pátek 19. srpna 2022

O nepořízených povodňových fotkách

K dvacetiletému výročí historicky největších zaznamenaných povodní v českých zemích se v médiích o překot objevují nové a nové emotivní fotky konzervující tehdejší různorodé a neobyčejné příběhy lidí, budov i krajiny. V renomovaných galeriích i jen tak na úřadech nebo na náměstích či městských chodnících se pořádají připomínkové výstavy typu "jak to u nás vypadalo, když byla všude voda". A já musím občas odpovídat známým na prostou a logickou otázku: "Jak to, že ty, takový nadšený fotograf, žádné fotky z té pohnuté a vykolejené doby neukazuješ?" Odpověď je jednoduchá: Žádné moje fotky z povodně totiž neexistují, protože jsem je neměl čím pořídit.

Nebojte, nebudu znovu opakovat vyprávění o své asi nejdelší a nejdobrodružnější noci v životě, tedy o povodňové noci z 12. na 13. srpna 2002. Ostatně právě před pěti lety jsem k 15. výročí takový podrobný vzpomínkový text napsal a můžete si ho přečít pěkně "v suchu domova" v článku Velká povodeň aneb Když máte jedinou minutu na opuštění domova. Jen vysvětlím, jak to bylo s tím tehdejším focením:
 

Nedlouho před povodní jsem si pořídil svou první, tehdy samozřejmě ještě analogovou zrcadlovku. Jsem člověkem vzešlým z celkem skromných poměrů a zrcadlovka pro mě tehdy byla symbolem zbytného přepychu a rozmařilosti, a dlouho jsem s nákupem váhal. Pro fotky, které jsem tehdy dělal, mi bohatě stačil můj mechanický sovětský fotoaparát LOMO, ze kterého jsou dnes milovníci staré fototechniky úplně paf, ale co si budeme povídat, jako rozptýlení je to vynikající, ale když ho máte jako hlavní a vlastně jediný aparát, není to nic moc. A tak jsem si po předstíraném dlouhém vybírání na splátky pořídil zrcadlovku Canon, na svou dobu velmi nadstandardní (dnes by se nad ní i úplný začátečník jen posměšně ušklíbl; technika od té doby urazila docela dlouhou cestu) a taky na moje tehdejší rodinné poměry ne zrovna levný. 

Když povodňová vlna postupně zalila naši tehdejší rokycanskou zahradu, právě se setmělo a fotit nemělo žádný smysl; neměl jsem ani stativ, ani speciální citlivý film, ani jsem neměl žádnou zkušenost s nočním focením, elektrika nešla a hvězdy skrz nacucané dešťové mraky nesvítily. Ale co, říkal jsem si, prostě si jednoduše počkám do rána a pak všechnu tu spoušť kolem sebe vyfotím, však se ta všechna voda do té doby nikam nevypaří a počká tu na mě. Nu, realita si nakonec prošlapala nečekanou a originální cestičku: Voda na zahradě na nás sice počkala, ale ne my na ni: Když k nám do domu vlítli ve dvě ráno hasiči a oznámili nám, že se nejspíš nahoře nad námi utrhne hráz rybníka, což těch pár domů po proudu - včetně toho našeho - dozajista smete, museli jsem dům v rychlosti opustit a na rozloučení s naším dosavadním životem a se všemi našimi věcmi jsme dostali pouhých 60 vteřin. Vlastně už jen 59, 58, 57,... odtikávalo nám to rychle.

Pokusil jsem se svou novou drahou zrcadlovku zachránit a hodil jsem ji ještě s pár domnělými nezbytnostmi do "evakuačního batůžku", no a hned na zápraží, kde už byly skoro 2 metry vody a hasiči nám ke dveřím museli natáhnout ocelové lano, po kterém jsme vyručkovali jako Belmondo ve své nejlepší kaskadérské formě, mi proud batůžek strhnul z ramen; ta voda měla neuvěřitelnou sílu. Snad právě díky těžkému foťáku, se ale zavazadlo nevydalo po proudu; batoh si to zamířil ke dnu, nějakou dobu byl pod burácející kalnou hladinou a pak se mi ho povedlo nahmatat a vytáhnout. Jemná japonská elektronika složitého přístroje ten nápor vlhkosti podle očekávání nevydržela a zhasla. Jiný foťák jsem neměl, moje staré LOMO (a pár ještě starších kousků) zůstalo v domě, kam se nedalo vrátit, a bylo tedy určeno k odpisu a cestě postupně potokem, říčkou a několika řekami do Severního moře podle vzoru lachtana Gastona. 

Když hráz rybníka nakonec obrovský tlak vody během té emotivní noci překvapivě ustála a po opadnutí hlavní povodňové vlny jsme se mohli do vyplaveného domu a na zdevastovanou zahradu vrátit, už vlastně nebylo co fotit, protože povodeň na malých potocích rychle opadává. Pamatuji si, že jsem s vypůjčenou tchánovou Prakticou fotil svou bývalou manželku, jak v euforii ze záchrany domu brázdí zahradu na kánoi, ale jednak v té době z povodně zbývala už jen špetka původní síly a jednak vůbec netuším, kde ty fotky jsou, protože se nejspíš nadobro ztratily ve víru mých několikerých následných stěhování. Když na mě asi po třech týdnech klinické smrti a úporného vysoušení foťák přátelsky pípnul a jeho elektronické obvody se k mému obrovskému překvapení nějak resuscitovaly a opět naskočily, po povodních už zbyla jen nepěkná vzpomínka a spousta nepořádku.

Tehdejší "utopený" foťák mám doma stále. Už 12 let je z něho "vejminkář", kterého provětrávám tak jednou za rok, za dva... Není už sice - podobně jako já - v té pravé belmondovské formě, ale fotit pořád umí. Dobře ovšem oba víme, že svou společnou fotografickou hvězdnou hodinu jsme při povodních prošustrovali. To mohla být reportáž přímo zprostřed dění!... Kdoví, třeba bych dnes nefotil převážně "fine art" a byl bych zavilým dokumentaristou a povodňovým klasikem :-). 

Ale člověk nikdy neví, kam vedla cesta, po které se kdysi nevydal.

Nemám tedy dnes logicky ani žádný vlastní ilustrační obrázek, který bych mohl zdejším milým čtenářům nabídnout. Snad jen... Ano, tohle je foťák, o kterém je v článku řeč. A říkám si, že už asi zase nazrál čas koupit mu k narozeninám jeden barevný film a vzít ho s sebou na nějakou fotovycházku jako malou odměnu za to, co jsme spolu před léty všechno zažili. 

A to si pište, že takový společný zážitek z povodňových vln spojuje! :-)





29 komentářů:

  1. Ten je krásný, chudáček utopený. To já jsem před 3 lety utopila náš velký černý Canon v Niagarských vodopádech. Ne, že by mi tam spadl. Jen ho několikrát pocákala vodní tříšť, když jsme podnikli výlet pod vodopády na lodi. Dali nám sice igelitové pláštěnky, ale ono se s foťákem pod pláštěnkou dost blbě fotí. Několik týdnů potom ležel ladem, protože ne a ne naskočit. Pak se manželovi podařilo s pomocí instruktážního videa a všech svatých ho vzkřísit. Nějakou dobu jsem s ním ještě fotila, ale potom ho manžel znárodnil pro sebe a mi zůstal jen kapesník. Ten mi navíc občas bere dcera. To jsem to dopracovala... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Niagarské vodopády jsou proti Boreckému potoku samozřejmě mnohem slavnějším osudem :-). Tím spíš, že tyhle přístroje opravdu nemají rády vodu, mi zůstává záhadou, že se ten můj po takové poctivé koupeli vůbec probral. Ještě jsem ho měl jako hlavní foťák dalších 8 let, než jsem si pořídil svou první digitální zrcadlovku a pár kousků na výstavách je ještě jeho práce. Ostatně foťák sám byl předloni na výstavě Divadle Horní Počernice výstavním exponátem, když jsem tam v jedné skleněné vitríně ukazoval všechny své stařičké aparáty, se kterými jsem kdy fotil :-).

      Vymazat
  2. Napínavé čtení. Někdy si člověk řekne, hlavně, že život jsme zachovali, ale pak mu i těch věcí přijde strašně líto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je zajímavé sledovat, že jakmile člověku maličko otrne, hned začne mít roupy a řešit podružnosti :-).

      Vymazat
  3. Jsou věci, které díky společnému i polidštíme a získáváme k nim přímo osudový vztah.... mám pár takových věcí😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I s některými věcmi máme spojený nějaký příběh, který většinou nikomu jinému nic neříká. Tak jsem třeba věděl, že tenhle foťák - poté, co jsem si koupil nový - neprodám, ani kdyby už si neměl ani jednou cvaknout :-).

      Vymazat
    2. Já mám od neteřinky zrcádko pro m0nejmilejší tetičku😊, už teď ho nevyndám z kabelky, je to můj šťastný kýč z upřimné dětské lásky😊

      Vymazat
    3. Krásný příběh, díky za něj :-).

      Vymazat
  4. Takový analogový CANON mám nahoře na poličce, dostala jsem ho od kamaráda. Je v něm sice ještě film, ale počítám, že spíš asi docela osvětlený. A už zas mi došly baterky a koupit se dají nejblíž v Hradci v Hornbachu, tyhle speciální krátké baterky do něj je tady nikde v elektru nemají, protože se asi na nic jiného nepoužívají. Tak až zas někdy pojedeme autem na chatu, tak se musíme zastavit v Chuchli v Hornbachu a koupit je a já se pokusím konečně dofotit ten film. jestli ještě k něčemu je....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bude muset projít menším ošetřením, než se zase poprvé zmáčkne spoušť, ale myslím, že to klapne.

      Vymazat
  5. Lezarts

    Hezká pocta “starci”😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby byl starým hospodářem, seděl by na zápraží s fajfkou a pouštěl by se do řeči s kolemjdoucími. Kolemjdoucích je u mě v obýváku pomálu a fajfku jsem mu hodil do smetí, ale jinak u mě nestrádá :-).

      Vymazat
  6. Jo byl jsem tenkrat na Praze zapad a v dobe povodni jsme měli sluzby, takže vo se týče Vltavy jsem to mel z první ruky...I rozvodnebs Klabava u řodicu a sestry, naštěstí bydli vysoblko nas.,Ale že se rozvodnil Borecky potok a že hrozilo protrzeni hraze rybnika v Borku, jsem nevedel .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hráz se kousek posunula, ale zůstala stát. Jak by to bývalo dopadlo, jsme pak viděli v Kornaticích. Pak ještě řadu let byl rybník vypuštěný a hráz se zpevňovala. Byl jsem ještě u toho, když se projednával naprosto nesmyslný projekt "zkapacitnění potoka", proti kterému jsem byl tak moc, jak mi mé skrovné síly stačily, ale pak jsem Rokycany opustil. Projetk se naštěstí dodnes neuskutečnil a je to jen dobře.

      Vymazat
  7. Odpovědi
    1. To je zvláštní - k lidem, se kterými jsem sdílel plavecký bazén, jsem zdaleka tolik nepřilnul :-).

      Vymazat
    2. To je tím negativním působením chlóru. Lijí ho do těch bazénů moc.

      Vymazat
  8. Na tu dobu mám hodně vzpomínek, například jsme byli na Píseckém mostě asi týden před povodní a pak jsem viděla v telce, jak se přes stejné místo valí voda, sochám kolem hlavy.
    Tehdy mi přišlo velmi milé, když nám známí z Děčína zavolali a stručně oznámili, pokud jsme ohroženi, ať vezmeme pár věcí a na jak dlouho potřebujeme, přijedeme bydlet k nim.
    Ten tvůj Plaváček, Petře, má zajímavý příběh a jsem ráda, žes to zmínil. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme vlastně strávili mimo dům jen jeden den, následujícího večera jsme se už mohli vrátit. Bylo to docela emotivní shledání s domovem, který tam už tou dobou neměl být.

      Vymazat
  9. No, tak nad analogem se začátečníci mohou ušklíbávat, ale fotografové se zase ušklíbají nad začátečníkama s digitálem. Všechny fotky jsou stejný, protože je dělají stejné programy. Je to snadný, rychlý, uniformní a bez duše.

    To, co je velká výhoda digitálu, je taky jeho největší nevýhoda. Je to snadný a stejně to udělá každej.

    Uděláte výrazově stejnou fotku jako Ferda vedle. Jako miliardy Ferdů po celým světě. Neděláte ji totiž vy, ale program.

    Když Ansel Adams vyfotil Monolith, tak fotografie udělaný po letech kariéry jsou lepší, než ty původní, protože se za ta léta hodně naučil a měl lepší vybavení

    Saudkovi soudně ukradla negativy jeho manželka a není schopná s nima nic udělat, protože ze stejnýho negativu musíte ještě umět tu fotku udělat a to ona neumí. Kdyby mu ukradla HD se soubory, tak jí to vytiknou všude a pořád stejně.

    Na výstavách je pořád dokola výrazově to samé.

    Pavel Richter

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za názor. Já - ač jsem vyrostl na analogu a na vůni fotochemie nedám dopustit - si naopak myslím, že "duše" fotky je na technice fotozáznamu zcela nezávislá a je jedno, jestli děláte daguerrotypii nebo cvaknete spoušť na digitálu. Ano, na digitálu je to všechno extrémně snadné, což prudce zvýšilo množství "spotřebních" fotek. Ale sleduji řadu zajímavých zákoutí současné fotografie a jsem přesvědčen, že digitální technikou vzniká řada vynikajících fotek, přičemž si troufnu domnívat se, že výborní digitální fotografové by byli i výborným fotografy analogovými, kdyby to byla jediná možnost, jako pokračovat ve fototvoření.

      Program dělá jen to, co mu přednastavíte, můžete taky klidně celou sofistikovanou automatiku vypnout a dost fotografů (včetně mě) to tak dělá. A tipoval bych, že když od machra digitálního fotografa získáte RAW soubor (který já považuji za analogii negativu), jen velmi těžko z něj uděláte stejnou finální fotku jako původní autor. Ano, fotky dnes nedělají milióny Ferdů, ale miliardy, ale opravdu skvělou fotku za vás ani při dnešním rozvoji techniky žádný automat neudělá, to musí autor sám :-).

      Vymazat
    2. Třeba ten rozdíl vůbec nevnímáte, tak se nikdy nedohodneme.

      Nenám nijak dobrý hudební sluch a při poslechu CD a vinylu neslyším žádný rozdíl, ale jsou lidi, kteří to slyší a kupují vinyl jak mohou. o samá, když si poslouchají tu samo skladbu od jjinejch dirigentů.

      Když jste třeba dělal normální stříbrnou fotografii, tak víte, že celou fotku úplně najednou do vývojky prostě nedostanete. Je tam malý rozdíl. Žádnej program s tím nepočítá a neimituje vám vyvolávání, kdy tu fotku vyvoláváte napřed zleva, napřed zprava, lejete na ni vývojku do středu, negativ jste napřed namočil, vývojka byla o stupeň teplejší či chladnější, naprosto čerstvá, už trošku vyčerpaná, už téměř vyčerpaná, ale dohnal jste to časem atd. Rozdíly jsou podprahové, ale jsou tam. O tomhle mluvím. Takovej program ani nemá ekonomický smysl napsat, protože by se nikdy nezaplatil.

      Křivky citlivosti stříbra a čipu jsou jiné.

      Je to jak nekonečno přirozených čísel a nekonečno lichých čísel. Obě jsou stejně nekonečná, ale v tom prvním je těch čísel víc. V nekonečnu lichých čísel vám chybí sudá čísla.

      Vy uděláte jinou digitální fotku, než ten vedle. Varinaty jdou taky donekončna, jen to digitální nekonečno je chudší než to analogické nekonečno.

      https://sibik.cz/

      Když jsem rozklikával jeho fotky, je pořád stejný. Jedna jako druhá. Jak matice v bedně za strojem. No a takovýhle fotky dělá totální většina fotografů s digitálem.

      Když koukám na Štreita, kterýho nemám rád a opravoval bych mu každou fotku, tak stejně pořád koukám na živé fotky. Na jedné je velký kontrast. Jiná má krásnou škálu šedé. Další má škálu šedé a tam přepálenou bílou a ucpanou černou.

      Pavel Richter

      Vymazat
    3. Ano, na analogovém procesu jsem vyrostl, jsem ještě ta generace, která fotky dělala v koupelně (a taky při tom zničila nemálo negativů), takže rozumím tomu, co říkáte, a uznávám, že při takové práci je spousta možností, čím ovlivňovat a vědomě či nevědomě dotvářet svůj tvůrčí rukopis (stejně jako spousta možností, co pokazit :-)). Zkoušet tak košatý proces věrně a se vším všudy modelovat v digitálním prostředí by bylo samozřejmě pošetilé a neekonomické, něco jako kdybychom chtěli, aby naše automobily uměly vonět po koních. To, co píšete o svérázném "porovnání nekonečen" se mi líbí, ostatně z podobných principiálních důvodů jsem vzdoroval digitálnímu světu až do roku 2010. Pak jsem vyměnil "možnosti sudých čísel" vědomě za některé lepší možnosti oproti analogu (např. dělat analogovou infrafotografii je opravdu jen pro hodně otrlé povahy a já se k tomu - i když mě to téma velmi lákalo - nikdy neodhodlal :-)).

      Pana Šibíka jako fotografa velmi uznávám (byť spíš za starší věci), i když osobně vyznávám naprosto protikladné tempo focení, tam, kde pan Šibík udělá tisíc fotek, já stihnu jednu (důraz na kvantitu je mimochodem věc, kterou digitálu zazlívám o dost víc než charakter zobrazení), aspoň se chlácholím tím, že se mi pak ten jediný obrázek snadněji vyhazuje, když se nepovede podle mých představ, což je pohříchu často :-)). Štreita považuju za klasika, který s foťákem umí krásné věci, i když vím, že sám chci fotit úplně jinak.

      Určitě není mým cílem se s vámi "dohodnout", naopak beru za přínosné, že věci vidíme jinak a jsme schopni si svůj pohled sdělit a navzájem se snad i chápat. Jen se přiznám, že jsem nikdy neměl touhu někomu jeho fotky opravovat, rád se na ně podívám tak, jak je vytvořil. Když po mně chce někdo názor, rád mu ho řeknu, ale vím, že kdybych mu jeho fotku opravil podle svého, byla by pak ta fotka méně jeho. Fotky podle svých představ si udělám sám, na to nepotřebuji ostatní. Po ostatních chci, aby mi ukázali to, co mě by ani nenapadlo :-).

      Vymazat
  10. Jako clovek kopcovity jsem nikdy nezazila - narodila jsem se na kopci a na kopcich byla i ma dosavadni bydliste. Souhlasim ale s tim, ze po zachrane vlastniho kejhaku rychle otrne a do euforie z preziti se pomalu vkradaji vsechny ty litosti, o co prisel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, kopcovitá krajina... Není to tam, co hrozí sesuvy podmáčeného svahu? :-)

      Vymazat
  11. Teda, v jednu chvíli jsem skoro ani nedýchala - ale ta úleva, když jsem došla k bodu, kdy se foťák vzpamatoval! Uf. Chápu, že s takovým foťákem je to pak vztah na celý život :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jednu chvíli jsem taky nedýchal, to když jsem zahučel pod hladinu :-).

      Vymazat
  12. To je tedy krásně dobrodružná vzpomínka, sice obrazový dokument nevznikl, ale literární je skvostný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zážitek to byl silný, to je fakt. Ty fotky mě nějakou dobu mrzely, ale tehdy jsem ještě focení nebral tak vážně jako dneska :-).

      Vymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.