středa 22. února 2023

Kanada z Nagana s chutí vajíčkových chlebíčků

Sportovní kanál České televize dával teď vždy přesně po 25 letech kompletní záznamy hokejových zápasů českého reprezentačního týmu z olympiády 1998 v japonském Naganu. Napřed zápas s Finskem, pak s Kazachstánem, poslední zápas ve skupině s Ruskem, úžasné čtvrtfinále s USA, včera nezapomenutelné semifinále s Kanadou a zítra - na závěr - slavné finále proti Rusku, které českým hokejistům přineslo památné zlaté medaile. Některé ty zápasy jsem teď s odstupem času viděl úplně poprvé. Např. úvodní vítězný zápas proti Finsku (skončil 3:0) probíhal v době, kdy jsem měl jakousi zásadní a neodkladnou prezentaci pro tehdejší manažery Komerční banky v jejím školicím zařízení v Libohošti, kde jsme samozřejmě během prezentace hokej sledovat nemohli, ale kolega v zákulisí měl ucho na tranzistoráku a do konferenční místnosti nám k projektoru signalizoval napřed jeden, pak dva a nakonec tři prsty. Symbolem celé té hokejové olympijské parády pro mě tehdy ovšem byl zápas s Kanadou. Díky aktuálním jubilejním záznamům jsem měl příležitost si zpětně připomenout, kde jsem byl a co jsem dělal v době, kdy Hašek, Jágr, Reichel a spol. bojovali o historický triumf.  

Vraťme se tedy do února roku 1998. Teprve před pár měsíci - po čtyřech nadmíru intenzivních letech - jsem praštil s báječným povoláním učitele přírodních věd na plzeňském gymnáziu. Řekl jsem si po vzoru Monty Pythonů klasické "a teď něco úplně jiného" a šel jsem budovat síť firemních bankéřů do pražské komerčky. Bydlel jsem v Rokycanech, odkud jsem v tu dobu každé ráno jezdil vlakem do Prahy na Poříčí, kde jsme měli kanceláře. A protože jsem většinou ráno nestíhal snídat (což se mi mimochodem děje dodneška), čas od času jsem si zašel do tamního lahůdkářství na oblíbený chlebíček s vajíčkem (ano, to je takový ten nezdravý s vejcem natvrdo zalitým majonézou a zapošitým plátkem šunky). Takové chlebíčky se dělaly leckde, ale právě v uzounké nudli lahůdkářství na Poříčí měli snad nejchutnější. Ještě dnes se mi při té živé představě spouštějí všechny skutečné i domnělé chuťové buňky.

Do práce jsem chodil většinou na půl osmou, poříčské občerstvení mělo tehdy otevřeno už před sedmou, takže jsem tam mohl v klidu posnídat, pak projít kousek starodávnými uličkami kolem kostela mého svatého jmenovce, projít moderní pasáží, vyjet do třetího patra - a byl jsem v práci. Poručil jsem si i toho rána jako obyčejně tři chlebíčky (jeden byl v té době za 5,20) a přesunul jsem se ještě kousek dál dovnitř domu, kde bylo oficiální "místo pro konzumaci", pár dlouhých vysokých stolků, takových těch, ke kterým se přistupovalo "na stojáka" v době dávno před prvními českými stand upy. U stolků vzadu jsem byl toho rána vůbec první host a přičinlivá obsluha mi přišla zapnout malou televizi nahoře v rohu. A v té televizi právě začínal přímý přenos našeho olympijského hokejového semifinále s Kanadou.

Co vám budu povídat; postupně jsem přidal k chlebíčkům i několik limonád, abych nefandil nasucho, a pak už jsem se bál od stolků čas od času vyrážet doplnit zásoby k pultu, protože by se taky mohlo stát, že už se mi nepodaří se do uzounkého prostoru znovu vecpat. Lidí přibývalo a kdo viděl, že tu v televizi běží Kanada z Nagana, ten už neodešel. Ano, nějakou dobu jsem měl špatné svědomí, že se dívám na hokej, ač bych měl pracovat a vytvářet hodnoty pro své akcionáře, ale pak se mi podařilo spojit s kolegy v kanceláři, kteří mi potvrdili nečekanou skutečnost, že i oni mají puštěnou televizi a hodnoty pro akcionáře prostě chvilku počkají, protože akcionářů je mnoho, ale hokejové Nagano je a bude provždycky jenom jedno. Čtvrtstoletí od té doby tuto skutečnost dostatečně bolestivě potvrdilo.

V normální hrací době jsme si s ostatními sledujícími pořádně zařvali jen jednou, když v půlce třetí třetiny Jiří Šlégr dělovkou od modré odčaroval kanadského gólmana. A jednou jsme naopak byli smutní, když pouhou minutu před koncem Kanaďani provedli totéž brankáři Haškovi. Kruci, pouhá minuta stačila a postup by býval byl náš bez komplikací, ale vše se ještě stihlo pořádně zauzlit, aby tento zápas získal opravdu neotřesitelné místo v naší sportovní historii. Teď po čtvrtstoletí, když jsem se na hokej mohl podívat znovu a bez nervů, jsem překvapeně zjistil, že tehdy, při prvním sledování, jsem si nedokázal náležitě vychutnat, jak dobře čeští hokejisté hráli, tolik jsem se tenkrát bál, aby neudělali nějakou hloupou chybu, kvůli které se celá ta smělá cesta za zlatou medailí z opěvovaného hokejového Turnaje století zbortí.

Ještě jednou jsme si zařvali, když svůj samostatný nájezd po skončení prodloužení proměnil Robert Reichel. A pak - neméně hurónsky - ještě čtyřikrát, když brankář Dominik Hašek postupně vychytal všechny slavné kanadské střelce. A ani pak se nám ještě dlouho z vydýchaného prostůrku pod maličkou televizí nechtělo rozejít za běžnými denními povinnostmi. "Kamarádi," řekl nám tehdy dojatě jeden z přihlížejících: Tohle si budeme pamatovat celej život, jako si Amíci pamatujou, kde se dozvěděli, že jim zastřelili Kennedyho!" Uplynulo 25 let, po lahůdkářství nezbyl ani chlebíčkový sortiment ani úzká interiérová nudle ústící do prostoru s televizí. Jen prchavá vzpomínka pár "kamarádů", kteří jeden druhého neznají, ale jsou navždy spojeni silným zážitkem. A jsem přesvědčený, že podobných dávno zaniklých "hnízd", kde se před čtvrtstoletím neplánovaně sešli lidé u sdílené televizní obrazovky, byly po zemi tisíce.

Pamatovat si to celej život... Jak jen jsme si svými archívními vzpomínkami jisti a jak snadno zklameme, když dojde na ověřitelná fakta! Takže kde ono to vlastně tenkrát přesně na tom Poříčí bylo?... Nevíte, býval ten obchůdek s čerstvými chlebíčky tam, co se teď prodávají nože, tam, kde je papírnictví, Erotic shop, nóbl hotel nebo jsou to ty dveře hned vedle rekonstruovaného KFC? Někde v těch zdech musí být dodneška zakonzervované naše výkřiky štěstí, hrůzy, všechny naše fanouškovské naděje i obavy. Kdoví, jestli v těchto domech dodnes v přízemí nestraší duchové s bruslemi na nohou a helmami na hlavě a nesomrují po nešťastných kolemjdoucích búra na poctivý chlebíček s vajíčkem (těch 20 halířů se už vždycky nějak splašilo nebo ukecalo). Jestli tihle duchové mají červené dresy a hovoří se silným anglickým akcentem, tipoval bych je na Kanaďany, kteří dodnes nechápavě kroutí hlavou, jak jim nakonec chytří a obětaví Češi vyfoukli jejich tradicí předplacené olympijské zlato, jehož lesk od té doby ještě nic nepřesvítilo.

"Slyšel jsem, že Džegr i po těch letech ještě pořád hraje," povídá nevěřícně jeden z těch červených dresů a obdivně mlaskne. "Ale žádnej div, von to byl vždycky trochu magor...".

V komerčce jsem pobyl ještě dva roky a pak jsem se s ní jako zaměstnavatelem taky rozžehnal. A na Poříčí se dodnes vracím celkem často, např. o nedělích, kdy v tamní kavárně naproti Bílé labuti odpoledne píšu Nedělní miniglosy. Ke své horké čokoládě si můžu dát třeba mrkvový dort za devětadevadesát. Kdepak vajíčkový chlebíček za pět dvacet!

Byl to tenkrát fakt nezapomenutelný olympijský zážitek. A různí majitelé a akcionáři, podle toho, co o nich vím, na tom jednom u hokeje probenděném ránu a dopoledni, opravdu nezchudli :-). 

 

27 komentářů:

  1. Nekdy jsem si riksl, ze Jagr bude hrat hokej a davst goly jeste v osmdesati...

    OdpovědětVymazat
  2. No vidíš, tvá paměť se může rovnat paměti sloní. Já jen vím že to už jsme 7 let bydleli v tomhle Vystrkově, a že jsme tedy asi taky na některá utkání koukali. Víc si pamatuju až na to jak jsme přišpendlený k televizi sledovali návrat hokejistů a jejich cestu z letiště na Staromák a že to byl snad ještě úžasnější zážitek než ten finálový mač.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím se tam někdy zajít podívat. Domy zůstaly, ale celá vnitřní dispozice se při přestavbách proměňovala.

      Mně ta cesta z letiště docela bavila hlavně proto, komu všemu se taky podařilo vetřít a nechat se ofouknout náhlou slávou :-).

      Vymazat
    2. No, to je fakt... a že takových vtírek je dost a dost.

      Vymazat
  3. Teda, až mi dojetím ukáplo pár slz. To tehdy ale byla atmosféra! Úplně mi při vzpomínce přeběhl příjemný mráz na zádech.
    Myslím, že v té době se nepracovalo snad téměř nikde (až na pár nutných výjimek).
    U nás v práci jsme byli všichni nalepeni u rádií :-)

    Mimochodem, takový nezdravý vaječný chlebíček je podle mě výživově lepší start do nabitého dne než nějaké ty cukrem nabité křupinky či lupínky zalité mlékem, jak bývá často zvykem. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně tyhle chlebíčky vysloveně chutnaly, tedy když byly čerstvé. Jako rychlá nezdravá snídaně optimální :-).

      Vymazat
  4. Petře, já byla ten den v práci, ale nikoli na svém místě v kanceláři, ale vedle v jídelně. Jeden kolega přivezl ráno televizi a byli jsme tam všichni. Pracovali jsme od půl sedmé. Šéf jezdil na osmou, přísný, bývalý plukovník, vzbuzující respekt. A najednou stál za námi a fandil. A neřekl ani slovo, když ten den kluci na dílnách nesplnili normu.
    A po návratu hokejistů jsem tehdy zakázala své sedmnáctileté dceři jít na Staromák. Syn se neptal, byl už plnoletý. Důvodem zákazu bylo to, že dcera měla zlomenou ruku v sádře. Neposlechla a šla. A my s mužem sledovali v televizi přílet hokejistů, jejich zastávku v Dělostřelecké u Havla, cestu Prahou a pak Staromák.
    Dcera se vrátila tehdy domů, kromě zlomené ruky měla zlomenou i tu sádru a jelo se do Motola na chirurgii. Znovu rentgen, nová sádra. Čekala jsem, že dcera, nebo já, coby rodič neplnoleté slečny, dostaneme vynadáno. Opak byl pravdou. I v nemocnici převládala euforie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prostě majitelé a akcionáři se museli v těch dnech přizpůsobit :-).

      Tedy to je skoro námět na filmový příběh. V těch pár dnech se mohlo stát skoro cokoli :-).

      Vymazat
  5. Bylo to hokejové šílenství. Tehdy jsme se neučili ani ve škole a sledovali hokej - s učiteli... Tam kde pracuji, je povoleno sledování televize v jídelně, kdybychom postoupili. Zatím jsme se nedívali... Také u finského kamaráda jsme zabodovali, naše hokejisty prostě zná :-) Loni jsem přála já jemu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však pro Finy to bylo loni taky "Nagano". Přál jsem jim to :-).

      Vymazat
  6. Já si zase pamatuji že odjakživa proti Bílé Labuti bylo U Rozvařilů (blíže viz https://cs.wikipedia.org/wiki/U_Rozva%C5%99il%C5%AF) - v samoobslužné restauraci jsem si tam dával svíčkovou se šesti.
    Po Naganu se řvalo "Hašek na Hrad", zajímalo kolik lidí by to řvalo i teď...
    A po dalším desetiletí naganský hrdina Jágr účinkuje v reklamě na kuřata (viz https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/jagr-a-babis-v-reklame-na-vodnanske-kure.A131001_143812_ekonomika_ven)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ke starým Rozvařilům jsem často chodil na oběd a do stejného prostoru teď chodím psát zmíněné Nedělní miniglosy.

      Vymazat
  7. Lezarts

    Mojí vzpomínkou na tuto událost je, že jsme se shodou náhod naším autem dostali při průjezdu kolem Klárova za autobus, který vezl hokejové hrdiny z letiště na Staromák. Co se dělo uvnitř autobusu je nepopsatelné! Měli jsme v té době automobil velikosti minibusu, tak jsme docela dobře viděli dovnitř. Jednu dobu jsme stály bok po boku s autobusem. Je mi záhadou, jak to řidič mohl bez úhony řídit? Souhlasím, že to byl zážitek!!! Stejně tak, když jsme po okupaci v 68 vyhráli v hokeji nad SSSR!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak tomu říkám být ve správný čas na správném místě :-). Děkuji za moc zajímavou vzpomínku.

      Vymazat
  8. Klidně bych si i teď, před půlnocí, dala nezdravý, vajíčkový, čerstvý chlebíček. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  9. Až je mi skoro líto, že si na nic z toho nepamatuju :-) Ale obdobně památné vzpomínky mám na poslední mistrovství světa, kde jsme vyhráli zlato (to mi mohlo být tak šestnáct, sedmnáct - podstatně lepší věk). Vypadalo to naprosto bledě, ale nakonec jsme v poslední třetině dovedli vyrovnat náskok dvou gólů, přičemž ten vyrovnávací gól jsme střelili v posledních osmi vteřinách zápasu. Tehdy i komentátorovi naprosto došla řeč a začal plácat úplné nesmysly jako "Rachna, kachna, to to letí". Vystihl tím pocity naprosto všech :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Rachna, kachna, pamatuju si... Z Roberta se tehdy stal skoro básník :-)

      Vymazat
  10. Vajíčkový chlebíček si tam můžete dát i dnes, stačí zajít o pár kroků dál do Havlíčkovy ulice, tam je legendární lahůdkářství Světozor, tedy jedna z jeho poboček. Když se po povodních naše firma přestěhovala z vytopeného Karlína do ulice V Celnici, což je za rohem, občas jsem si tam kupoval k snídani vždy čtyři chlebíčky: dva jsem střídal, ale dva musely být pokaždé právě ony vajíčkové, jak je popisujete. Mňam. Ale jedl jsem je na pracovišti, neb byly tak bohaté, že to mnohdy nešlo bez potřísnění.

    V ulici Na Poříčí jsem též v 90. letech pracoval (ale konkrétně v devadesátém osmém už asi ne), na vámi zmiňované lahůdkářství si však nevzpomínám. Dnes je to tam komplet předělané, včetně vchodu a vjezdů do budov bývalého Rudého práva, asi to už nenajdete. Byla tam v budově vedle Axy a v patře velká jídelna bufetového typu, s velkými okny, možná bylo lahůdkářství pod ní, co je dnes bageterie. Chodíval jsem též občas k Rozvařilům na drštkovou polívku s čerstvou houskou (a to i za minulého režimu) a na obědy k Broncům, což je hospoda na rohu do Biskupské. Však jsme tam v nultých letech půl druhého roku provizorně bydleli, než se dostavěl náš současný byt.

    Ovšem jak jsem prožíval Nagano, si už vybavit nedokážu. Nejspíš proto, že nejsem až tak národovecky založený, byť hokej v televizi normálně sleduju…

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tluštjoch:
      Nejlepší chlebíčky ale bývaly u Paukrtů.

      Vymazat
    2. Do Světozoru v Havlíčkově ulici chodím hlavně v létě docela často na zmrzlinové poháry. Vím, že tam mají i chlebíčky, ale je pravda, že jsem si tam ještě nikdy žádný nekoupil. Mám prostě to místo zafixované jako cukrárnu... Ale pokud jde o chlebíček vajíčkový, ten budu muset okusit, děkuji za tip :-). K Rozvařilům i Broncům jsem chodil celkem často a k Rozvařilům vlastně chodím dodnes, byť jsou už dávno v Bílé labuti. No a jak už jsem řekl - u bývalých Rozvařilů, kde je dnes Starbucks, trávím nad Nedělními miniglosami skoro každé nedělní odpoledne :-).

      Vymazat
  11. To je tak krásně, citlivě a s láskou napsaný... :)

    Nagano si nepamatuju, což je docela s podivem, protože jsem většinou nevynechala na MS nebo olympiádě jediný zápas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Finále s Ruskem si pamatuji mnohem míň, na to jsem se díval doma. Ale Kanada byla prostě Kanada :-).

      Vymazat
  12. Přiznám se bez mučení, že na vajíčkové chlebíčky si pamatuju mnohem víc než na hokejové Nagano. Občas jsem si je kupovala v Ostravě, v mléčné jídelně blízko porubského rondelu. Tehdy stál jeden snad korunu padesát nebo tak nějak. Byl prostě ze všech chlebíčků, co měli v nabídce nejlacinější, a tak mi na něj občas zbylo. V době hokejového vítězství v Naganu jsem už několik let žila v Kanadě a na hokej jsme moc nekoukali. Na ten koukával manželův otec; ten to všechno viděl. Ale neměl k tomu obložený vajíčkový chlebíček. :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Já si z toho turnaje pamatuji jako nezapomenutelnou událost jen finálový gól Petra Svobody, tvrdou křížnou střelou pod horní tyčku. Zajímavé také bylo, že řada zápasů skončila fotbalovými výsledky.

    OdpovědětVymazat
  14. Byla jsem v té době na gymplu a měli jsme výjimečně dovoleno neučit se a fandit u televize! V hokejovém vytržení jsem nebyla nikdy, ale ten rok mám spojený s chutí a vůní před začátkem milénia. A když jsme u chutí, ta představa chlebíčku ze mě udělala slavného Pavlovova psa - ačkoliv dávám přednost těm s debrecínkou:)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.