Vítám vás zase po nějaké době v naší fotolaboratoři, kde si tentokrát trochu popovídáme o vzniku fotky, která se stala možná trochu nečekaně profilovou fotkou mé aktuální malé výstavy Černobílá minima v Divadle Kámen (mimochodem, výstava byla prodloužena i do ledna a ve středu 21. ledna 2026 tam budu mít od 17:00 h závěrečnou veřejnou komentovanou prohlídku, tak kdo zatím výstavu v mé přítomnosti nenavštívil, bude mít ještě šanci). Zjistil jsem totiž, že návštěvníky výstavy vznik právě této fotky dost zajímá, tím spíš, že na fotce ukazuji, jak může mít nedokonalost zajímavé výsledky, které by dokonalost nikdy nedokázala nabídnout..
Když mluvím na výstavě o této fotografii, říkám, že jsem takhle asi před rokem šel úplně obyčejnou ulicí v pražské Petrské čtvrti (že to bylo při vycházce s projektem Pražské domy už zasvěcené pozorovatele nemůže překvapit) a nějaký podivný tvar mě "ťuknul" shora z levé strany do oka, jen náznakem, periferně, jako kdyby se světlo od zapadajícího sluníčka (přicházelo zprava) rozkošnicky rozvalilo na nerovné ploše, aby po starodávném ruském způsobu naposledy posedělo před dlouhou cestou. I sluníčko totiž, jak se zdá, nerovnosti lákají, protože na nich může nejlépe ukázat svou neuvěřitelnou obrazotvornost. Kdyby okenní tabule v budově, kolem které jsem právě procházel, byly zcela dokonale rovné, žádný zajímavý obraz by na jejich povrchu nevznikl, mě by zleva nic periferně "neťuklo" a o tom, že by mohl vzniknout jakýsi Černobílý sen, který se stane profilovou fotkou minimalistické černobílé výstavy, by se nikdo (ani já sám) nikdy nedozvěděl. Budiž tedy pochválena nerovnost skleněné desky, přísný okenní technolog by možná dokonce neváhal použít slova aušus.
Na následujícím obrázku uvidíte to první, co mě při procházení ulicí v okně vysoko nahoře zaujalo; je tam jen maličký náznak jakéhosi zkormouceného obrazu, ale hned jsem si řekl, že ta struktura vypadá docela zajímavě a možná by z toho mohl být po přidání kontrastu další příspěvek do dlouhodobého cyklu Pražská okna.
Když jsem udělal první obrázek, hned mě napadlo, že se zkusím maličko pohnout, jestli náhodou nebude odraz na okenní skleněné tabuli ještě zajímavější. Ukázalo se, že stačí opravdu posunout se jen o pár centimetrů ve všech směrech a odraz zcela zmizí, takže jsem chvilku hledal ten přesný úhel, kdy se obraz nečekaně "vyvolá". Ano, byl tam, ale chtělo to trochu trpělivosti, než se znovu ukázal, a šlo opravdu o milimetry jako při správné "hodinářské práci". Stejné okno, stejné vnější podmínky, stejné vybavení, ale úplně jiný obraz. Jako kdyby se člověk pokoušel dostat znovu na stejné místo svého snu, ale ten už je dávno někde jinde a řídí se bez ohledu na vnějšího pozorovatele vlastními pravidly neopakovatelnosti.
Myslím, že fotka Černobílý sen je zřetelnou ukázkou skutečnosti, že se na některé náměty nejde dopředu připravit, na ty se dá jen okamžitě reagovat a vybavit je svou důvěrou, že když ten divný výjev připadne zajímavý vám, možná připadne zajímavý i někomu dalšímu. Tak až vám o okraj očního víčka "zaťuká" nějaký spíš jen tušený než skutečně spatřený zvláštní obrázek, nestyďte se chvilku chodit okolo a pokorně hledat, třeba vás uzná za hodna se vám vyjevit v celé své kráse.
Navzdory všem organizacím bojujícím za všeobjímající světovou rovnost, dovolím si kacířsky podotknout: Budiž pochválena nerovnost. Aspoň tedy ta, která nedává vznik nespravedlnostem, ale vzcházejí z ní jako z úrodné půdy naše nové a nikdy předtím netušené obrazy a sny.



Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.