Návštěvníci mého blogu dobře vědí, jak mám rád neobvyklé řetězce náhod, které občas dokážou vykouzlit takové příběhy, se kterými by si těžko poradila i naše fantazie, jakkoli zrovna puštěná na volno. Myslím, že příběh o tom, kterak jsem poprvé v životě kupoval obraz od malíře, kterého jsem prakticky neznal, do této řady dobře zapadá a zaslouží si vlastní článek. Přiznávám, že tentokrát jsem šel náhodě cíleně naproti, aby náhodou nesešla z pevné cesty někam do mokřadů, nebo si naopak neřekla, že tentokrát se to bez ní celé obejde a nedala si někde na gauči šlofíčka.
Musím zdůraznit, že nejsem žádný sběratel obrazů. Docela mi stačí moje vlastní fotky, které mám doma, protože se mi vrátily z různých výstav, a taky pár cizích fotek, které jsou pro mě z nějakého důvodu důležité. Našlo by se u mě i pár maleb a grafik, které jsem si pořídil od svých přátel. Abych ale šel někam na výstavu, tam se mi nějaký obraz docela prostě zalíbil a já si ho koupil domů, to se mi ještě nikdy nestalo, byť jsem měl už několikrát podstatně nakročeno. Nikdy se mi ale nepoštěstilo mít zároveň chuť něco takového udělat, najít obraz, o který bych stál, a ještě na něj ve stejné době mít peníze.
Příběh začal v magickou hodinu, kterou jsem letos využil v "reklamě sám na sebe", přesně pátého pátý v pět, kdy začala vernisáž mé letošní výstavy v berounské galerii Holandský dům (zde si můžete prohlédnout e-katalog berounské výstavy). Na vernisáži bylo hodně mých přátel, ale taky pár mně zcela neznámých Berouňáků. Jedním z takových návštěvníků, které jsem do té doby nikdy nepotkal, byl menší fousáč, o kterém ostatní tvrdili, že je to místní malíř, který ovšem malování nemá jako koníčka ale jako opravdovou práci, kterou se živí, taková ta "stará bohémská škola", která malováním žije a vše ostatní tomu podřizuje. Prohodili jsme pár slov a já od něj dostal pozvání na zahájení jeho výstavy v berounské Duslově vile. Asi po dvou měsících od našeho prvního letmého setkání jsem tedy na oplátku vyrazil na jeho vernisáž a pár z jeho klasicky vyhlížejících maleb se mi docela zalíbilo, tím spíš, že moje berounská výstava skončila k mému velkému překvapení v "černých číslech", tedy s určitým - nevelkým sice, ale přece jen velmi potěšujícím (budu mít na fotky pro další výstavu a ještě mi něco zbyde na drobné radosti, jupíííí!!) ziskem. Nakonec jsem si vybral olej zpodobňující podzimní zlatavé vrchy okolo Berounky s dominantou zříceniny královského hradu Týřova.
Tomáš Šmejkal - Týřov (2024). Olej na sololitové desce 52x42 cm
Kromě plánovaného obrazu Týřova jsem si nakonec odvezl z návštěvy v Tomášově ateliéru i spoustu nejrůznějších vjemů a postupně se skládající příběh rodiny, jejíž několik posledních generací výrazně ovlivnilo malování, grafiky, hudba a entomologie. Obraz tou návštěvou dostal punc autenticity a zcela nečekané konotace. Budu si muset s tímto vědomím znovu Pábitele přečíst, pamatuji se na tu povídku, která dala jméno celé jedné povídkové knize, jen matně, ale teď už si ten příběh dokážu zasadit do nečekaných souvislostí.
S panem malířem jsme se samozřejmě během horkého odpoledne spřátelili a slíbil mi dorazit příští léto na chystanou výstavu do dobřichovického zámku. A na cestu jsem ještě návdavkem dostal jeden grafický list i s podrobným věnováním.
Nu, znáte mě; pokud jde o dobrou věc, pomohu vždycky rád :-).
Zajímavé, kdysi jsem mluvil s akademickou malířkou a také jsem říkal, že to musí být! o šajstlicht " a napínavé, zda se povede prodat obraz za dobrou cenu ...nicméně byl jsem poučen, že dělá hlavně zakázky...Holt - dnes už to - většinou - není to co bývalo.....
OdpovědětVymazat