V
Praze je spousta krásných míst, kam za normálních okolností nechodím,
protože jsou přímo v centru zájmu turistů. Když je takovým rušným místem
tržiště, centrální náměstí nebo ulice se spoustou obchodů, jaksi to
patří k věci, ale když se rušným Babylónem, zaplavovaným nekončícím
proudem lidí, stává hřbitov, místo jinak zasvěcené klidu, vzpomínkám a
tichému rozjímání, k takové návštěvě mě nic neláká. Protože ale virová
epidemie z centra Prahy prozatím odfiltrovala skoro všechny zahraniční
turisty, řekl jsem si, že tu krátkou dobu do obnovení běžného
turistického provozu věnuji právě takovým jindy zapovězeným místům.
Jedním z takových míst je pražský Starý židovský hřbitov, tajuplná perla staré Prahy a jeden z nemnoha pozůstatků po starodávném Židovském ghettu,
jehož většina byla asanována koncem 19. století (pro zájemce o původní
podobu se naštěstí dochoval aspoň bohatý fotodokumentační materiál a
také původní podoba čtvrti na Langweilově modelu Prahy). Za normálních
okolností a v turistické sezóně mě úplně vyřídí už narvané sousedící
ulice, takže k dlouhé frontě u pokladny Židovského muzea už ani
nedojdu. Tentokrát jsem si ale pečlivě vytipoval optimální čas pro
návštěvu: Musí to být pracovní den dopoledne ještě před hlavním
uvolněním epidemických restrikcí (do muzea už se tedy smí, ale podniky
v
okolí jsou bez turistů ještě většinou zavřené) a musí být pokud možno
pod mrakem, protože chci na hřbitově trochu fotit a za slunečného dne
tam vytvářejí tisíce náhrobních kamenů zcela nezvládnutelnou změť světel
a stínů. Návštěvu jsem tedy plánoval podle předpovědi počasí a včera se
konečně všechny nezbytné podmínky naplnily podle mých představ, takže
jsem mohl vyrazit do míst, kde jsem nebyl od raných 90. let.
Už
v pokladně bylo zřejmé, že nabito zrovna nebude, ale že budu v areálu
hřbitova po většinu z té hodiny a půl úplně sám (jen na konci návštěvy
mě míjela jedna česká rodina, která to měla zjevně jako
historicko-naučnou vycházku pro děti), to jsem si vůbec neuměl
představit. V takové chvíli na vás samozřejmě dolehne síla magického
místa plnou vahou a dokonce jsem se přistihl při kacířské myšlence, že
pro normální focení by bylo lepší, aby aspoň pár návštěvníků areálem
bloumalo, aby člověk nebyl se všemi těmi staletými příběhy místních lidí
sám. Těžko se dá myslet na správnou kompozici obrazu, nastavení clony a
hloubku ostrosti, když kolem defilují tisíce různorodých životních
příběhů z dávných dob (hřbitov fungoval pravděpodobně mezi lety 1439 a
1786).
Když
říkám, že jsem byl na celém hřbitově úplně sám, samozřejmě to neplatí
úplně doslova. Tahle sojka mi dělala společnost ve vstupní části
hřbitova a mám pocit, že i ona byla ráda, že konečně někdo přišel a
zaplašil tak aspoň na chvíli tu zoufalou sojčí nudu.
Náhrobní
kameny vytvářejí na omezeném prostoru tisíce potenciálních motivů pro
fotografování a na této lukulské obrazové hostině je opravdu těžké
vybírat, co ještě ochutnat a co odmítnout, protože jsou to všechno
dobroty, takže by oči chtěly ochutnávat dál a dál, zatímco fotografický
žaludek ze sebezáchovných důvodů nabádá ke střídmosti :-).
Muž
by měl vstupovat do prostoru hřbitova s pokrytou hlavou, takže jsem u
vstupu vyfasoval papírovou jarmulku. Ukázalo se ovšem, že kombinace
lehké papírové jarmulky, ústní roušky, přes kterou není pořádně vidět na
zem, foťáku s výměnnými objektivy a čerstvého větříku, který při
slalomu mezi náhrobky vtipně mění směr, je doslova smrtící. Myslím, že
sekuriťáci se museli u záběrů bezpečnostních kamer dobře bavit, protože
za mé nezamýšlené kreace s čepičkou odlétající co chvíli mezi hroby by
se nemusel stydět ani Frigo nebo Laurel s Hardym. Rovněž jsem pozoroval
zajímavý paradox, že zatímco na hřbitově, kde po mně bylo pokrytí hlavy
vyžadováno, jsem jarmulku na hlavě vůbec necítil, přestože tam byla, po
celý zbytek dne jsem měl intenzivní pocit, že mi na hlavě zůstala,
přestože už byla dávno složená v kapse.
Vedlejší
pěšina mezi hroby vedoucí k Pinkasově synagoze (na cestu je ale zakázán
vstup). Synagoga je upravena jako památník 80 tisíc českých Židů, kteří
zahynuli v období holokaustu a jejichž jmény jsou zaplněny zdi synagogy.
Některá
místa hřbitova poskytují trochu více prostoru, který si pro sebe hned
zabírá čerstvě zelená jarní tráva a různobarevné kvítky...
...zatímco jinde je kamenné bludiště vystavěné opravdu natěsno, takže tam příroda proniká opravdu jen nesměle.
Ještěže
neumím číst hebrejské náhrobní nápisy, jinak bych byl na hřbitově
nejspíš ještě teď. Co náhrobek to originální lidský příběh, který láká k
poznávání.
Některé
fotografie jsem připravil v černobílé verzi, ale pro dnešní článek jsem
je většinou nepoužil a dal jsem přednost živější a na blogu i sdělnější
barevné verzi. Jedinou výjimkou je detail lva z jednoho náhrobku poblíž
Klausové synagogy, u které je východ ze hřbitova.
Asi
nejvíc lákají k focení celky s mnoha rozeklanými kameny, protože
podobné záběry na menších židovských hřbitovech nejspíš nepořídíte; v
tom je Starý židovský hřbitov v Praze, který byl po dlouhá staletí
prostorově omezený a bylo nutné novými vrstvami hrobů překrývat ty
starší, asi nezaměnitelný. Někdy je ale přesto možná výstižnější drobný
detail, který třeba nemusí být pro dané místo úplně typický, ale dotvoří
v očích blogového návštěvníka atmosféru místa.
Jestli jste chtěli Starý židovský hřbitov
někdy navštívit, řekl bych, že o moc lepší příležitost než právě teď už
mít nebudete (aspoň doufám, protože v jiných ohledech života bych
postupný návrat k normálu po dlouhém období virových omezení samozřejmě
uvítal). Vstupenka stojí sice ne úplně zanedbatelných 200 Kč, ale v ceně
je i vstup do dalších objektů Židovského muzea, konkrétně do Maiselovy, Pinkasovy a Klausové synagogy, do Obřadní síně a do Galerie R.Guttmanna. Za normálních okolností je v ceně i návštěva Španělské synagogy, ta je ale kvůli rekonstrukci až do příštího roku nepřístupná. Pozor, Staronová synagoga
v ceně není, tam se platí extra nebo si musíte připlatit za vstupenku
se širší platností. Vstupenky jsou platné 7 dní, takže nemusíte všechno
stihnout najednou, ale opakovaný vstup do stejného objektu už není
možný.
Pokud
jde o focení, pro osobní potřebu je bez problémů, nesmíte s sebou mít
ale stativ ani doplňková světla a byl jsem upozorněn, že bych neměl
fotit s bleskem. Pokud se chce někdo pustit do profesionálnějšího
focení, musí si zažádat o speciální povolení, jehož podmínky jsem ale
blíž nezkoumal.
Dosti útulné zákoutí.
OdpovědětVymazat