čtvrtek 28. března 2024

Černobílé výhledy ze zahrady Na Valech a rozkvetlý pozdrav z Petřína

Naposledy jsem byl na Pražském hradě v těsně předvánočním večeru, kdy jsem zde slavnostním lijákem završil vycházku na počest svých třináctých "volitelných narozenin" a užil jsem si nezvyklý pocit, jaké to je být na otevřeném Hradě sám bez dalších turistů. V zimě jsem neměl moc důvodů šplhat na vrch nad Prahou: Sníh od Nového roku prakticky žádný nebyl a nedostatek světla a skoro stále zatažená obloha taky zrovna nelákaly k focení. Ale jakmile ve vzduchu zavonělo jaro a jinak monotónní olověná obloha se začala trochu trhat, zašel jsem se podívat do zahrad na jižní straně přiléhajících k Hradu. Hlavně ze Zahrady Na Valech se totiž otevíraly docela zajímavě osvětlené různorodé výhledy do údolí Vltavy.

Snad mi prominete, že jsem se tentokrát zaměřil hlavně na černobílé focení, tak to aspoň v závěru článku zkusím vykompenzovat nějakým barevným rozkvetlým pozdravem, protože Velikonoce, které si na blogu jinak skoro nepřipomínám, jsou za dveřmi, tak je aspoň symbolicky připomenu.

Průhled přes hlavní budovu Filozofické fakulty UK a budovu Vysoké školy umělecko průmyslové v popředí, dále přes věže Staroměstského náměstí ve středu, až ke vztyčenému prstu žižkovské televizní věže v dálce.

 
Přes stromy, které jsou dosud bez listů, je prozatím možné dobře vidět i Thunovský palác, sídlo britské ambasády. Jeho věž z tohoto úhlu vyvažuje dominantní postavení dvojvěží z Malostranského náměstí, které jinak při pohledu z této zahrady prakticky vždy opanuje prostor. A trochu je vidět i zubaté úbočí Petřína s Hladovou zdí.

 
 
Mohutná zeď Rajské zahrady a Zahrady Na Valech ohraničuje Zámecké schody, po kterých už zase proudí davy lidí. Takhle z nadhledu je ten sevřený koridor vidět velmi dobře, jen není dobré pokoušet fyziku a příliš se vyklánět, protože - znáte to - "spadnete do písku a svou rodnou vísku, nespatříte více, dudlaaajdá!" A ještě můžete snáz než v Prachovských skalách někomu dole na schodech pomačkat fasádu.
 
 
 
Tenhle zakroucený strom v zahradě vedle jednoho ze dvou barokních pískovcových obelisků, připomínajících místa dopadu dvou místodržících vyhozených z okna při druhé pražské defenestraci, mi připadal jako zajímavý objekt pro focení se širokoúhlým objektivem, i když pro daleké výhledy jsem jinak využíval hlavně teleobjektiv. 
 
 
 
Tuhle vyhlídku na svatého Mikuláše z Malostranského náměstí jsem si usmyslel pořídit pěkně zarámovanou sloupy tzv. Malého Belvederu, který při rozsáhlých úpravách Pražského hradu po vzniku Československa navrhl architekt Josip Plečnik. Jen jsem musel docela dlouho čekat, protože v tomhle rámu se jinak střídali turisti jak apoštolové na orloji. Nakonec se prostor přece jen na chviličku ocitl bez lidí a přišla moje chvíle :-).  


Na tomhle obrázku můžete zmíněný Malý Belveder vidět napravo pod jinak dost vzdáleným glorietem ze zahrady amerického velvyslanectví (přece jen teleobjektiv zdánlivě přibližuje i objekty, které jsou ve skutečnosti dost daleko od sebe). Ale jinak se mi při pohledu z Býčího schodiště (které zajišťuje průchod na třetí nádvoří Hradu kousek od Chrámu svatého Víta) samozřejmě líbil hlavně ten krásný strom.

 
 
No a jsou tu slíbené závěrečné rozkvetlé fotky. Mandloně v Seminářské zahradě na úbočí Petřína kvetou mohutně již v půlce března, takže mandloňový sad se v tuto dobu jen hemží fotografy a lidmi, kteří si chtějí udělat pěkné rozkvetlé portréty. Často na těch fotkách vystupuje z květového moře věž přilehlého chrámu Panny Marie Vítězné, který je znám méně jako nejstarší barokní stavba v Praze a více jako domov slavného Pražského Jezulátka. Právě za Jezulátkem jsem tentokrát speciálně směřoval a rozkvetlé mandloně jsem přibral cestou. 

 
 
No a na závěr ještě jednou - tentokrát úplně zblízka - gloriet ze zahrady americké ambasády, který na rozkvetlé mandloně shlíží ze své americky hrdé výšky :-).


 

Přeji všem zdejším milým návštěvníkům krásné Velikonoce a i když jsem již ohlásil, že v neděli tentokrát nevyjdou Nedělní miniglosy, tento fakt nic neříká o tom, že třeba nevyjde nějaký jiný článek :-). Užijte si krásný rozjezd jara.

24 komentářů:

  1. Překrásné fotky! Zrovna v těchto turistických místech mě lze v posledních dnech docela snadno potkat, tak kdybys tam náhodou ještě vyrazil fotit... nediv se, až ti někdo zaklepe na rameno ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemůžu to úplně vyloučit, počítám s tím, že se budu tak dva sváteční dny toulat po Praze s foťákem :-).

      Vymazat
  2. Líbí se mi ty dramatické mraky. V ČB jim to sluší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodně se to měnilo, střídalo se krásné počasí s přeháňkami z černých mraků.

      Vymazat
  3. Nadhera. Snad jeste o kousek romantictejsi nez ty rozkvetle mandlone, mi pripada ten stary zakrouceny strom. Ten toho musel zazit! Vypada uplne carodejne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se zakroucený strom moc líbil. Příště ho musím nafotit trochu jinak, nějakých možností jsem si všiml až z té fotky :-).

      Vymazat
  4. Stačilo by vygumovat tu věž a snímky by se daly prohlásit za historické veduty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je výhoda, že na obrázku není Pražský hrad, ten by byl usvědčující a nedal by se snadno vyzmizíkovat :-).

      Vymazat
  5. I černobílé výhledy jsou pěkné :) Ty schody jsou pěkné, ale lepší by bylo, kdyby tolik davů po něm nechodilo... Nemám ráda mačkanice...
    Ten mandloňový sad je nádherný. Už aby i u nás něco takhle pěkně kvetlo.

    OdpovědětVymazat
  6. Petře, nádherné fotky. 👍👍👍 Černobílé mají úžasně vykreslenou oblohu a já se díky nim vrátila o hodně let zpátky. Když jsem byla dítě, moji prarodiče kupovali časopis Svět v obrazech a tvé fotky mi to připomněly.

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkné fotky, nejvíce ten pokroucený strom a ta poslední černobílá mne po rozkliknuti na celou obrazovku velmi překvapila...

    OdpovědětVymazat
  8. Lezarts
    Černobílé fotky jsou, jak v 3D.
    A ta záplava růžové dodá optimismu!
    Přeji příjemně prožité Velikonoce!

    OdpovědětVymazat
  9. Černobílé fotky vypadají neuvěřitelně realisticky, přesně, jak píše Lezarts, jako 3D...
    Poslední mandloňová je báječná!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nechal jsem se zaplašit silnou přeháňkou, kdybych to býval vydržel, otevřel by se mi pohled na Prahu s dvěma oblouky intenzivní duhy. Ale to už by možná tak realisticky nevypadalo :-).

      Vymazat
  10. Petře, nádherné fotografie. Chtěla bych říct jak od profesionála, ale ty profesionál jsi :-) Ty mraky se ti obzvlášť povedly :-) Umím si představit, jak čekáš, aby fotografie zachytila vše tak, jak si představuješ. Hezké Velikonoce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, ano, čekání na správný okamžik beru jako podstatnou součást praktického focení :-). Děkuji a taky přeji krásné svátky!

      Vymazat
  11. Já děkuji za krásné pohledy na jarně oděnou a zalidněnou Prahu. Jsi znalec nejen pohledů, ale i průhledů do zajímavých míst. Přeji co nejhezčí jarní Velikonoce :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. No, znalec... Rád ta místa hledám :-).

      Vymazat
  12. Vidíš a já si říkala, že už nemá cenu na ně chodit koukat že už budou odkvetlý.... a přitom jsme byly jen kousek ....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono tohle bylo v půlce března. Chtěl jsem mít květinový obrázek na můj začátek jara :-).

      Vymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.