Děje se mi docela často, že se vypravím
do Prahy na výlet se spoustou fotografických propriet, které jsou mi pak
na cestě jen přítěží, protože buď nefotím vůbec nebo si jen lehce
"skicuji" místa, která se mi zdají být něčím zajímavá, abych se k nim
pak vydal někdy na speciální výpravu, za dobrých světelných podmínek.
Během uplynulého cyrilometodějsky-husitského prodlouženého víkendu jsem
takto Prahu navštívil hned dvakrát: V sobotu jsem vyrazil na toulky
rovnou i se stativem v domnění, že bych mohl něco zajímavého vyfotit na
dlouhou expozici u Vltavy, protože bylo docela pěkně beránkovité nebe,
vpodvečer se ale skoro vyjasnilo, takže se rozplynuly i mé fantazie o
podobě výrazného nebe nad Prahou. Na pondělí mě pro změnu na delší
fotografickou procházku po Praze vytáhla blogerka Vendy W. Měl jsem tedy
na focení svého oblíbeného města dohromady spoustu času, ale netěšte
se, že vás tu teď zahltím spoustou zajímavých pražských zákoutí; po
tradiční přísné eliminaci obrázků, které nestojí za pozornost, natož za
zveřejnění, mi zbyly z obou výletů dohromady pouhé tři fotky. Fotky,
které žánrově asi už nemůžou být dál od sebe, protože každá je uplácaná z
úplně jiného fotografického těsta jak obsahem tak i formou zpracování.
1. "Reflexní" historická architektura
Pražská
Klimentská ulice se jmenuje podle tamního kostela svatého Klimenta. V
těchto místech byl kostel už od 10. století a dlouhá řada jeho
nejrůznějších historických přestaveb by vydala na několik rozsáhlých
doktorských prací. Pro mě jako fotografa je ale zajímavá úplně jiná věc:
Přímo naproti kostelu stojí naopak velmi moderní kancelářská budova se
skleněnou segmentovou fasádou, ve které se protější kostel svatého
Klimenta v různých pohledech velmi rozmanitě odráží, stačí
párcentimetrový posun a obraz vypadá zase úplně jinak. A tak jsem si na
chodníku vedle kostela rozložil v líném sobotním odpoledni stativ a
začal jsem hledat možnosti fotografických postupů (především dlouhá
expozice s kombinací infrafiltru a polarizačního filtru), které asi pro
podobný účel kolemjdoucí fotografové nepoužívají často. Výsledkem je
černobílá fotka jakoby vytvořená podivným složeným okem, na které by
možná svůj kostelík nepoznal ani sám světec, jehož jméno kostel i ulice
nosí.
2. Černobílý dokument
Není
to tak dávno, kdy se život v celém historickém centru Prahy - včetně
dříve tak rušného Karlova mostu - kvůli virové epidemii prakticky
zastavil. Teď se s pozvolným přílivem turistů do Prahy opět leccos vrací
do původních kolejí, což v těchto podmínkách ne vždy znamená jen vývoj
pozitivní. Opět začínají žít krámky s předraženými turistickými
upomínkami na Prahu, jedou thajské masáže, všudypřítomná "typická
staročeská" trdla útočí na trdla turistická, do svých nabělených
námořnických oblečků se opět ohákli místní černošští "lodní" nahaněči a
na svá tradiční místa se navracejí i zdejší žebráci. Nejsem rozhodně
dokumentarista, už jen proto, že mi většinou připadne nestydaté fotit
podobné výjevy; jednak nechci nijak zneužívat ponížení lidí a jednak
neznám skutečné souvislosti jejich příběhu. Nevím, kdo z lidí zde na
ulici je v opravdu "ve srabu", pro koho je to spíš jen forma
netradičního podnikání a kdo je možná v područí jiných lidí,
skrývajících se daleko mimo záběr. Netroufám si soudit a už vůbec ne
balancovat na tenké hranici mezi závažným apelem a emocionálním
vydíráním. Jenže ubraňte se tomu vyfotit si tak pohodově natažené psíky,
kteří svým spokojeným vzezřením dost narušovali žádoucí rmutlivé
aranžmá. Tentokrát tedy žádná velká příprava, jen rychlé "zarámování"
výjevu, aby kompozice nebyla úplně hloupá, a dvě stisknutí spouště z
ruky. Doma jsem pak zjistil, že černobílé podání bude lepší jednak
obecně kvůli tématu, ale hlavně kvůli tomu, že trochu upozaďuje
vlastního žebráka. Možná to ode mne zní nehezky, ale pro mě jsou na té
fotce opravdu podstatnější ti psi a právě černobílá varianta je
zvýrazňuje. Berme to jako malou odměnu za to, že právě díky těm dvěma
psíkům není snad snímek tak depresivní, jak by bez nich snadno mohl být.
A triviálně depresivní fotku jsem pořídit nechtěl, to většinou není nic
těžkého, podobně jako napsat triviálně depresivní báseň.
3. Barevně dotvořená abstrakce
Když
stoupáte Nerudovkou od svatého Mikuláše na Pražský hrad, míjíte cestou -
mimo jiné i svým netradičním a přitom z historie vycházejícím
interiérem - pozoruhodný bar. Když jsem šel kolem jeho vchodu, neodolal
jsem udělat si pár výcvaků podoby nápaditého názvu baru u vstupních
dveří. Zajímavé střídání černých a bílých plošek mě totiž okamžitě
upoutalo a řekl jsem si, že by se dalo po eliminaci kontextu (stačí
udělat výřez a otočení, které "znečitelní" původní nápis) použít jako
základ pro vlastní úplně abstraktní kompozici. A tak jsem si s motivem
doma trochu pohrál, záběr jsem maličko vyčistil a doplnil jsem do něj v
reálu neexistující barevné prvky a vyšel mi obrázek, který jsem pracovně
pojmenoval "Červený řez". V okolních cukrárnách ho asi neseženete, ale
berte to pro dnešek jako doplnění "pražského trojúhelníku" tří natolik
odlišných fotografií, že to stylem a obsahem asi už o moc víc odlišit
nejde :-).
Kdybyste
se mě při odjezdu do Prahy zkusili zeptat, co za fotky plánuji cestou
"ulovit", mohl bych vám zkoušet namluvit leccos, ale tenhle specifický
výsledný triumvirát bych zaručeně netrefil. Což je, myslím, skvělá
zpráva, protože to je - mimo mnohé jiné - skutečnost, která mě na focení
nesmírně baví! :-)
P.S.: Aktuálně běží dvě moje fotografické výstavy, které můžete obě navštívit až do pátku 7. srpna:
1. V Divadle Horní Počernice je k vidění výstava Třicet tváří světla (POZOR, ve středu 15. července vpodvečer budu osobně na místě a případné zájemce o komentovanou prohlídku po výstavě moc rád provedu, počítám, že jedna prohlídka začne v 17:00 a druhá - pokud tedy někdo dorazí - pak cca v 18:15)
2. V ČSOB Pzeň na Americké třídě č.60 můžete pro změnu vidět mou výstavu Exploze, reflexe a víry, která je přístupná kdykoli v otevírací době pobočky (tedy v pracovních dnech, nikoli o víkendu).
Obě
výstavy jsou instalované v místech cca 10 minut pěšky od nádraží - od
železniční stanice Horní Počernice i od hlavního nádraží v Plzni, ale dá
se tam samozřejmě dostat i jinak. Některé podobnější aktuální informace
včetně otevíracích hodin najdete na speciální informační stránce mého webu.
Dal se na ASCII umění.
OdpovědětVymazat