Rubrika Pražské drobnůstky
má na tomto blogu dlouhodobě velmi dobrou odezvu mezi čtenáři. Když si
uvědomím, kolik zajímavého už jsem díky článkům z této rubriky v Praze
viděl a zažil, až mě překvapilo, že těch článků je za víc než 7 let
fungování rubriky jenom 16. Mimochodem, za minulý rok přibyly dva: Mohli
jste si tu přečíst o speciálních románských reproduktorech v rotundě Nalezení svatého Kříže na pražském Starém Městě a taky o nezvyklé plastice na dveřích budovy Tabákové režie
(dnes v budově sídlí Městský soud) na Vinohradech. Vždycky mě mile
překvapí, když se mi ozve některý ze čtenářů, který mi k publikovaným
informacím a fotkám doplní nějakou zajímavou historku nebo drbík :-).
Tentokrát
jsem využil toho, že začínám pomalu chystat své tři letošní
fotografické výstavy a občas potřebuji zajít pro pár nezbytných
podpůrných propriet (např. nějaké desky, velké čtvrtky nebo tubusy na
přenášení obrazů) do prodejny výtvarných potřeb. Už dlouhá léta chodím v
takovém případě hlavně do obchodu v paláci Platýz, do kterého je možné
vstoupit buď z Národní třídy nebo z druhé strany - z Uhelného trhu.
Nikdy jsem si ale nevšiml na vstupní bráně paláce s velmi dlouhou a
zajímavou historií opravdu "lahůdkové drobnůstky" - malé kovové sovičky
vlevo nahoře přibližně ve stejné výšce, jako je vpravo umístěné červené
popisné číslo. Pak jsem kdesi na webu narazil na zmínku o "sovičce z
Platýzu" a začal jsem pátrat po podrobnostech. No a těsně před Vánoci
jsem na webu Davida Černého Miluju Prahu
našel článek a posléze se ke mně dostalo přes facebook i jeho video s
některými podrobnostmi, které mě jako zapáleného "drobnůstkáře" okamžitě
vyhnalo s foťákem na Národní třídu, i když jsem zrovna v Platýzu nic
koupit nepotřeboval.
Touhle
bránou jsem na dvůr rozlehlého paláce vstupoval už mockrát a sovička
tam tou dobou vlevo nahoře vždycky byla a smála se shora mé
nepozornosti. Už tam totiž takto sedí víc než 200 let.
Sovička
měla kdysi velmi užitečnou funkci: Uvnitř paláce byl totiž velký dvůr,
který sloužil jako důležité místo pro formanské vozy, které vozily zboží
na pražské trhy (Platýz byl ve vztahu k pražským trhům opravdu na
výhodně položeném místě). Formani navštěvovali místní hostinec a na
dvoře měli cosi jako tehdejší "velkokapacitní parkoviště" spojené se
stájemi pro formanské koně. Však se ještě jednou podívejte na předchozí
obrázek a všimněte si zdvojených ochranných kamenných patníků, kterými
je vjezd opatřen, aby těžké formanské vozy svými koly nepoškodily zeď
paláce a bránu. Uvnitř na dvoře bylo tedy docela rušno a když se
kapacita dvora naplnila, bylo třeba dát dalším zájemcům jasně na
srozuměnou, že do dvora se už nikdo další nevejde. V ten okamžik
zafungovala sovička jako výstražné znamení; byla prý tehdy vybavena
dlouhým táhlem a když se dvůr zaplnil, odpovědný pracovník sovičku
sklopil hlavou dolů, což bylo dohodnuté znamení podobné dnešnímu
červenému světlu. Prostě obsazeno! Taky se proto někdy o sovičce mluví
jako o "první pražské dopravní značce" i když tahle marketingová zkratka
se mi moc nelíbí, ale chápu, že celá historka pak hned vypadá pro média
pochopitelnější a zajímavější.
Bližší
záběr, aby byly vidět detaily. Dnes už se sovička nesklápí, ale ze
svého bidélka zálibně pozoruje cvrkot na rušné Národní třídě. Musela
toho za těch víc než 200 let svého života vidět mnoho, ale je to sova
moudrá, tak své příběhy neprodává bulváru, ale jen významně mlčí a stačí
jí, že ví své. Když jsem začal sovičku fotit, v okolí brány vypuklo
doslova pozdvižení mezi procházejícími asijskými turisty a já měl co
dělat, abych prchnul před jejich divoce rozkývanými teleobjektivy :-).
Vlastní
brána je vybavena ještě jednou sovičkou, tentokrát na kování u kliky.
Vrata jsou prý původní z roku 1822, takže je vidět, že na začátku 19.
století bylo spojení Platýza se znamením sovy velmi pevné a nejspíš i
obecně známé.
Na internetu jsem kdysi zachytil informaci, že sovička v
Platýzu měla být připomínkou cvičené sovy, která patřila zdejšímu
fortnýři. Ono už to není z Národní třídy moc poznat, ale kdysi tudy
vedlo mohutné opevnění ohraničující Staré Město, ostatně ne nadarmo hned
vedle paláce Platýz stojí kostel svatého Martina "ve zdi".
I když po
vystavění Nového Města ztratilo opevnění podstatnou část svého smyslu,
pozůstatky hradeb vydržely až do konce 18. století. Musím se podívat na
nějaká stará vyobrazení, abych si uměl tu situaci - dnes uhlazeně
velkoměstskou - v duchu přetransponovat do poměrů vrcholného středověku.
Ať to ale bylo jakkoli, myslím, že by cvičená fortnýřova sova byla
spokojená, že se tu i po takové době udržuje její odkaz.
Dnes
už koně ani formanské vozy ve dvoře Platýzu neuvidíte. Je tu docela
příjemné a turisty ne úplně přecpané zákoutí, kde je možné při toulkách
rušným centrem Prahy trochu vydechnout, případně se pod skleněnou
markýzou schovat před deštěm. Dvůr je pořád jako za starých časů
průchozí, dá se tudy projít na Uhelný trh a z nádvoří je dokonce úzká
odbočka přímo ke svatému Martinu ve zdi. Dá se tu i posedět a dát si
něco k jídlu nebo pití, ale to mě v těchhle místech, přiznávám, ještě
nenapadlo.
Výjezd
na Uhelný trh je opatřen doslova celou alejí kamenných ochranných
patníků. Že by formani po čase stráveném v místním hostinci odjížděli z
Platýza přece jen o něco méně jistě než do něj přijížděli? :-)
Brána
na Uhelný trh je osazena ještě mohutnějšími kamennými patníky než
hlavní vstup z Národní třídy. Kdybychom si vzali inspiraci z komedie
Adéla ještě nevečeřela, mohli bychom tajemně dodat, že "ten patník má
lidské rozměry!".
Když
jsem napsal, že dnes už v Platýzu koně neuvidíte, není to úplná pravda.
Na vratech k Uhelnému trhu je totiž speciální dobová výzdoba, kde
naopak koně hrají hlavní roli. Na každé straně vrat je zachycený jiný
výjev, ale koňské spřežení mají oba jako společného jmenovatele.
Na
moderně vydlážděném nádvoří je k vidění i socha dívky od sochaře Miloše
Zeta. Teď možná ti z vás, co mají skvělou paměť, zpozorní a řeknou si:
Není to náhodou ten sochař, co tu od něj na podzim byla ta zajímavá
socha z pankráckého sídliště? Je to tak, socha Obyčejná madona z roku
1971 od stejného autora se objevila v říjnovém článku Moderní Pankrác v podzimním slunci.
Socha z Platýzu se jmenuje Schoulená, přesné vročení se mi nepodařilo
najít, ale socha je ve dvoře od rekonstrukce Platýzu v 80. letech 20.
století.
Napadlo
mě, že bych si měl pozorně prohlédnout proslulý Langweilův model Prahy,
protože ten vznikal v letech 1826 až 1837, takže by na něm měl být
palác Platýz zachycen právě v té podobě, jakou měl, když se v jeho
detailech objevily dodnes uchované symboly sovy. Trochu jsem pátral a k
svému nemalému překvapení jsem narazil na informaci, že Langweil byl k
práci na svém úžasném modelu bezprostředně inspirován pražským
vystavením modelu Paříže od Symphoriena Carona v roce 1826. A hádejte
kde byl model Paříže tehdy vystaven? Ano, správně, právě v paláci
Platýz. To se mi líbí, jak pěkně spolu umějí věci souviset, když se jim
chce.
Až
někdy budete Národní třídou procházet třeba při cestě do Národního
divadla nebo budete jen tak bloumat centrem Prahy, zamávejte cestou
kolem paláce Platýz malé sovičce. Určitě na vás podobně jako na mě z
nadhledu svého místa i věku moudře mrkne :-).
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.