úterý 15. července 2025

Výstava Tona Stana v Městské knihovně v Praze

Jakmile jsem se o téhle důkladné výstavě dozvěděl, bylo mi jasné, že se půjdu podívat, takovou příležitost není možné propásnout. Přece Tono Stano, to je pro mě pojem, jedna ze samotných špiček zdejší fotografie, umělec, který vždy dokázal překvapit, který se nikdy nebát experimentovat - formálně, tematicky ani použitou technikou. A ono mu to vycházelo a vychází; chce to jen kumšt, odvahu, trochu štěstí a na zádech nůši stále plnou nápadů.  

Galerie hlavního města Prahy v Městské knihovně v Praze mě mile překvapila napřed tím, že mě po předložení mé "PRESS" průkazky pustila na výstavu zdarma, takže jsem si za ušetřené dvě stovky mohl dát po výstavě dobré suši a rozjímat s hýčkaným jazýčkem nad tím, co jsem právě viděl. Hned nato mě překvapila podruhé, když jsem viděl, jak rozsáhlou výstavu skvělému slovenskému (a později i českému) fotografovi uspořádala . Záslužný čin! A tak jsem mohl proniknout (s foťákem při ruce, jsem přece novinář, ne? :-)) do neobvyklého světa plného nahých ženských těl, ale i decentních a nápaditých portrétů slavných osobností.

Paradoxně mi tato velká retrospektivní výstava připomněla mé pozapomenuté první dávné setkání s tím dobře zapamatovatelným jménem: Když fotograf končil svá studia na FAMU, byl jsem právě na konci druháku na VŠCHT a samozřejmě jsme se občas snažil obluzovat krásné spolustudentky, k čemuž se dal využít i nějaký základní přehled o kulturním dění. A protože se už tenkrát vědělo, že na FAMU studuje výborná generace fotografů, tehdy zejména ze Slovenska, zavedl jsem jednu "vyhlédnutou" spolužačku do specializované a fotografii zaslíbené výstavní síně Fotochema na Jungmannově náměstí (teď budova, myslím, patří františkánům). Výstava tehdy sestávala vždy z trojice fotografií, které tvořily dohromady ne úplně sourodou svislou koláž: Nahoře tváře, uprostřed těla, dole nohy, tváře dělal jeden z trojice fotografů, trupy druhý a nohy třetí, prostě skvělý a odvážný nápad i na dnešní dobu, natož na tu tehdejší. No a na aktuální pražské výstavě je jedna z místností věnovaná právě těmto "trojfotkám" Tona Stana, Rudo Prekopa a Michala Paciny, takže to ve mně vyvolalo nával vzpomínek na dávný zážitek a věci související.

Mimochodem, o pár let později, v roce 1992, zveřejnil Tono Stano svou doslova ikonickou fotku "Smysl" a zařadil se nesmazatelně mezi světové fotografické legendy (této přerodové fotce je věnovaná taky samostatná místnost).

Tak už se pojďme podívat přímo do výstavního sálu na pár ukázek, kterými vás chci na výstavu nalákat.

Snímek Tango (z roku 2019) vznikl pro Vogue CZ. Ano, na nahá ženská těla je Tono Stano specialista. Celkem jednoduchý nápad, hezky se na to kouká a ještě to připomíná nekonečno.

 

 

Esteticky vytříbené kombinace bílé a černé jsou na mnoha místech, následující dvě se mi v úvodu výstavy líbily asi nejvíc.

 
 
Čekání na pohlazení (1993) 
 
 
 
Usedlé černobílé obrázky to ale opravdu nejsou. Natožpak když se hrábne do barvy: Barevná ďáblice Eva Herzigová. 

 
 
Barva sem tam probleskuje, ale určitě není dominantní.
 
 
 
Tajemství zachovávat (1988). Zdánlivě ležérní póza skrývá opravdu neobyčejné tajemné napětí.

 
 
Módní oblast je pro Tona Stana a jeho nápady jako stvořená. 

 
 
Zčistajasna se jako blesk z čistého nebe mezi všemi těmi nahotinami a vizuálně extravagantními kreacemi objeví zadumaná vrásčitá tvář režiséra Františka Vláčila. Asi nejlepší a nejvýstižnější portrét tohoto velikána československého filmu, jaký jsem kdy viděl. 

 
 
Pohled na část výstavního sálu s krásným přirozeným světlem. 

 
 
Studentské recesistické návrhy na kalendář s obrazy na téma jednotlivých ministerstev (kultura, zemědělství, průmysl a zdravotnictví :-)) 

 
 
Nejslavnější Stanovu fotku s názvem Smysl (1992) sem nedávám samostatně, protože je na výstavě za sklem a na běžně cvaknuté fotce v sobě odráží svoje okolí. Ale máte ji tu aspoň jako součást následující momentky - je první zleva. Dynamika, kontrast světla a tmy, skvostný nápad, krásná modelka, perfektní provedení... Když budete chtít, na webu ji najdete snadno a přikládám i odkaz na podrobněji popsaný příběh této neobyčejné fotografie.

 
 
Sem tam do toho nějaký vizuálně interesantní blázinec, takové mám rád. 

 
 
Opatrně nakukujeme i do druhého křídla výstavy.
 
 
 

Báječná práce s decentní barvou a je z toho modelka, která ze svého lože shlíží na centrum velkoměsta.

 
 
Že je Tono Stano neobyčejný fotograf, vědí asi všichni. Že je ale taky autorem cen pro Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech, to se možná tolik neví. Ale na výstavě je k vidění i rozsáhlá kolekce portrétů filmových hvězd, které na MFF do Karlových Varů zavítaly. 

 
 
Asijská variace v osobě modelky i na pozadí obrazu. Co myslíte, hřeje se nad ohněm nebo právě čaruje? 

 
 
Kurátorky Magdalena Juříková a Helena Musilová na přípravě této reprezentativní výstavy pracovaly pět let, nakonec pro výstavu vybraly 420 fotografií od studií až po současnost. Fotky nejsou řazené chronologicky ale do tematických cyklů, což navazuje řadu nových nečekaných vztahů mezi jednotlivými exponáty. Já byl z výstavy nadšený (a byl bych, i kdybych musel zaplatit 200 Kč za vstup :-)), protože Tona Stana považuji za špičku evropské inscenované figurální fotografie a neméně vynikajícího portrétistu. Přijďte se podívat, ještě je čas a stojí to fakt za to!
 
Souhrn:  
Výstava Tono Stano 
Městská knihovna Praha (budova na Mariánském náměstí, vchod z Valentinské ulice) 
16. dubna až 24. srpna 2025.
Kurátorky: Magdalena Juříková, Helena Musilová 
Grafické řešení: Studio Najbrt 


 

1 komentář:

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.