Kdysi jsem zde na blogu zveřejnil výsledky svého pátrání po svém prapraprastrýci Matěji Vápeníkovi původem z Druztové, kterého jsem nakonec po dlouhých peripetiích objevil v daleké Brazílii, kde se svou manželkou Ančou (rodným jménem Lavičkovou) založil novou odnož rodiny Vápeníků (tedy, přesněji řečeno Wapeniků), takže jsem v oblasti u řeky Paraná jako své vzdálené příbuzné našel např. Francisca Wapenika nebo "Elišku" da Silva (rozenou Wapenik) - blíže v článku Brazilské odlesky.
V tomto týdnu jsem nemohl chodit do práce, protože chození mi zatím moc nejde (to bude nejspíš na poněkud delší lokte), ale v sezení u počítače mi - když pominu lítání po doktorech - celkem nic nebránilo, tak jsem se zase po večerech na chvíli pohroužil do oblasti matrik a rodokmenů. Nečekal jsem nic světoborného, objev brazilského kmene Vápeníků už nejspíš nemůže nic překonat, myslel jsem si, a začal jsem maličko prozkoumávat některá zákoutí chotěšovské části svého rodokmenu. Ano, Chotěšov, to je tam, kde jsem loni měl docela vydařenou fotografickou výstavu v krásných prostorách tamního obrovitého barokního klášterního komplexu, kterou si i dnes, déle než rok po jejím skončení, můžete projít v podobě virtuální prohlídky na následujícím odkazu: Virtuální prohlídka výstavy POVZNÁŠENÍ, chotěšovský klášter 2024
Začal jsem zkoumat předky své chotěšovské babičky, která pocházela ze staré místní německé rodiny Peterů (Chotěšov byl do poválečného odsunu obcí s převažujícím německým obyvatelstvem). A hned mě na síti MyHeritage zaujalo, že se kolem babiččiných předků v poslední době nějak příliš motají "rodokmenáři" s novozélandskými a australskými vlaječkami. Že by se i ve druhé části rodiny objevil nějaký dobrodruh, který dal vale České kotlině a vydal se hledat štěstí na druhý (nebo po Brazílii vlastně už třetí) konec světa? A můžu si jen představovat, jaké to asi tehdy v 19. století muselo být dobrodružství, když pořádně dobrodružné bylo i hledání aspoň základních informací. A jak jsem se postupně nořil do vztahů mezi již dávno nežijícími lidmi a do jejich postupně odkrývaných životních peripetií, čím dál zřetelněji se mi vykresloval příběh "dobrodružného strýčka Antonína" (k tomu jménu mám z určitých důvodů velmi osobní vztah a jsem moc rád, že se i mezi mými předky takový Antonín najde) a bylo zřejmé že si to svůj blogový článek zaslouží.
Proč si myslím, že hybatelem tohoto dobrodružství byl spíše pan Anton? To proto, že s sebou vzal na tuhle ukrutnou několikaměsíční cestu i své (lehce čechovovské) tři sestry - Margharetu, Katerinu a Barbaru, přičemž jedna již byla vdána, druhá ovdovělá a třetí už se vdala až v novém jižním světě. Vlastně celá jedna široká rodina - a kdoví, možná šlo o mnohem širší exodus (k tomu už mám upřesnění v závěrečné poznámce) z Chotěšova zčistajasna a natrvalo zmizela; že by někdo přijížděl z Aucklandu do Chotěšova na prázdniny, se nejeví moc realisticky. Strýc Anton se v novém působišti zjevně cítil jako ryba ve vodě, stal se váženým měšťanostou, řezníkem a farmářem, se svou milovanou manželkou měl osm dětí, z nichž šest se jich dočkalo seniorského věku (takže Turnwaldové se v Austinu a okolí stali doslova dynastií) a sám se dožil požehnaných 87 let, než v červnu 1924, dlouhých 61 let po emigraci, zemřel. Manželku Barbaru (tedy moji přímou prapraprapratetu) přežil o 38 let.
Anton (posléze Anthony) Turnwald (1837 Chotěšov, - 1924 Ohaupo, Waikato, Auckland)

Nádhera! O odvaze exulantů něco vím :-) Já sám jsem se na poslední chvíli (dávno tomu) rozmyslel a zůstal. I když, co bych to byl za exulanta, když bych se vlastně vracel :-D
OdpovědětVymazatJsou situace, že největší odvahou je zůstat :-).
Vymazat