středa 13. dubna 2022

Parazit

Mám rád zajímavou architekturu a dobré filmy, tak asi není nic divného na tom, že mě upoutal film, ve kterém nepominutelnou (a nejednoznačnou) roli hraje moderní krásný dům. Kdybych ale v případě jihokorejského filmu Parazit důvody, proč mě film tolik zaujal, svedl jen na kouzlo moderní architektury, bylo by to ostudné zjednodušení. Myslím totiž, že důvodů, proč film stojí za vidění, je hodně a jen jedním z mnoha je pozoruhodná skutečnost, že jde o první neanglicky mluvený film v historii, který dostal Oscara v hlavní kategorii Nejlepší film (za rok 2019). Kromě tohoto „hlavního“ Oscara dostal Oscary i za původní scénář, nejlepší cizojazyčný film a nejlepší režii, získal i Zlatou Palmu v Cannes, Zlatý glóbus a několik dalších kritických i diváckých cen. Ale nenechte se otrávit tou záplavou cen: Kromě toho všeho je totiž Parazit – podle mého přesvědčení a vkusu – i zatraceně dobrý film. 

Poznámka: Bohužel, nebyl jsem osobně při natáčení filmu, a tak jsem ilustrační fotografie získal pro účely tohoto článku na různých místech na internetu.

Hned na začátku filmu poznáváme první rodinu hlavních aktérů: Otec a matka středního věku, dcera a syn teenageři. Žijí v suterénní místnosti s velkým zamřížovaným oknem do ulice, na které močí kolemjdoucí opilci. Žijí svými nenápadnými drobnými radostmi a drobnými katastrofami, jako když si soused shora zahesluje svou wifi, na které všichni členové rodiny visí se svými mobily. "Proboha, vždyť teď ani nemůžeme na WhatsApp!" Ještěže vedle otevřela nová kavárna, signál jejíž wifi je možné chytnout v rohu u stropu nad záchodovou mísou; trochu nepohodlné, ale funguje to. Když ulici vykuřují dezinsektoři, je dobré nechat otevřené okno, protože pak to zafunguje i uvnitř bytu a bude to zadarmo, i kdyby se u toho všichni měli zalknout štiplavým dýmem. Nikdo z rodiny nemá stálou práci, takže naši hrdinové přežívají, jak se dá, třeba jen díky odfušovanému skládání papírových krabic na pizzu.

 

Ale to vše se má zásadním způsobem změnit: Syn totiž dostává po svém kamarádovi, odjíždějícím do zahraničí, práci soukromého učitele angličtiny v bohaté rodině bydlící v nádherném domě, musí si sice pro tento účel udělat falšované doklady o studiu, ale to je pro něj a hlavně jeho šikovnou sestru hračka ("Kdyby otevírali na soulské univerzitě obor padělání dokumentů, vzali by ji z prvního místa"). Zmáknout paní domu, jejíž dcera bude dostávat hodiny angličtiny, bude snadné: "Trochu to okecáš, jdeš přece na doporučení. A paní je trochu "simple". Ano osobní doporučení od důvěryhodné osoby je u lidí obývajících nádherný moderní dům, který si kdysi sám pro sebe postavil slavný architekt, naprosto zásadní. Dveře domu se samy otevírají i zavírají a za nimi je úplně jiný svět, svět přepychu, svět starostí a trablů úplně jiného typu, než je přežívání ze dne na den. Ano, "papíry" paní domu nezajímají, jde především o úroveň, a tu nový pan učitel ("Budeme mu říkat Kevin"), jehož první hodinu paní domu sleduje "ve full tajmu", rozhodně má. Kromě jeho nové žákyně je v domě ještě druhé dítě, rozmazlený Tasong, který má podle své nadšené éterické matky úžasné vlohy pro umění a doslova „basquiatovské cítění“ už v devíti letech. ("To je šimpanz, že?" "Ne, autoportrét.") 

Taková nahrávka se prostě nedá nevyužít a vypadá to, že by v rodině mohla být práce i pro mladou "Jessicu", o které toho nový učitel Kevin tolik slyšel (ve skutečnosti pro jeho sestru, ale psssst!), protože "se právě vrátila po studiu aplikovaného umění v Illinois a dokáže dostat děti na výběrové výtvarné školy". Nejlepší je doporučení od důvěryhodné osoby. A tak se z "Jessicy" stává nová Tasongova učitelka umění a speciální arteterapeutka, protože "vidíte, co maluje vpravo dole, v tzv. zóně schizofrenie? Neprožil nějaký závažný duševní otřes?" To však budou zapotřebí nejméně čtyři sezení po dvou hodinách týdně a "vím, moje taxa je dost vysoká..." Ale peníze nejsou pro bohatou rodinu problém, hlavně že všichni za ně dostanou péči na úrovni

Postupně se "nájezdnické" rodině podaří vyštípat z původních pozic i mladého řidiče, na to stačí obyčejné dámské kalhotky cíleně "zapomenuté" pod sedadlem ředitelského mercedesu. "Kruci, když už to musí dělat v mém autě, proč na zadním sedadle a ne vepředu, takhle strašně překračovat meze!" Ano, meze vyvolených se překračovat nesmějí, aspoň tedy ne lidmi z obyčejného světa. Řidič dostane padáka z nějakého zástupného nesmyslného důvodu, protože "přece se nebudeme snižovat na jeho úroveň!" Paní domu vše decentně zařídí, její role je naprosto okouzlující a zároveň děsivá ve své naivitě a až mrazí, když protřelé podvodnici "Jessice", která právě drsnou intrikou vyhodila mladého řidiče z báječného místa za volantem, říká utěšitelským mateřským hlasem: "Jste tak mladá a naivní, o lidech se máte ještě co učit.


Koho sehnat na místo řidiče? Nejspolehlivější jsou přece starší zkušení řidiči, co třeba takový Kim, ten už jezdí v soukromých službách 30 let a "slečna Jessica" ho může doporučit, protože ho osobně zná. Bodejť by ho neznala, když je to ve skutečnosti její vypráskaný tatínek, který kdysi prý nějakou  dobu pracoval jako "parkovač" a s luxusním autem se seznamuje po chvilkách díky předstíranému zájmu o koupi v autosalónech.

A protože je třeba do zlatého ředitelského hnízda upíchnout i maminku, je zapotřebí ještě odstranit jedinou osobu, která je v domě ještě od dob, kdy zde žil slavný architekt, zdejší spolehlivou hospodyni. Stačí identifikovat její slabé místo, kterým se ukáže být alergie na broskve, ze které se řízením osudu s drobnou dopomocí podvodů a manipulace stane v očích důvěřivé paní domu "aktivní tuberkulóza" a další odchod pod smyšlenou záminkou. I na scéně vyhazovu hospodyně je krásně vidět neobyčejná filmová řeč: Odehraje se to bez jediného slova čistě v divákově mysli - jen dobře střiženou sérií záběrů, která končí odcházející hospodyní s velkým kufrem na kolečkách. "Škoda jí, ve všem dodržovala meze, ani mi manželka neřekla kvůli čemu se s ní musela rozloučit. Ale příliš jedla, vždycky snědla skoro dvě porce." A ještě jsou všichni rádi, že ode dneška konečně mohou svobodně jíst dříve zakázané broskve. 


Koho spolehlivého ale na místo hospodyně sehnat? "Manželka je na domácí práce levá" (záběr na zoufalou manželku, která se pokouší vařit a s vytřeštěnýma očima se snaží přeprat nepřátelskou myčku). Nový řidič Kim si ale ví rady a má vizitku s kouzelným telefonním číslem, což jeho pán, ředitel Park, dokáže ocenit: "Podle vizitky je to moc dobrý podnik. Perfektní design!"

Celá rodinka se tedy postupně sešla ve službách jediné bohaté rodiny a jejich domu. Jen se nikdo nesmí dozvědět, že ti čtyři k sobě patří. A skutečně, nikdo nic netuší, jen malý Tasong, který pozná, že všichni jsou úplně stejně cítit. Co ale s tím? "Máme prát svoje prádlo v různých pracích prášcích?" Až když celá rodina ředitele Parka odjede oslavit Tasongovy narozeniny do kempu ("ještě vezměte outdoorový projektor a pejskovi nezapomeňte dát japonské krabí tyčinky!"), mohou se všichni čtyři povedení služebníci sejít v domě: Odpočinek na zahradě, popíjení a dobré jídlo v luxusním interiéru, bublinková koupel s velkoformátovou televizí na stěně, "učitel Kevin" plánuje, jak začne se svou žačkou  oficiálně chodit a jednou si ji možná dokonce vezme za ženu ("To by pak mohl být dům rodičů tvé manželky!" a ani o svatbě by přece nemuselo pracně vytvořené inkognito prasknout: "Můžeme si přece na svatební obřad najmout herce, kteří budou hrát naše rodiče!"), prostě idyla, která je dobrá tak do happy-endu, ale nastává-li v polovině filmu, nevěstí to většinou nic jiného, než že se celá pečlivě a po kouskách dovedně vystavěná konstrukce zřítí. Počkejte, psssst, kdo to zvoní? Ano, je to před nedávnem vyhozená hospodyně, která prý si v tom spěchu jen něco zapomněla ve sklepě, to jsou ty nenápadné dveře mezi nasvícenými policemi s luxusním nádobím. Hned si to vezme a zase odejde a všichni budou spokojeni.


V tomto okamžiku bude dobré vyprávění děje ukončit. Do této chvíle jde "jen" o svižně natočenou černou komedii, do které ale náhle přichází motiv bouřky, který odvede děj předem jen stěží odhadnutelným směrem. Vlastně v půlce jako kdyby začínal úplně nový film, film žánrově jen velmi obtížně zařaditelný: Co to asi bude? Detektivka? Sociální drama? Psychothriller? Satira? Groteska? Nebo snad Masakr motorovou pilou? Anebo od všeho trochu? Myslím, že je dobré se pro první shlédnutí filmu nechat překvapit. Sice nemívám moc rád filmy (ani knížky), které jsou postavené výhradně na překvapení, které když se jednou odhalí, nemá většinou cenu film vidět (a knížku přečíst) znovu. Tak to u Parazita neplatí, jak jsem si sám na sobě ověřil: Kvůli tomuto článku jsem si více než dvouhodinový film naordinoval ještě jednou a musím říct, že podruhé jsem si ho paradoxně užil víc než poprvé, protože si divák může vychutnat různé náznaky a souvislosti už s vědomím dalšího toku příběhu. Jako člověk nesnáším manipulaci, ale jako filmový divák dokážu s potěšením sledovat, když mě zkušený režisér vede místy, kde mě chce mít, když ve mně cíleně vzbuzuje určitá očekávání, která zase obratem s gustem rozmetá; a této režijní manipulace si v případě výborného režiséra Bong Joon-hoa divák užije dostatek. 
 

Těch drobných filmařských radostí je k vidění spousta: Můžete vidět mobilní telefon jako zbraň možná účinnější než by byla skutečná bouchačka Drsného Harryho v podání Clinta Eastwooda ("Nepřibližujte se, nebo zmáčknu tlačítko ODESLAT, je to jako knoflík od rakety, stačí pohrozit." Mimochodem, vzpomněl jsem si při tom na nejspíš už zapomenutou ale ve své době celkem slavnou "dálkověovladačovou" pistolnickou scénu ze Svěrákova filmu Akumulátor 2). Můžete vidět, jak to vypadá, když na úklid po mejdanu máte jen osm minut a ještě musíte návdavkem stihnout uvařit speciální zbohatlickou variantu nudlí "ččapchaguri".  Bude taky dobré, když si před shlédnutím filmu trochu oprášíte morseovku ("Co ten senzor zase blbne?"). A docela dobře poznáte, jestli platí korejské přísloví, že "v domě, ve kterém žije duch, se dobře daří businessu." Ehmmm, to víte, že malý Tasong jednou takového ducha na vlastní oči viděl a od té doby maluje zvláštní artefakty "v zóně schizofrenie"?

Možná, že podobně jako ředitel Park ucítíte specifický zápach řidiče Kima - něco jako dlouho kvašenou ředkev nebo takový ten smrad, jako když se máchají hadry ("Pohybuje se sice na kraji, ale meze nepřekročí, ale ten jeho zápach ano, ten se dostane až na zadní sedačky mercedesu"). A možná je to jen zápach lidí, co jezdí metrem ("neříká se náhodou metru v Praze láskyplně "socka"?). Možná odhalíte nečekané vášně, které se vymknou z opratí, jakmile je "jistota", že se svět právě nedívá, a nemusíme se tak starat o to, abychom si zachovali úroveň. Možná poznáte fatální rozpor, který by naše nejmenovaná slavná spisovatelka nejspíš vyjádřila titulem "Na gauči a v podgaučí". A zjistíte, že je praktické bydlet vysoko na kopci, protože bouřková voda i ty nejhnusnější splašky nakonec vždycky dorazí až dolů do údolí, kde jsou všichni - v tom lepším případě ovšem - cítit po dlouho kvašené ředkvi a po moči opilců. Je to spravedlivé a dá se proti takové rozčilující fyzikální přirozenosti připravit nějaký plán? "Lidi si nesmí dělat plány. Kde není plán, nemůže se nic pokazit." Ale lidé si i přesto své plány dělají: Někdo v nich má rautové stoly ve formaci jestřábího křídla a lososové steaky, někdo jen malý kousek bezpečné dřevěné podlahy na přespání. Mohou se takové světy vůbec někdy opravdu protnout, aniž by to dopadlo špatně? "Všichni vypadají tak skvěle, jsou tak přirození... Řekni, hodím se sem?"
 
 
Ale kdo vlastně vůbec je tím parazitem z názvu filmu? A kdo tedy hraje titulní roli? Každý divák si asi odpoví podle svého vlastního pohledu a výkladu, ale podle mě se adeptů dá najít víc, v jistém smyslu snad dokonce jde o všechny významnější postavy, každá svým vlastním způsobem. Dají se uvedené varianty parazitování tolerovat? Dá se nad nimi usmívat? Jsou pochopitelné nebo opovrženíhodné? Mohou koexistovat? A mohou jedna druhou chápat? Nejsou to jednoduché otázky a každý film je svému divákovi neklade. Výborný Parazit mezi takové filmy k mé velké radosti patří. Na tom vůbec nic nemění, že já bych nejspíš stejné téma zpracoval úplně jinak, což je ovšem pěkná akademická představa, která má jedinou vadu na kráse - totiž že takové originální téma by mě nenapadlo snad ani ve snu. 
 
Mimochodem, moc mě pobavilo, když jsem kdesi na internetu našel žánrové zařazení filmu jako Komedie a zároveň Drama. Na těch dvou slovech je docela pěkně vidět, jak si "zařazovači" s tímto filmem nevědí rady, což vždycky potěší mou škodolibost :-).

A co vy? Viděli jste už tento film? Znáte nějaké zástupce jihokorejské kinematografie? (Já jsem před devíti lety na blogu psal např. o Kim Ki-dukově filmu 3-iron) A líbilo by se vám bydlet v takovém domě? :-)

23 komentářů:

  1. Fiml jsem neviděla, vlastně neznám žádný jihokorejský film. Dům je krásný, ale pro mě trochu ledový,

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud informační zdroje na serveru ČSFD nelžou, filmový dům byl postavený právě jen pro účely natočení tohoto filmu, takže by nejspíš byl pro běžné obývání problematický :-).

      Vymazat
    2. Tak to je ono,chybí mu duše.

      Vymazat
  2. Tak jako dům by se mi hodně líbil. Já vzhledem k tomu že jsem vyrůstala ve 2+1 společně s babičkou a dědou jsem si vypěstovala touhu po velkých a nezastavěných pokojích. Jo, z filmu jsem viděla trailer a ten mě právě nějak odradil. Ale dcera mi kvůli tomu dokonce telefonovala ať se na něj podívám. Jinak ta "vůně" ředkve bude určitě z kimchi! ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby mi někdo nabízel klíče, rozhodně bych se neupejpal :-).

      Vymazat
  3. Po takové recenzi se nedá, než po filmu pátrat a shlédnout co nejrychleji.
    Po jeho ocenění jsem četla francouzskou recenzi, ale na tu Vaši nemá! Bravo👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuším že ho dávali tento týden buď na ČT2 nebo ČT art. Takže v archívu by snad měl být dohledatelný

      Vymazat
    2. Děkuji, vypadá to, že jsem díky tomuto článku získal možnost spolupráce s webem kritiky.cz. Tam to ovšem má jiné grády než tady; za pár hodin má článek už přes tisíc zobrazení, to tady nebude mít ani na Dyndyho. Na druhou stranu, není tam ani jeden tak pěkný komentář :-).

      Vymazat
    3. Hmmm, to jsem si taky myslel, že si film ještě jednou přehraju v i-vysílání ČT. Je ale opatřen pozoruhodnou větičkou: "Video je možné přehrát pouze souběžně s televizním vysíláním" :-).

      Vymazat
  4. Ano, Parazit je naprosto brilantní! A žánrově totálně nezařaditelný, jako dobrých pět filmů složených dohromady. Scéna vyhazování hospodyně jsou takové malé filmařské orgie samy o sobě (ten soundtrack!) a na schizofrenní zónu si taky moc dobře pamatuju :-) Jo a v takovém domě bydlet - ani za zlaté prase!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na to, jak je žánrově neukotvený, je při zpětném pohledu pozoruhodně logicky vystavěný. To, co někdy na první pohled vypadá jako směřující ke zmatku, je naprosto precizně promyšlená skládačka. To zase já bych si takový domeček nechal líbit; sám zabírám hodně prostoru a ještě to chce trochu místa na nějaký ten vzduch okolo... :-).

      Vymazat
  5. Na Parazita se chystam od uvedeni Hry na olihen, co bezela na Netflixu. Popravde nejdriv mi to korejske dramaticke prehravani a podivne realie trochu snizovaly divacky komfort, po par dilech se to ale preklopilo do uplneho opaku. A ze je v jihokorejske kinematografii porad co objevovat!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U tohohle filmu mi trvalo jen asi dvě tři minuty naladit se na jiné prostředí a mentalitu; šlo to mnohem rychleji, než jsem očekával. Teď mi, obávám se, nezbývá, než se zpětně podívat na všechny starší režisérovy filmy, mám tam hrozné mezery :-).

      Vymazat
  6. Z korejské produkce nic neznám, ale zajímavé je, že film mohl soutěžit i v hlavní soutěži a nejen v té vyhrazené pro zahraničí. A stejně tak to, že mohl vyhrát i za neoficiálních nefilmových kritérií, kdy v každém filmu musí být x černochů, transsexuálů apod., aby "umělecká porota" byla multikulturně a genderově saturována :).

    Díky za tip s bonusem v podobě architektury.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V této souvislosti je dobré podotknout, že otcové obou rodin jsou v zásadní scéně filmu spolu převlečeni za indiány, tak to třeba příslušné komisi stačilo :-).

      Vymazat
  7. Film na mě vykoukl na Netflixu, ale doposud mě míjel. Myslím, že po tvé recenzi asi názor přehodnotím :).

    OdpovědětVymazat
  8. Hmm, a nám říkávali, že v plánu je síla.
    Takže teď vlastně ani nevím, zda si mám shlédnutí Parazita naplánovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak si to pamatuju špatně, já myslel, že síla je v jednotě. A Jednota je na každé vesnici.

      Vymazat
  9. Zkusím to nadhodit manželovi. Bude se dívat se mnou. Na nějaké nečekané zvraty a masakr motorovou pilou mě moc neužije. Pro jistotu vezmu na televizní gauč deku - když budu pod dekou, masakrér s pilou si netroufne. :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Moc ráda jsem si přečetla skvělou recenzi a seznámila se s filmem, na který bych pravděpodobně nenarazila. Na Netflixu se určitě podívám, díky za tip 😊

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.