu, protože film je takové podivné levicově intelektuální puzzle s motivy společenského dění (odkazy na tehdy zuřící vietnamskou válku i situaci v Alžírsku jsou četné, ostatně hlavní hrdina si např. v roli dočasné oběti vyzkouší i zjevně profesionální a v praxi často využívaný waterboarding), na druhou stranu je to ještě celkem snesitelný projev režisérova aktivismu, zvlášť když si to srovnáme se situací jen o rok později, kdy už J.L.Godard zcela nepokrytě oslavuje maoismus a leze do zadku komunistické Číně (pěkně je to popsáno např. ve vzpomínkové knize druhé Godardovy manželky Anne Wiazemsky, se kterou natočil mimo jiné film Číňanka). Ale během natáčení Bláznivého Petříčka se úplné zmagoření bytostného intelektuála, dobového "superinfluencera" a salónního komunisty Godarda teprve chystá a jeho manželkou doposud je právě herečka Anna Karina, ve filmu jako správně neuchopitelná femme fatale obluzující hned několik mužů za asistence již dříve obluzeného režiséra.


 
 
Ti, co mají rádi artové filmy si naopak na Bláznivém Petříčkovi vychutnají různě se proplétající formální motivy - vlastní cesta, lehce kriminální linka, psaní deníku, promluvy nad otevřenými knihami, flashbacky, náhle končící větve vyprávění, dokonce dočista muzikálové vstupy náhle vpadávající do unylého děje (kde jinde uslyšíte zpívat duet Belmonda s "Karinkou"?), rozbitá a nenavazující zvuková stopa, náhlé dlouhé a s dějem nijak nesouvisející monology naprosto vedlejších postav, atd. Na filmu jsou vidět dobře rozmyšlená místa i naprostá improvizace, režisér dokonce do filmu zakomponovává i zjevné filmařské chyby či chyby skriptu, všechno se dá využít pro linku vyprávění, protože je na něm důležitější pocit a emoce, nikoli přesný obsah a návaznosti. A to vůbec nemluvím o přečetných citacích, z nichž vzhledem k nepříliš dobré znalosti francouzských reálií dokážu rozeznat možná desetinu, ale spíš ještě míň. Z formálního pohledu je ten film, myslím, revoluční dokonce i v době nevázaných pokročilých šedesátých let, kdy "provokovat maloměšťáky" začínalo být pořádně náročné, protože provokovat se odvážil skoro každý, následuje cestu právě otců slavné francouzské nové vlny, mezi něž Godard nepopiratelně patřil.
   

 

Prostě musím říct, že mě ten film po skoro čtyřiceti letech dost překvapil a potěšil, mnohem víc, než když jsem ho viděl poprvé. Možná i proto, že režisér už svými uměleckými výzvami i politickými provoláními nikoho nemůže nahnat na barikády jako v osmašedesátém, kdy se francouzské umělecké frontě podařilo nejen přispět k rozpoutání celospolečenských nepokojů, ale i rozbít a odpískat tehdejší ročník festivalu v Cannes (což jim neodpustím, protože by tam tehdy byly výrazně zabodovaly právě československé filmy - v té době nesmírně silné a mezinárodně uznávané). Kdoví, možná i proto, že i ze mne se do určité míry v průběhu času stal "Pierrot le Fou", tím spíš, že se opravdu jmenuji Petr a ne Ferdinand, nebo dokonce Jean-Paul :-). Pierrot, který nepotřebuje ohýbat cizí díla ke svému obrazu, ale snaží se vzít si z toho, co nabízejí, to nejlepší a nejopravdovější, dobré nápady či aspoň dobré úmysly. Aťsi je to třeba chvílemi nuda nebo zmatek nad zmatek.

27 komentářů:

  1. Ono "lezeni do zadku"Cine (asi bych nepouzil ten vyraz, nebot neslo o pokrytecke pochlebovani) bylo bezne i u nas...koryfejove studentskeho hnuti v r.1968 se inspirovamali kulturni tevoluci, nekteri skoncili i ve vezeni..a Ivan Svitak, ktereho to nepreslo posle svedectvi Oty Ulce ani v Kalifornii (ze tedy neemigroval do Pekingu), Egon Bondy....Cina tehdy patrne inspirovala jakymsi "jinym socialismem" byt v realu jeste rigidnejsim..Film sam musi byt dobry ulet...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Godard se podle vzpomínek svých blízkých vysloveně těšil na to, jak bude po projekci pochválen čínskou ambasádou a strašlivě ho ranilo, když mu Číňani nepokrytě řekli, že si může svou přízeň vetknout za klobouk, protože pro Čínu je jako intelektuál nebezpečný, takže nejenže mu neuspořádají oslavné turné po velké čínské zemi, ve které Godard upřímně věřil, ale naopak dostane visačku osoby, jejíž vstup do země je nežádoucí. To je ten panský vděk :-).

      Vymazat
  2. Nutně jsem se musel na ČSFD zaskočit podívat, jestli k tomu nenapsal svoje hodnocení taky třeba takový verbal.
    Jinak s filmy mívám přesně opačný problém - v návalu nostalgie si pustím něco, co jsem měl rád jako kluk, a teď na to nevěřícně hledím, že co jsem na tom viděl...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to se stává. Je to proto, že film je komunikace jako každá jiná a někdo mluví k někomu v nějakém kontextu.

      Film zůstane stejnej, ale změníte se vy, doba nebo obojí.

      Také se mění technické možnosti. Zadní projekce dneska bije do očí, kdysi si mysleli, že divák nic nepozná.

      Jednou jsem poslouchal mladý lidi kritizovat barvy u starejch filmů a že působěj nepřirozeně. Jenže barvy se časem degradují (jako časopis ležící dlouho na okně) a oni koukají na film, který se nikdo nenamáhal restaurovat. Jako novej ten film měl normální barvy.

      Kontext doby popisuje dobře Stephen King pro horory v USA. Pro naše filmu to platí taky. Ideologický sračky z padesátejch let jsou nekoukatelný. Ale i Starci na chmelu začínají být otravný, protože, co je vlastně komu po tom, když si brigádě zapíchaj dva sedmnáctiletý. Vorlíčkovský úniky do imaginárního světa taky působí trapně. Kdysi vtipné věty jako "Abych z vás neudělal nezaměstnaného" už moc vtipné nejsou, protože teď je to realita, co nemá moc zábavného. Taky koukání na mrchovitou Xenii je už jiné, když víme, že se Patrasová proměnila napřed v tetu ze školky a pak na maminu s buřtovitým půvabem.

      Ale přežije to, co je obecně lidské. Třeba Molière nebo řecké tragédie. Lakomci jsou pořád stejně směšní a z Médei by šla hrůza dnes taky.

      A.P.

      Vymazat
    2. Jo, to se mi taky občas děje, že jen kroutím hlavou, jak se mi kdysi něco podobného mohlo líbit. Ale je to normální běh času, prostě si člověk vybírá z těsta jiné hrozinky než zamlada :-).

      Vymazat
    3. Dej "Starcu na chmelu" je ponekud (dost)pritazeny za vlasy, nejen z dnesniho pohledu...Ale ten neni tak podstatny,, tam slo o songy, v,stoupeni s kytarou, celkovou atmosferu...a mozna i neco co se neda tak dobre postihnout.,..Podobne Limonadovy Joe by cizinec neocenil ...ani jako parodii, ale my vime sve..

      Vymazat
    4. Samozřejmě, že to je vývojem divákovy osobnosti, když ten film je pořád stejnej…
      Když jsem jako klučina někdy ve třetí nebo čtvrtý třídě koukal každý všední odpoledne na osmdesátkovej seriál Magnum s Tomem Selleckem, zjevně mi ke štěstí stačilo, že se tam pohybuje hezkym autem mezi spoustou hezkých míst a tu a tam problesknou nějaký ty historky starýho zbrojnoše... Když jsem si asi pět let zpátky zkusil jeden díl pustit, tak... už to Ferrari zkrátka nestačilo, no... :-D

      Vymazat
    5. Verbala bych nekdy rada poznala osobne. Zajimalo by me, jestli jsou jeho verbalni schopnosti nazivo o stejne minometne sile, jako recenze na csfd:)
      A s temi filmy z detstvi se pridavam do klubu. Nejhlubsi zklamani byl komisar Cattani a jeden ruskehlj jorror, ze kteryhos e vlastne vyklubala celkem neskodna pohadka s opravdu usmevnymi filmovymi triky.

      Vymazat
    6. Cattaniho jsem viděl zemřít, když mi bylo tak asi sedm. Od tý doby jsem Chobotnici neviděl.
      ...takže tu mam pořád napínavou... :-)

      Vymazat
  3. Moc ráda čtu vše, co napíšeš a nyní jsem si vzpomněla na film Pět lupičů a stará dáma, kdysi se mi strááášně moc líbil. Belmondo se mi bude líbit už navždy. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavostí možná je, že peníze na film Bláznivý Petříček, se našly až v okamžiku, kdy J.P.Belmondo potvrdil, že ve filmu bude hrát. Jedna věc je být ideologický filmový guru, ale vocaď pocaď :-).

      Vymazat
  4. Jen pro kontext. Godard začínal jako filmový kritik v padesátejch letech, kdy měly filmy většinově ještě klasickou filmovou strukturu a jazyk. Bylo to už trochu zkostnatělý a nevyužívalo to všechno, co se dá.

    Když pak začal sám točit filmy, tak to vyhnal do druhého extrému, chtěl ukázat, co všechno jde dělat, než jen vyprávět příběh, a do tohohle filmu cpal bez ladu a skladu všechno, co ho napadlo a kdy ho to napadlo. V podstatě vlastně zas nechápal filmový jazyk, protože nevěděl, jak ty věci dózovat, aby to ještě bylo koukatelný a jen to tam sekal bez ladu a skladu jak pejsek s kočičkou dobré věci do svýho dortu.

    Tarantino má v Pulp Fiction scénu v autě, kde Uma Thurman rukama nakreslí do vzduchu čtverec, ten je na film čárkovaně vykopírovanej a pak zmizí. Vidíme to tam ovšem jen jednou. Působí to odlehčeně, zábavně a filmově, protože to připomíná, že koukáme na film a hlavně máme potom čas to ztrávit. (Třeba v Limonádovým Joeovi se takhle ukazuje, jak se sráží kulky, když po sobě hrdina a antagonista střílí.)

    Podobně tam má Tarantino proházený časový linky, takže Tavoltu veprostřed filmu zabijou, ale na konci je zase živej. Jen to Tarantino dělá tak, že to normálním divákům vlastně nevadí.

    Když budete na tenhle film koukat jako na normální film, s normální strukturou, tak vás to bude štvát. Když na to budete koukat jako na mozaiku střípků, tak se vám to může líbit.

    V době natočení Pierro le Fou akorát dospívala poválečná generace, která vyrostla v blahobytu (ve Francii a USA byly padesátý léta blahobyt) a nechtěla bejt jako rodiče, co prožili válku a oceňovali přízemní věci, jako že mají co jíst, kde spát, nikdo po nich nestřílí ani je nikam neodvléká. Mladí válku nezažili a tak se trošku nudili a chtěli nějaké emoce, účastnit se velkých věcí, měnit svět... ovšem v bezpečí. Proto ten maoismus, protože to můžete být radikálně revoluční a nic se vám nestane, protože utloukání učitelů motykama se děje ve skutečnosti na druhé straně světa a vy tě vašim nejvýš nadáváte a kvůli tomu se vám nebude sdát o lidech, který jste sprovodili ze světa.

    Pierrot le Fou byla přezdívka dvou různých poválečných kriminálníků (možná i víc), kteří při loupežích stříleli do lidí jako psychouši. Ale po dvaceti letech to už mělo přídech romantiky. S filmem to nemělo nic moc společného, ale bylo to chytlavé.

    Za co Godard stál jako filmař? Nikdo se nenamáhá točit filmy jako on, protože pel něčeho jiného, nového to už stejně nikdy mít nebude a samo o sobě to nijak zajímavý není. Tímhle už neoslníte ani diváky ani kritiku.

    A.P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se s Godardem vždycky dost pral. U konce s dechem jsem bral "i s chlupama", Bláznivého Petříčka jsem si připustil víc k tělu až s dlooooouhým odstupem, nic dalšího hodného úcty už jsem nenašel (u Vdané ženy jsem málem usnul). Tu Číňanku bych rád viděl spíš ze zvědavosti, s čím se chtěl dostal Číňanům na kobylku, jinak - z toho, co o filmu vím - to pro mě bude nejspíš obtížně skousnutelná věc. Ale každopádně akceptuju jeho přerod z kritika ve filmaře, už jen chuť jít s vlastní kůží na trh je hodná obdivu. O praktickém fungování komunismu a maoismu věděl kulový, ale dělal si obrázek z teoretických statí, nu, možná nebylo od věci dát řeč s pár filmaři z ost-bloku, kteří to ale v jeho očích viděli příliš černě, protože neměli dostatečný odstup... A kdyby nic jiného, měl docela slušný vkus pokud šlo o ženské :-).

      Vymazat
  5. Vždycky je zajímavé shlédnout nějaký film (či muziku) s odstupem několika desetiletí.
    Pak zjistíš jak se změnil svět a i jak se změnilo tvé nahlížení na něj.
    A ve finále zjistíš, že jsi starý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, dřív jsem to bral hodně bojovně kriticky (ostatně společensky patřilo k dobrému tónu být aspoň trochu na kordy s podobnými autoritami) a odtažitě, dnes mnohem smířlivěji, ale zas ne docela, pořád zbývá dost věcí, které mi jdou proti srsti. Vlastně mě ale těší, že jsem té svérázné poetice teď přístupnější než dřív, protože líp vidím tu vzpouru proti tehdejším konvencím a je mi celkem sympatická.

      Vymazat
  6. Petře, film jsem viděla kdysi v dávnověku. Bebel, jak se Belmondovi říkalo, býval s Delonem mojí srdcovou záležitostí. Strýc dělal promítače v kině a zásoboval mě plakáty, které se v té době k filmům tiskly. Měla jsem báječně vyzdobený pokoj.
    Bláznivého Petříčka jsem od dob mládí už neviděla, na rozdíl od jiných filmů. A s pohledem dnes už dost staré ženy jsem si u některých říkala, jak se mi tohle kdysi mohlo líbit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to právě měl s "Pierrotem" stejně, tak jsem vyzkoušel, co to se mnou po létech udělá :-). Je pravda, že jsem v mládí viděl opravdu leccos z toho, co bych dnes už asi nedal. Možná je tomu tak proto, že si víc vážím svého času, který jsem kdysi rozhazoval plnými hrstmi :-).

      Vymazat
  7. Lezarts
    Zajímavý příspěvek.
    Já jen dodám, pouze jako laik Godar se stal vyčnívající osobností filmu své doby pouze tím, že na sebe upoutal pozornost alternativním ( v dnešní době rádo používaným zaklínadlem) způsobem práce režírováni. Jelikož jsem vyslechla mnoho rozhovorů v originále s tímto pánem, velice neodborně dodám. Jeho filmy byly stejné, jako jeho vyjadřovací schopnosti. Měl takovou vadu ve výslovnosti, že i rodilému mluvčímu dělalo problémy rozumět tomu co říká, natož tomu porozumět. Je však, jasné že nastolil milník ve francouzské filmové tvorbě. A takový Cloud Lelouche, už tomu stylu dal srozumitelnost ( ironický titul “ Muž a žena”).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On byl Godard z toho spolku vždycky nejvíc provokující (nebo spíš jemu ta provokace nejdéle zůstala, v začátcích toho hnutí si s ostatními neměl co vyčítat :-)), já jsem dával přednost spíš filmům Truffautovým (stejně si myslím, že Godardův film U konce s dechem měl takový úspěch právě proto, že Truffaut k němu napsal scénář :-)). Clauda Lelouche jsem do toho úzkého kruhu hlavních představitelů francouzské nové vlny tak úplně nezařazoval, nicméně jeho Muž a žena je samozřejmě úžasný film.

      Vymazat
  8. Asi jako jediný film s Belmondem jsem tenhle neviděla. Tak svého času prostě nejít na film s Belmondem bylo pomalu stigma ;-). Miláček žen a kamery stejně jako Delon. A k těm znovuviděným filmům po letech. Když jsem viděla premiéru filmu Cestující v dešti, byla jsem tím filmem nadšená. Chlapák Charles Bronson, jemná ale i tvrdá Marlen Jobert a charismatický, ne moc známý Gabriel Tinti. Dnes když tenhle film vidím připadá mi křečovitý, nechápu co jsme tenkrát na GT viděly že jsme s kamarádkou hledaly všechny filmy které se u nás promítaly aby jsme na ně šly (u CHB to stále chápu) ale třeba film Velký šéf s J -PB, Davidem Nivenem a Bourvilem mne rozesměje i po těch neskutečných letech od premiéry na které jsme také byly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Málokdy budeš mít příležitost vidět Belmonda v ruce se zásadními knihami typu "Historie umění", kterým zjevně věnuje víc pozornosti než nudícím se krásným ženám :-).

      Vymazat
  9. Od Godarda jsem viděla jen U konce s dechem. Ačkoliv je Belmondo moje srdcovka, Bláznivý Petříček mě vždycky záhadně míjel. Díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Čt2 teď jdou filmy s Belmondem, možná bude v nabídce i Bláznivý Petříček, tak se podívám, film vůbec neznám.

      Vymazat
    2. V České televizi to běželo před pár dny, v i-vysílání je to k dispozici právě do dneška :-).

      Vymazat
    3. Míra
      Kdysi jsem viděl, nepamatuji si obsah, ale v hlavě se mi usadilo v souvislosti s tím filmem cosi spíš příjemně bláznivého, no uvidím, pustím si to znovu dnes a třeba už bude všechno jinak.

      Vymazat
  10. Už záhy po začátku článku mi bylo jasné, že tohle rozhodně není film pro mě, ale tvou namlsávku jsem si i tak s velkou chutí přečetla. Baví mě zjišťovat, co se lidem líbí na věcech, které jsou pro mě úplně vzdálené :-) (Ovšem ten citát je dokonalá esence ČSFD. Tak dokonalá, že jsem se začala smát nahlas.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To víš, existenciální vykořenění a vzpoura proti zatuchlému a buržoazii sloužícímu oficiálnímu systému patřily k nezbytnostem 60. let, dnes - byť základ zůstal v mnoha ohledech stejný - se to celé posunulo do jiných oblastí :-). Ten citát jsem si neodpustil, protože z něho čiší opravdové zoufalství zklamaného fanouška :-).

      Vymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.