Dnes
nabízím malé praktické cvičení pro ty, kdo fotí, i ty, kdo se na fotky
jen rádi dívají a rádi o nich přemýšlí. Podíváme se společně na jedinou
fotku čtverým různým pohledem (i když by se jich jistě našlo mnohem
víc), zkusíme najít výhody a nevýhody každého z nich a kdoví, možná
zjistíme, že i když samozřejmě každému z nás vyhovuje trochu něco
jiného, třeba i ty ostatní pohledy můžou mít něco do sebe. Jestli něco
jako fotograf nesnáším, jsou to virtuální výlevy všeználků, kteří v
úsměvném domnění, že sami jsou výhradními vlastníky objektivní pravdy a
vesmírné moudrosti, neváhají každý jen trochu odlišný pohled znevážit,
pohanět, zadupat do země, což je kupodivu velmi rozšířená praxe právě na
řadě fórech zabývajících se fotografií. Jak pošetilá je hluboce
zakořeněná představa trpaslíků, že když druhého umenším, sám tím
vyrostu.
Minulý
týden jsem měl v Praze sraz s přáteli poblíž Karlova náměstí. A protože
počasí kolem Medarda je tradičně nestabilní (konspirátoři mají jasno:
prší jen proto, že kvůli koronaviru nelétají letadla!), během jediného
odpoledne a večera přišly hned čtyři dešťové přeháňky. Ta nejvydatnější
mě zastihla přímo v parku na Karláku a uvěznila mě asi na 5 minut pod
jedním místním vzrostlým stromem, který mě (aspoň tedy zpočátku) trochu
skryl před vodou svými větvemi. Když byly přívaly nebeské vody
nejprudší, černá obloha se překvapivě na pár okamžiků roztrhala a do deště zasvítilo odpolední slunce - kolem půl páté ještě plné síly. A zatímco spolu se mnou se pod stromem krčila asi desítka dalších lidí, kterým se do hustého deště nechtělo, spěchající kolemjdoucí žena jen roztáhla svůj výrazný barevný deštník a odhodlaně vstoupila do koktejlu živlů. Dohromady to celé (lijavec, prudké slunce, osamocená žena s deštníkem) trvalo jen pár vteřin, přesně tak dlouho, abych z batohu vytáhl foťák, rychle stihl zacílit a ručně nastavit expozici (v takových nestandardních situacích se na sebelepší automatiku moc spoléhat nedá) a cvaknout dva záběry. Pak musel foťák zase rychle do přítmí batohu, protože vodu snáší ještě o dost hůř než já.
Podívejme
se blíž, co je na výsledném "výcvaku" vidět (o nic jiného než o výcvak
nejde, protože nebyl čas na nějaké důkladnější komponování; paní šla
rychle a na mé umělecké choutky nebrala ohledy, ke slunci se blížil
další tmavý mrak, několik nedočkavých odvážlivců se chystalo zaplnit
dosud skoro prázdný chodník a přeběhnout do blízkého vstupu do metra a
citlivá elektronika foťáku zvažovala pod náporem deště vyhlášení
výstražné stávky. Slunce, déšť, postava s deštníkem, strom, socha, to
vše v záběru je. Z fotky je cítit, že světelné podmínky byly neobyčejné a
déšť neměl daleko do průtrže mračen. První praktická otázka je, zda
toho v jediném záběru kvůli nedostatku času při snímání není až moc.
Přichází
tedy ke slovu "základní Čerfovo fotopravidlo": Odstraň bordel! Vlevo od
stromu prosvítá typický tvar stojící tramvaje, tak jsem kousek ořízl,
aby nebyl tak rušivý. Stejně tak se mi nelíbil bok lavičky vpravo, který
podle mne zbytečně odvádí pozornost od procházející postavy. Ale někdo
zase může říct, že lavička tam má dobrý smysl, opticky uzavírá záběr a
když se odstraní, vypadá pravá strana fotky prázdně a nehotově. Já to
malé oříznutí risknu.
Prozatím
se jako celkem důležité zdály být mimo jiné dvě věci: Kmen stromu
vlevo, který částečně rámuje záběr a dlouhá linie chodníku jako důležitý
kompoziční prvek. Co by se ale stalo, kdybychom chodník trochu zkrátili
a kmen stromu vystrčili mimo zorné pole? Větve v záběru zůstanou,
stejně jako jejich stín, který je podle mě podstatný, protože zdůrazňuje
spojení deště a slunce. Když ale odstraníme kmen stromu, původní
důstojný triumvirát opticky významných prvků se smrskne na dvojici.
Zůstává postava procházející ženy a socha Karolíny Světlé, takže se
vyznění fotky náhle posouvá úplně jinam - vzniká určité napětí mezi
živou ženou s deštníkem a ženou v podobě neživé sochy, což může v očích
pozorovatele spustit porovnávání, řetěz souvislostí, skoro dialog.
Pomíjivost vs. trvání, život vs. majestátní strnulost, můžeme si
domýšlet, kterak i paní Karolína - v době předsošné - chodila po deštivé
Praze (letadla tehdy přece ještě nelétala, že?) s barevným deštníkem.
Kolik asi za těch 110 let zakletí v kameni a bronzu paní Karolína viděla
spěchajících dam s deštníkem a co si o nich za různých okolností z výše
svého nadhledu a z odstupu dávné moudrosti myslela? A naopak - vnímají
procházející postavy s deštníkem ještě vůbec tuhle sochu, vystavenou bez
ochrany veškeré přízni i nepřízni počasí či holubů?
Tím,
že jsme si výjev na obrázku trochu přiblížili, zjišťujeme, že se pomalu
klube ještě jeden - původně nenápadný prvek: Barevný odraz postavy na
mokrém chodníku. Můžeme tedy pro zajímavost vyzkoušet druhou extrémní
polohu: Řekneme si, že kontext není důležitý, úplně upozadíme strom i
sochu, potlačíme reklamu na řádící živly (známek deště i slunce citelně
ubylo) a dokonce i reálný obraz procházející postavy, ze které ponecháme
jen náznak reality, napohled jen na úplném okraji zájmu. Do centra
naopak posuneme pomíjivou reflexi, impresi, něco, co existuje jen
prchavý okamžik, právě teď a právě tady. Pojmenujeme-li i tento obrázek Dívka s oranžovým deštníkem,
ponecháme zobrazení skutečnosti skoro výhradně na fantazii diváka: On
sám si z náznaku zpětně zkonstruuje zbytek postavy, v jeho mysli stejně
prchavý jako pozorovaný odraz.
Ani
v nejmenším bych si netroufl soudit, který přístup z těch čtyř
předvedených (při poctivém hledání by jich jistě bylo možné najít
desítky) je "správný" a který naopak "pomýlený".
Některé v nás rezonují víc, některé méně, některé nám můžou připadat
příliš tuctové, jiné naopak příliš výstřední; každý bude mít své
zastánce. Chtěl jsem jen na jedné v podstatě nijak zvlášť skvělé fotce
ukázat, jak je na celkem miniaturní ploše možné posouvat vyznění,
nabízet těm, co se budou na fotku dívat, velmi rozdílné interpretace
skutečnosti. Dokonce si myslím, že právě v tomhle uvažování je podstatná
část toho, co dělá fotografa fotografem, zatímco sebelepší technické
vybavení zůstává většinou jen pouhým (jakkoli skvělým) prostředkem a
potenciální nápomocí, stejně jako sebepřesněji zapamatované "svaté"
poučky z chytrých knih. Jako divák mám rád pocit, že autor si v hlavě
odehrál podobné cvičení, výběr z mnoha různých variant a možných
interpretací, ať už nakonec výsledek volí uvědoměle nebo intuicí.
Jak
to vidíte vy? Ke které předvedené variantě byste se přiklonili? Nebo
byste si udělali svou vlastní, která mě vůbec nenapadla?
P.S.: Jak už jsem několikrát avizoval, v červnu se rozjedou dvě výstavy mých fotek: 17. června zahajuje výstava Třicet tváří světla v Divadle Horní Počernice, 29. června pak startuje výstava Exploze, reflexe a víry v ČSOB Plzeň. Samozřejmě, všichni jste srdečně zváni na obě místa, aktuální praktické informace postupně doplňuji na speciální informační stránce svého fotowebu.
Já bych to cvakl s důrazem na její sošné nohy, aby v nich byly celé, zbytek může být rozmazán. Tak si milovníci dámských údů přijdou na své.
OdpovědětVymazatKaždopádně bych už záběr více nepřibližoval, aby se lýtka neukázala jako zapálenější, než odpovídá podmračenému a deštivému odpoledni :-).
VymazatKaždá varianta má něco do sebe. Nejvíc se mi líbí ta bez lavičky, se stromem, ale nejzajímavější a tak jaksi i nejumělečtější je pro mě ta poslední. Ten oranžový deštník je prostě geniální. :)
OdpovědětVymazat