Jedna
tramvaj číslo 2 ujela a druhá pojede až za osm minut, takže kromě
zkontrolování nových esemesek je chvilka i na rozhlédnutí kolem sebe.
"Netušim, tenhle nesmysl je tu, co pamatuju," odvětil druhý, taky asi desetiletý pamětník.
Tři
kousky oprýskaného kovového zábradlí, ne úplně pevného v kramflecích,
zdánlivě nelogicky oddělují asfaltový chodníček pro chodce i cyklisty od
travnatého pruhu, za kterým teprve je silnice a tramvajové koleje.
Kdyby je aspoň oddělovaly pořádně po celé délce, možná by to dávalo
nějaký smysl jako produkt útlocitného bezpečáka, ale zábradlí je
dohromady dlouhé jen nějakých pět metrů, takže lidé pospíchající na
tramvaj ho jednoduše obejdou. Zábradlí, které sice nijak nechrání, ale
taky ničemu nepřekáží, a proto nikomu nestojí ani za opravu ani za
likvidaci.
Když
mně bylo přibližně tolik, co těm klukům dnes, byl z výšky našeho
sedmého patra krásný výhled do širokého okolí. Sídliště bylo tehdy pořád
ještě mladé a ve vývoji, v našem domě se bydlelo teprve nějakých pět,
šest let, stromky kolem dlouhých šedých paneláků byly tenké jako proutky
a na to, abyste si představili posezení v jejich stínu, bylo zapotřebí
spousty fantazie. Musel jsem se tehdy odpoledne doma nejspíš trochu
nudit, když mě to přimělo rozhlížet se z okna. V místech, kde si jednou
po létech budou povídat dva klučinové čekající na tramvaj, byl nezvyklý
ruch. Přímo pod líně povlovnými schody spojujícími dva sídlištní
chodníky stálo několik aut a hrozen lidí. Do mého sedmého patra to bylo
příliš daleko, abych slyšel, co se tam děje, ale asi to nebylo nic
příjemného, protože za chvíli přijela sanitka a sběh lidu se rozšířil o
dva bílé pláště.
"Možná
je to jenom tréninkový zábradlí. Víš, třeba na parkour a tak,"
přemýšlel nahlas první klučina a poplácal zábradlí přátelsky po
rezavějícím hřbetě.
"No nevim," pochybuje druhý, "nikdy jsem tu nikoho trénovat neviděl. Ale staví se všelijaký blbosti."
Když
někam přijede sanitka, většinou na místě nezůstane dlouho, ale hned
frčí zase zpátky. Tahle naše skvrňanská, co zastavila pod schody, tu ale
pobyla nezvykle dlouho, a protože se z výšky mého sedmého patra zdálo,
že se neděje nic nového, šel jsem po nějaké době do kuchyně na večeři.
Po večeři už bílý vůz na místě nebyl, ale nahradil ho vůz černý. Sběh
lidu se postupně rozešel a než přišla noc, naše sídliště se zdálo být
stejně klidné jako skoro každý večer. Až druhý den ve škole jsem se
dozvěděl, co se na schodech stalo: Vedle schodů byl totiž postavený i
betonový výjezd pro kočárky, který ale víc než lidé s kočárky používaly
místní děti na blbnutí. Dva krátké a nevysoké hupy se daly dobře sjet na
koloběžce nebo na malém kole. A jedna malá holka z vedlejšího vchodu,
která chodila do první třídy naší školy, sice "kočárkovou cestu" na svém
maličkém kole odvážně sjela, ale dole nezabrzdila, přejela chodník i
volný travnatý pás a vjela přesně pod kola projíždějícího náklaďáku.
"No,
vyzkoušet se to možná dá," usoudil jeden z klučíků, opřel se o
zábradlí, jednu nohu přešvihl na druhou stranu, takže na zábradlí zůstal
sedět jako na trpělivém koni. Překážka je vyšší, než se na první pohled
zdá. Ale ono to půjde.
"Musíš
se líp odrazit. A pořádně se opřít rukou." Druhý pokus už byl lepší a
klučík se se smíchem svalil do trávy. Tak proto je to tu!
Za
těch skoro pětačtyřicet let jsem zapomněl většinu toho, co jsem jako
malý kluk zažil. Ale jméno té holčičky, které jsme jako čerství pionýři
dělali v její třídě smutnou "čestnou stráž", si pamatuju dodnes. Stejně jako
vysokou štíhlou ženskou postavu v černém oblečení, se zády rovnými jako
voják a s utrápenou tváří, kterou jsem ještě dlouho na sídlišti
potkával, když jsem vyrážel za svými kamarády páchat svá vlastní
alotria. Pouhých pár dní po tragické události přijelo na místo neštěstí
úplně jiné auto s několika dělníky, kteří pod schody během pár hodin
postavili sice malé ale pevné zábradlí pro případ, že by překvapivě
velkou na pár metrech nabranou rychlost z kočárkové dráhy zase někdo
neubrzdil. Pozdě ale přece. Přece ale pozdě!
Dodnes
mají schody svůj kočárkový pruh s ne zas tak dávno opraveným asfaltem,
po kterém by musela být radost jezdit, kdyby ještě někdo měl tu touhu.
Už dlouhé roky tu ale nikdo na kole ani na koloběžce nejezdí, dnešní
děti mají, zdá se, úplně jiné zájmy. Malá holčička, jejíž jméno na
rozdíl od mnoha jiných užitečnějších informací neumím zapomenout, by
letos asi oslavila padesátiny. Možná by četní gratulanti vytvořili po
letech u schodů zase pořádný sběh lidu, který by ale z nadhledu našeho
sedmého patra už dnes nebyl vidět, protože výhledu po tak dlouhé době
brání vzrostlé stromy, které umějí v horkém létě zařídit příjemný stín.
Kromě osobní vzpomínky, která se taky jednou vypaří, tu zbylo napohled
zbytečné zábradlí, zábradlí, které kdyby stálo o pár dní dřív, mohlo být
leccos jinak. Ale - co si budeme povídat - leccos může být jinak
vždycky, protože tyhle věci mají lidé ve svých rukou vždy jen zčásti,
pokud vůbec. Je údělem podobných zábradlí dostat do vínku prvotní nezaslouženou vinu a
nikdy se pak už nedozvědět, koho se jim nejspíš podařilo zachránit.
Vždyť kdoví, jak by se to bez toho zbytečného zábradlí všechno odehrálo.
Stačila chvilka tréninku a oba klučinové skáčou přes staré zábradlí sem a tam, jako by byli na pérkách.
"Blázni
malí, ještě se vám při tom skákání něco stane!" volá na ně starostlivě
kolemjdoucí stará vrásčitá paní a já si říkám, že musela být v mládí
štíhlá, vysoká, se zády rovnými jako voják.
Proč jen ti staří lidé vidí vždycky všechno tak černě? pomyslí si kluci.
Ještěže tramvaj číslo 2 už jede.
Diskutují jak trhovci.
OdpovědětVymazatNěkdy nestíhám přečíst vše, když je to ještě "aktuální" a čerstvé ale o to větší je pak mé potěšení, když se později k těmto článkům vracím.
OdpovědětVymazatDůstojně a citlivě slovy vykreslená vzpomínka na jedno zbytečné a předčasné úmrtí.
Já pak zase občas nestihnu na komentář včas zareagovat, omlouvám se :-). Jsem rád, že se ti článek líbil; to jsem ještě směl jet až do Plzně...
Vymazat