pátek 26. září 2014

O nenápadné blogové reklamě

Není to tak dávno, co jsem mailem dostal zajímavou nabídku. Byla pěkně personifikovaná, oslovován jsem byl přesně, jak to má být "Vážený pane Vápeníku," hned od začátku bylo zřejmé, že se nabídka týká mé blogové stránky, jejíž adresa byla v mailu uvedená. Jen ten obsah... Odesílatel mi totiž k mému nemalému překvapení dále šroubovaně úřednicko-kupeckým jazykem sdělil, že chce, abych mu nacenil, za jakou částku umístím na svém blogu v minimálně třech článcích věnovaných cestování (o jiné prý zadavatel nemá zájem) přiložené odkazy na webovou prezentaci cestovního pojištění společnosti, kterou z pochopitelných důvodů nebudu jmenovat.

Přiznávám, že mě něco takového rozčílilo. Ne ani tak kvůli tomu samotnému požadavku, který považuji za nehorázný (rozhodně jsem přesvědčený, že podobný mail musela dostat řada lidí), ale především kvůli tomu, že se odesílatel mailu vůbec neunavuje s jakýmkoli vysvětlením kontextu, ale jde rovnou k věci. Když jde o peníze, není přece potřeba nic vysvětlovat, jen si milý blogere řekni, jaká je tvoje cena; dáme ti vědět, jestli máme zájem. Není nač se zdržovat, time is money! Vůbec se neřeší, jestli je adresát ochotný to udělat, s ochotou se v textu jaksi a priori počítá, vše je přece jen otázka ceny, o ostatním přemýšlet netřeba.
 
A já si v tu chvíli uvědomil, že nemám nejmenší problém na svém blogu něco doporučit, když jsem sám přesvědčený, že je to dobré. Nečiní mi potíže pochvalně se zmínit o cestovce, která měla spoustu starostí s tím, aby mi uspořádala výlet po Japonsku přesně podle mých bláznivých představ. Nemám problém doporučit knížky nebo filmy, které mě potěšily, nemám nic proti doporučení restaurace, kde mi chutnalo, až jsem se oblizoval. Co mi ovšem nevýslovně vadí - když se někdo domnívá, že on bude svými penězi určovat, co já budu svým čtenářům doporučovat. Naopak, mám v takové situaci tendenci vyvolat okamžitý protitlak a naprosto vyřadit uvedené cestovní pojištění ze seznamu těch, o kterých jsem do této chvíle uvažoval. Tou z mého pohledu nekorektní nabídkou tedy nejenže objednavatel této podivné reklamy nezískal další obchod, ale jeden potenciální už ztratil.

Nezbylo mi tedy než odpovědět odesílateli mailu v tom duchu, že nevím, co ho vedlo k myšlence, že bych měl být ochotný na něčem podobném spolupracovat nebo nedej bože psát nějaké oslavné články na zakázku. Možná je pravda, že ve skutečnosti má každý člověk "svou cenu", při které vymizí i zbytky jeho zásadovosti i připravenost nespolupracovat na tom, co považuje za nemorální. Nechť to dotyčný "businessman" bere klidně jako projev mé namyšlené ješitnosti, ale obávám se, že v mém případě by mnou požadovaná cena byla s velkou pravděpodobností zcela mimo jeho finanční možnosti, tak jsem se s vypisování všech těch nul do odpovědi ani neunavoval :-).

Chápu, že s tak nemožně nemoderním přístupem asi na svém blogu nezbohatnu. "Hloupej, kdo dává, hloupější, kdo nebere," pomyslel si zřejmě pan objednavatel a už se se mnou - jako s beznadějným případem - dál nezabýval. Šťastná povaha; mně totiž tohle téma od té doby pěkně vrtá hlavou. Kde končí čisté pobřežní vody vlastního mínění a ochoty dát ostatním dobrou radu a kde začínají mořské vlny páchnout nájemností?

Co vy si myslíte o zvláštním partnerství mezi individuálním blogováním a cílenou reklamou na zboží a služby někoho, kdo s příslušným blogem a blogerem nemá nic společného? Dostali jste už někdy podobnou nabídku? A kde máte nastavenou svou hranici, co ještě považujete za přijatelné a co už je pro vás "přes čáru"?


P.S.: Abyste si nemysleli, že jsem na reklamu nějak zanevřel a vyhlásil jí křížovou válku nebo dokonce džihád: Dnes mám pro vás jedno (podotýkám - neplacené! :-)) doporučení na velmi zajímavý cestovatelský blog. Zvlášť když si vzpomenu, kolik lidí si pravidelně četlo mé nedávné reportáže z cesty po Japonsku, říkám si, že by se vám mohly líbit zápisky z nefalšované cesty kolem světa, kterou právě podniká jeden český pár (jednoho z dvojice cestovatelů osobně znám a velmi si ho vážím). Poutníci mají za sebou už sedm měsíců cesty, dostali se během nich z Ohňové země až na Aljašku a v průběhu cesty si založili blog, který se postupně plní nádhernými fotkami a poutavým vyprávěním o místech známějších i skoro neznámých, ale vždy zajímavých pro každého čtenáře, kterého lákají dálky, dobrodružství a kvalitní cestovatelské reportáže. Blog, který už několik měsíců poctivě sleduji a který můžu s čistým svědomím doporučit i vám, najdete na výstižné adrese www.zcestykolemsveta.cz.

No a řekněte sami, nehodila by se sem na závěr nějaká nevtíravá připomínka kvalitního cestovního pojištění, co myslíte? :-) Škoda, že jsem ty blogové reklamní vemlouvače shodil z virtuálních schodů :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.