sobota 4. července 2015

Z japonského fotoarchívu 3 - Skalní chrám Yamadera

Po dalších dvou měsících společně nahlédneme už potřetí do celkem bohatého a dosud jen minimálně využitého archívu fotek z putování Japonskem. Dnes se podíváme do vnitrozemí severního Honshu, do prefektury Yamagata, kde pro mne hlavním bodem programu byla návštěva významného skalního chrámu Yamadera (někdy se mu také říká Rishakuji). Původní reportáž přímo z místa jste si mohli přečíst loni v článku Pro milovníky schodů (chrámový komplex Jamadera), dnes doplním deset dalších záběrů, i když vybrat by se jich dalo ještě dalších padesát; v chrámu jsem strávil celý půlden a je opravdu co obdivovat. Na rozdíl od řady jiných míst jsem v této oblasti potkal minimum zahraničních turistů, drtivá většina byli Japonci.

Už z dálky z údolí jsou jako drobné korálky v prudkém kopci vidět četné chrámové stavby. Např. vlevo nahoře na obrázku je vidět dřevěný pavilónek upravený na improvizovanou rozhlednu. Ostatně podíváme se tam spolu na jedné z dalších fotek.


Vstupní brána do chrámového komplexu a zároveň do lesa tvořeného staletými cedry.


Schodiště jsou lemována obrovitými stromy. Byl jsem toho dne jedním z prvních návštěvníků, proto jsou schody zatím prázdné, ale strmá schodiště se začala postupně zaplňovat Japonci úplně všech věkových skupin od batolat (většinou v ruksaku na zádech sportovně založeného otce) až po staříčky a stařenky, do kterých byste takový výstup určitě neřekli.


Některé skály vypadají divoce a vzhledem k tomu, že jde o seismicky velmi aktivní oblast, radši si nepředstavuji, co se děje, když se zdejší skály i s četnými chrámy, pavilóny a altánky "roztančí".


U každého stého schodu je upozorňující tabulka. Tisící schod je poslední, dál vzůru skalou už vedou jen horské pěšiny, kam smějí jen mniši.


Dřevěná starodávná budova v nejvyšším volně přístupném bodě chrámového areálu. Zvony tu nemají zavěšené, ale postavené.


Ze strmé cesty vzhůru se otevírají úchvatné výhledy do údolí směrem k řece a k sousedním horským pásmům.


Na začátku jsem vám sliboval rozhlednu, tak tady ji máte! Altán je jakoby vystrčený do údolí a je z něho vidět předaleko.


Jak už jsem jsem popsal v původní reportáži, Yamadera je místo spojené i se slavným básníkem, Matsuem Basho, který proslul svými haiku, což je útvar, který mám i já natolik rád, že jsem si tu na něj udělal speciální rubriku :-). Ostatně, v původním článku o chrámu Yamadera uvádím i jedno Mistrovo a jedno (Mistr snad promine) svoje haiku, obě inspirovaná právě tímto překrásným místem.


Na úpatí "chrámové skály" jsem našel nádherně upravenou (jak jinak ostatně v Japonsku) zahradu.


Tak doufám, že jste se dnes na schodech příliš nezadýchali, děkuji vám za milý doprovod a těším se na další desítku fotografií z japonského archívu - tentokrát bude z krátkého výletu do horského lesa poblíž Yamadery a hlavně od krásného vodopádu Akiu Otaki.

Pozn.: Denní reportáže z japonské cesty jsou samozřejmě i novým návštěníkům k dispozici ve speciální rubrice Japonsko na vlastní oči.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.