středa 14. května 2025

O (ne)motoristickém Čerfovi

Dlouho jsem si myslel, že jsem v Evropě snad posledním člověkem, který nikdy nevlastnil automobil a zásadně se vyhýbá tomu stát se aktivním účastníkem silničního provozu. Jezdím vlaky, autobusy, na kratší vzdálenosti tramvají či metrem, je-li k dispozici; nepohrdnu ani letadlem, kterým jsem se už dostal i na druhý konec světa. Přestože vlastním řidičský průkaz, sám neřídím. Nikdy mě nevzrušoval zvuk dobře seřízeného motoru ani vůně benzínu či nezbytných mazadel, jako dítě jsem netoužil po mopedu, ani jsem se nikdy nikomu nesápal po volantu v touze se aspoň dotknout. Když ostatní obdivovali krásu nějakého obzvlášť povedeného automobilu, jen jsem krčil rameny; nic to se mnou prostě nikdy nedělalo. A když se milovníci koní dunících pod kapotou sešli a pustili se do náruživé debaty o tom, kdo rychleji z nuly na sto nebo jaký sportovní model si vyhlédli jako "kočkolap", nasadil jsem neutrální výraz a odkvačil jsem na procházku do svého vnitřního světa.

Ano člověk je jistě v pohybu svobodnější, může-li bez ohledu na všeliké jízdní řády nasednout do vozu a odjet, kam se mu zachce, třeba tam, kde žádné autobusy nejezdí a lišky ve vazelínou a olejem zadělaných montérkách dávají dobrou noc. Samozřejmě se mi už párkrát stalo, že by se vlastní auto šiklo, třeba když jsem před dvěma týdny převážel spousty obrazů na svou výstavu z Dobřichovic do Berouna. Ale už jsem si na to, že jsem nemotoristou, docela zvykl, život to v důsledku, myslím, není ani horší ani lepší, jen se začasté ubírá jinudy, jinými cestami, mimo dálniční obchvaty a estakády. A v tiskárně, kam si (metrem) jezdím vyzvednout svoje fotoobrazy, už to o mně vědí a připraví mi balík dokonce i s plastovými "nožičkami", abych si ho mohl cestou domů bez obav postavit na zem v tramvaji, což je míra péče, které se obyčejným automobilistům rozhodně nedostává.

"A jak ty to máš vlastně s řidičákem?" zeptal se mě napřímo jeden spolustolovník z naší stolní společnosti, se kterou se občas setkáváme, hovoříme o obyčejných i vznešených tématech a zapíjíme ty disputace hostomickým pivem. Ano, poslední člověk v Evropě, pomyslel jsem si a začal - po kolikáté už - s trochu provinilým pocitem vysvětlovat, že svůj řidičský průkaz využívám výhradně na uzoučkých serpentýnovitých silničkách v řeckých horách, kde se cítím na rozdíl od českých, a tedy vlastenecky hodnotných silnicích, celkem bezpečně. Třeba svou milovanou Lefkadu mám už za ty roky, co tam jezdím, projetou skrznaskrz - kolem moře i hluboko v hornatém vnitrozemí. Pánové okolo stolu moudře pokývali hlavami. Vpravdě vynikající společnost: Básníci, filosofové, překladatelé, malíři, kunsthistorici, milovníci architektury a starých tisků...  Ukazuje se, že polovina z nich řidičák vůbec nemá a druhá polovina ho sice má, ale dlouhodobě ho nepoužívá. Dokonce ani v řeckých horách. Vlastně z celého stolu jsem nejaktivnějším motoristou právě já; vždyť prý jsem jel naposledy před pouhými dvěma roky, když jsem v květnu pobýval právě v oblasti Iónského moře. Existuje lepší příklad pořekadla o jednookých kralujícím slepcům?

Budete-li chtít vědět cokoli o motorismu, neváhejte se mě zeptat, mohl bych nabídnout svým přátelům, ale mlčím, protože nic takového nehrozí. Bude stačit jen pár chvilek a otevřeme nějaké zajímavější téma k hovoru. Pár chvilek mé motoristické slávy jako nejzkušenějšího u stolu... Je ovšem třeba říct, že stůl s takovým osazenstvem je asi doopravdy poslední v Evropě. Tak tedy na zdraví a šťastné návraty všech motorizovaných i pěších!

Příští neděli 25.května večer budu likvidovat svou berounskou fotografickou výstavu. Nemáte čirou náhodou se svým dostatečně prostorných autem tou dobou cestu z Berouna do Dobřichovic? Jsem teď sice ve své společnosti motoristickým králem, ale zase vocaď pocaď! :-)  


13 komentářů:

  1. Tak já nemám ani řidičák... ačkoli by se hodil a pak většina zaměstnavatelů jej vyžaduje, nezdařilo se... Nicméně hromadna doprava, kola a jiné alternativy by se měly využívat více...takhle to vypadá, že na to zahlcení automobilovým provozem jednou zajdeme

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bychom to mohli udělat jako v Athénách, že budou smět do ulic každý den buď jen sudé nebo jen liché značky, takže každá rodina bude mít jedno auto se sudou a jedno s lichou značkou :-).

      Vymazat
  2. Pokud je absence řidičského umění pozvánkou do lepší společnosti, s radostí přijímám (okolí se mě snaží přesvědčit, že je to spíš ostuda, ale zjevně nejsem v tom správném klubu:)). Mám řidičák už krásných 20 let, je prošlý a nikdy se nepodíval do tváře žádného policisty-má poslední jízda proběhla v autoškole:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, tohle je opravdu dobrý klub :-). Auto jsem taky neřídil od autoškoly, jen skútr a pak jsem přesedlal na čtyřkolku. Vyšší ambice nemám.

      Vymazat
  3. Lezarts
    Můj otec usoudil, že by se měl řidičák stát povinným předmětem :-))). Tak mi před 18 rokem zaplatil autoškolu.
    I když řízení auta není mou vášní, bez řidičáku bych nenašla práci.
    Tudíž i když třeba v šupleti, nikdy nevíš, kdy se může hodit!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, už se mi párkrát hodil i v šupleti. Budu se po něm muset opět poohlédnout, protože jsem v Řecku přece jen už dva roky nebyl :-).

      Vymazat
  4. Jsem na tom stejně. Řidičák mám, ale nejezdím. Do té džungle na silnicích se mi fákt nechce. Teď se mě snaží chlap naočkovat na to, abych začala jezdit caddynou. S Mondeem kombíkem jsem nechtěla moc jezdit, a tohle je malá dodávka.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měl jsem před nějakými lety dokonce vybranou značku auta, kterou bych si pořídil, kdybych z nějakého důvodu musel. Ale pro to jsem měl - a pořád ještě mám - hodně osobní důvody.

      Vymazat
  5. Já jsem řidičák dlouho neměl, protože jako dost zapálenému turistovi nebyl potřebný, nakonec ani na koupi auta jsme dlouho neměli, ale ve 44 letech jsem si ho udělal a vidím zřetelné výhody auta. Takto jsme byli několikrát v Dolomitech, v Rakousku, ve Vysokých Tatrách, ..., což by s množstvím zavazadel šlo velmi těžko. A nakonec využívám auto i na cestu do práce, kam jsem vždy jezdil MHD, jenže s dvěma přestupy se to často natahuje na 3/4 hodiny a autem jsem tam za 15 minut.

    OdpovědětVymazat
  6. Já ani na gymplu nedělal autoškolu, neb jsem razil teorii, že budu buď tak chudý, že nebudu mít na auto nebo tak bohatý, že budu mít auto s řidičem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždycky když jsem našetřil na auto, odjel jsem za to cestovat po Japonsku :-).

      Vymazat
  7. S manželem jsme před časem narazili na něco (už nevím, co to tehdy bylo), co se jmenovalo "Auto complex". Od té doby používáme pro všechny podezřele náruživé milovníky koní pod kapotou auto komplex jako označení diagnózy, neb jsme na tom oba dost podobně jako ty nebo rovnou jako ti pánové u vašeho stolu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Docela mě překvapilo, kolik nás takových je. Snad by se dokonce uživilo hnutí Nemotoristé sobě :-).

      Vymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.