Jak už si zdejší pravidelní návštěvníci určitě všimli, poslední dobou začínám přísněji vystupovat proti zvláštní formě reklamy, které pracovně říkám "reklamní kukaččí komentáře". Zdá se mi, že se využití tohoto způsobu reklamy stává stále četnějším, a protože mě podobná reklama svou podbízivou neupřímností štve, rozhodl jsem se nebýt vůči ní lhostejný a likvidovat ji tak, aby - alespoň na mém blogu - nemohla být účinná.
Pokusím se napřed vysvětlit, čím je mi podobná forma kukaččí reklamy nesympatická: Jak se dá očekávat, pozitivní komentáře působí příznivě na další komentující i na autora samotného. Vždyť kdo by odolal tomu, aby se jeho autorská dušička aspoň nepousmála, když si na svůj článek přečte v komentáři chválu nebo alespoň velmi pěkně a inteligentně napsanou reakci. Navíc jde většinou o pozitivní reakci od někoho, kdo stojí mimo ustálený okruh návštěvníků. Povedlo se nám tedy získat nového potenciálního čtenáře? To už je sporné. Důležité je se podívat na web, na který nadšený/á komentující odkazuje. On to totiž občas nebývá žádný odkaz na osobní stránky komentujícího, jak je na blogu zvykem, ale jen obyčejný proklik na nějaký obchod. Tedy reklama, navíc pochopitelně reklama neplacená a předem nijak nedomluvená.
Začal jsem tento druh "komentářů" blíže sledovat a zjistil jsem, že přicházejí opakovaně ze stejných adres, ovšem pod různými jmény: A tak se například od července do listopadu jeden komentující ze stále stejné přístupové adresy představil jako Lisa, Mirka, Romča, Bára a Lenka, po drobné změně adresy začátkem prosince znovu jako Lenka a Majka. Komentář je vždy velmi vstřícný, pozitivní, není vůbec "mimo mísu", tedy opravdu reaguje na publikovaný text, někdo si s ním prostě dal práci. O to víc mě mrzí, když zjistím, že hlavním cílem toho komentáře je zanechat reklamní odkaz na webové stránky nějaké firmy. Je to něco podobného, jako kdyby ke mně na Václaváku přistoupil neznámý člověk, nadšeně mě poplácal po zádech, pochválil mne za to, jak mi to sluší, a já za chvíli zjistil, že to celé se odehrálo jen proto, aby mi přilepil na záda reklamní letáček na nový stánek prodávající turistům hot-dogy, že úsměv a nadšení byly jenom hrané a přišly jen proto, že za to dotyčný nejspíš dostal pár korun a kromě mne ten krátký fajn pocit zakončený trpkou dochutí dopřál stovkám, ne-li tisícům dalším.
A tehdy jsem si řekl, že v důsledku vlastně není žádný podstatný rozdíl mezi takovým celkem přívětivým lidským komentářem a tím, když mi nějaký obskurní ruský spamrobot napíše, že můj článek je prostě skvělý, že už dlouho nic tak úžasného nečetl, a jestli nechci náhodou koupit levnou viagru. V obou je stejný typ falše a přetvářky (která snad ani od robota tolik nezamrzí), obojí je fakticky podvod, ve kterém hraji nedobrovolně roli pitomé kafky. Rozhodl jsem se proto, že takovou roli v podobných případech hrát nechci a nebudu. Rád bych dnešní poznámkou dal potenciálním kukačkám jasně na srozuměnou, jak hodlám postupovat.
Pokud identifikuji takový typ komentáře poprvé, dám jako odpověď dotyčnému komentujícímu varování (něco jako žlutou kartu), přestože jsem si téměř jistý, že ho moje odpověď ani v nejmenším nezajímá. Při druhém a dalším pokusu komentář bez nejmenších výčitek smažu, případně - budu-li právě v dobrém rozmaru a budu mít trochu času, zatím to tak většinou dělám - komentář doslova přepíšu, jen zlikviduji reklamní odkaz, takže komentář ztratí pro zadavatele takové reklamy smysl.
Samozřejmě, život se neskládá jen z černé a bílé barvy, ale z mnoha barev i různých odstínů šedé. Netvrdím, že reklama je kondenzované zlo, které je nutné vymýtit do kořene. Pokud tedy má někdo z takových komentujících nějaký hlubší důvod zanechávat u mne svá sdělení s reklamními odkazy (co já vím, třeba jde o odkaz na kolekci bot šikovného pana bratra, který je tak chudičký, že si nemůže dovolit poctivou reklamu, ale musí to dělat podloudným způsobem, že ano?), nechť mne laskavě kontaktuje a dovolí se, jak velí prostá lidská slušnost; nic víc a nic míň. Já se zamyslím, zvážím pro a proti, a protože jsem, myslím, celkem vstřícný člověk, nejspíš řeknu "Tak jo!" Když ovšem bude takový člověk jen v přítmí internetové anonymity čekat, až se zrovna nebudu koukat, aby mi na mé stránky vlepil reklamní leták, já už moc přemýšlet nebudu a leták prostě strhnu. On za svou námahu nebude mít žádný výsledek, mne to sice taky bude stát nějakou energii, ale udělám to rád už z principu. Za tu trochu námahy i to stojí.
Vztah jednotlivých blogerů k popsanému typu reklamy se různí, někomu podobné komentáře nevadí, jinému nestojí jejich potírání za námahu. Dokonce uznávám, že někomu můžu připadat jako podivín, protože něco takového je dnes přece úplně normální, tak co vlastně pořád proti tomu mám. Možná je to pravda, ale mě fakt vadí, když někdo považuje za normální, že může, kdykoli si zamane a bez mého svolení, moje stránky využívat jako "ramínko" pro svou vlastní reklamu. Berte to, milí reklamní kukačkáři, tak, že prostě na tomhle blogu budu vaši reklamu potírat. Řekl bych, že pravidla, která jsem popsal, jsou docela srozumitelná, tak je jen dávám oficiálně a s odůvodněním všem potenciálním podloudníkům na vědomí. Nepodloudníci mohou být v klidu, žádné odkazy na vlastní osobní stránky, blogy, fotoweby ani jiné zajímavé osobní aktivity mazat nebudu, naopak jsem rád, že se na ně můžu podívat a poznat podle nich blíž, kdo můj blog navštěvuje. Kdo mi sem ale bude vkládat komerční odkazy, které mi budou cpát třeba boty, šik oblečení, kosmetiku či nábytek, bude mít smůlu. Jestli zde na blogu bude nějaká reklama, bude to jen oficiální reklama blogu.cz (se kterou bohužel nic nenadělám), sdělení se mnou předem dohodnutá anebo propagace mých vlastních aktivit.
Takže - Liso, Mirko, Romčo, Báro, Lenko, Majko, případně i máchovský Viléme a Jarmilo: Je to jasné nebo je zapotřebí ještě nějakého dalšího vysvětlení? A jen tak mimochodem, kdyby měl některý/á z vás odvahu se mi přiznat, že tuto kukaččí činnost opravdu vykonává, dejte mi vědět, tenhle fenomén mě zajímá a rád bych se dozvěděl některá související fakta, samozřejmě - budete-li chtít - při zachování vaší plné anonymity.
A jakou zkušenost máte s aktivitami reklamních kukaček vy? Jsou vám lhostejné, považujete je za příjemné rozptýlení blogového světa nebo vás štvou jako mě? A pokud vás štvou, podnikáte proti nim něco?
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.