pátek 22. listopadu 2019

Fotopostřehy a inspirace z FotoŠkodaFestu 2019

Minulý týden jsem ve speciálním článku krátce představil dvanáct podle mého názoru velmi zajímavých fotografů, jejichž přednášek či workshopů jsem měl to potěšení se v prvním listopadovém týdnu zúčastnit: Pár osobností české fotografie z FotoŠkodaFestu 2019. V článku jsem zároveň slíbil, že se ještě vrátím i k některým praktickým postřehům, které jsem si v průběhu celotýdenní akce poznamenal. Bude to opravdu jen nijak nestrukturovaný výčet vybraných poznámek (sám pro sebe jich mám několik stovek, ale přece vám nevyklopím úplně všechno, to dá rozum, že? :-)) z 29 různorodých akcí, kde jsem měl možnost nahlédnout do různých oblastí fotografie od jemných portrétů až k syrovému dokumentu, od makrofotek z mikrosvěta až k nekonečnému vesmíru v oblasti astrofotografie, od starodávných fotografických technik, kterými si notně zašpiníte ruce, až k poněkud aseptickým postupům digitálního fotografického světa.
 
Něco z toho byly pro mě úplné novinky, jiné věci jsou celkem známé a často uváděné a diskutované v různých zdrojích. Kdoví, třeba něco z toho sami využijete ve své fotografické praxi, jako se to snažím udělat i já. A kdyby náhodou ne, třeba nás z toho něco inspiruje jiným způsobem, vždyť tvůrčí svět je nekonečný a dozvídání všeho druhu - pro nás zvědavce - tolik lákavá! A pozor: Žádné pravidlo, ani to nejpravidlovitější, se nesmí brát moc ortodoxně. Vždyť nakonec to nejhorší, co se může stát, je, že fotku zmastíme. No a? Ruku na srdce - bylo by to snad poprvé? :-)

Část 2: Postřehy, triky, zajímavosti

  • Fotografové se v zásadě dělí na lovce a konstruktéry, lovci se snaží ulovit již hotový snímek, konstruktéři ho sami vymýšlejí, skládají a inscenují.
  • Jsou případy, kdy i focení zdarma dává podnikatelský smysl, ale je jich zatraceně málo. Cena fotky a focení by měla růst s kvalifikací, fotograf jí říká klientovi, co od něj může očekávat, a je rovněž projevem sebeúcty.
  • Když chceš fotit dobře divadlo, měl bys pařit s herci na divadelním baru.
  • Když začne foukat vítr, makrofotograf může balit a jít domů.
  • V poslední době výrazně roste zájem o analogovou fotografii a o vlastní vyvolávání filmů i fotek. Tomu se přizpůsobili i výrobci a prodejci, takže je např. k mání i kompletní kit (Čerfova poznámka: mně to tedy spíš připomínalo plastovou truhličku, ale angličtina už dominuje i ve fotosvětě) na vlastnoruční zpracování exponovaných filmů pro úplné začátečníky, který obsahuje všechny potřebné propriety.
  • To nejlepší světlo je vždycky jen na instagramu :-).
  • Výborné světelné podmínky pro focení portrétů bývají překvapivě na krajích podchodů, kde z jedné strany přichází často pěkné hlavní rozptýlené světlo a z druhé strany slabší podpůrné osvětlení. Za dobrých podmínek to může fungovat úplně zadarmo jako soustava drahých umělých světel.
  • Při dynamickém focení na nějaké akci je dobré jedním okem koukat do hledáčku a druhým okem průběžně zjišťovat, co se děje mimo obraz, protože je to někdy mnohem zajímavější než to, co právě fotíte.
  • Nejlacinější a přitom skvělý difuzér je obyčejné velké prostěradlo. Sice to napohled nemusí působit moc profesionálně, ale výsledky bývají moc dobré.
  • Kompoziční upozornění: Nestačí hlídat si z hlavy rašící stromy a nežádoucí doteky linií, ale bacha taky na diagonály končící v ústech nebo v nosu fotografovaných osob.
  • Za vzhled fotografovaného odpovídá vždycky fotograf, protože fotografovaný se většinou nemá možnost vidět.
  • Fotíte-li na dlouhou expozici ze stativu, nezapomínejte vypnout případnou stabilizaci objektivu.
  • Pokud fotíte na analog, filmy by se měly archivovat naplocho v pergamenu, nikdy ne smotané do ruličky, i když to uspoří spoustu prostoru (Čerfova poznámka: Hmmm, hádejte, jak je to u mne? :-))
  • I když fotíte barevně, může být přínosné nastavit si na foťáku černobílý náhled, protože dá lepší obrázek o tom, jak budou na snímku rozložená světla a stíny, barvy u toho můžou působit rušivě (Čerfova poznámka: Jo jo, už to hledám v menu...)
  • Nový foťák má smysl pořizovat až v okamžiku, kdy jste opravdu vyčerpali možnosti toho starého (Čerfova poznámka: To kdyby tak slyšeli výrobci a prodejci fototechniky, kteří festival sponzorují!)
  • Neničme fotky udělané drahou technikou tím, že je nadbytečně "vylepšíme" v postprodukci. Když už jsou ale úpravy nezbytné, udělejme je co nejdřív, abychom si udrželi co nejvíc vlastních dojmů z focení.
  • Muži, kteří se účastní speciálního výjezdního workshopu s modelkami zaměřeného na focení aktů, doma často přítelkyním a manželkám říkají, že jedou na workshop, kde se bude fotit výhradně makro :-).
  • Nikdy neposkytujte zákazníkům neupravené obrázky z focení; upraví si je sami tím nejnemožnějším způsobem a pak je vyvěsí na sociální sítě s vaším jménem.
  • Chcete-li získat přirozené pouliční fotky, je šikovné fotit naslepo bez koukání do hledáčku nebo na displej. No a když se dokážete od hledáčku odpoutat, zjistíte, že je pak možné fotit v nejrůznějších pozicích a z nejrůznějších úhlů.
  • Pozor na focení v místnostech s červenou podlahou, lidé na fotkách vypadají, jako když právě vylezli z pekla.
  • Polarizační filtr je moc užitečný nástroj, ale nemá smysl při východu a západu slunce. A velmi nemile bude překvapen každý, kdo s ním chce fotit duhu (Čerfova poznámka: Mohu jen potvrdit, nedávno jsem jednu velmi intenzivní duhu fotil v Dobřichovicích a na fotkách nebylo k mému úžasu vidět vůbec nic až do té doby, než jsem si všiml, že jsem omylem nechal nasazený polarizák, který přes den používám standardně).
  • Hranice expozičního času u portrétu je 1/60 s, u reportážní verze max. 1/125 s. Ostření portrétu je nejlepší na dominantní oko foceného (Čerfova poznámka: to není oko, které má méně dioptrií, ale to, které dominuje vizuálně, většinou to, které je blíž k objektivu)
  • Zapálený amatér dělá často lepší fotky než znuděný profesionál.
  • Fotíte-li v noci a nechcete mít hvězdy v podobě čárek, neměli byste překročit expoziční čas 500/ohnisko (v sekundách).
  • Dobrá fotka jen málokdy vznikne mimochodem jako vedlejší produkt nějakého poznávacího výletu. Při takové příležitosti můžete najít skvělá místa pro budoucí focení, ale pro opravdu dobrou fotku je třeba jít ven s primárním cílem fotit.

Tak co, milé fotografky a milí fotografové, našli jste v těch pětadvaceti odrážkách něco, co vás zaujalo, co považujete za potenciálně užitečné nebo co budete chtít dokonce vyzkoušet? Já půjdu příkladem a přiznám, že jsem si třeba párkrát zkusil uplatnit v praxi devatenáctou odrážku, tedy focení na ulici naslepo. Vyšla z toho mimo jiné i následující fotka z pouličních oslav 30. výročí 17. listopadu, které jsem v duchu dal pracovní název "Pamětníci" a za kterou jsem - navzdory některým chybám a jednomu nenaplněnému původnímu záměru - docela rád.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.