Stránky

středa 15. března 2023

Jak jsem si pokecal s umělou inteligencí

Už jsem na sociálních sítích četl o různých osobních zkušenostech s umělou inteligencí. Jeden čas jsem si říkal, že by nebylo od věci získat umělou inteligenci jako pravidelného komentátora na blogu, ale pak jsem byl příliš líný dotáhnout něco takového do konce. A kdoví, třeba by se umělé inteligenci zalíbilo, že o ní jednou ročně budu psát v tradičním bilančním článku, jako byl naposledy text Komentáře a komentátoři na mém blogu v roce 2022, a ve snaze dostat se v žebříčcích co nejvýše by rozpoutávala cílené komentářové rozeštvávací přestřelky; inteligentní je na to dost! Takže ne, nic takového, pěkně zůstanu u svých milých komentátorek a komentátorů z masa a kostí. 

Byl jsem ovšem nedávno nucen zavolat po dlouhé době na informační linku jedné nejmenované banky. Přiznávám, velmi nerad vyřizuji podobné věci telefonem, byť je rozhodně v mých schopnostech po telefonu se slušně domluvit; nečiní mi to ovšem pražádné potěšení. Vytočil jsem bez dalších prodlev příslušné číslo, abych měl vše za sebou co nejrychleji, a byl jsem po předchozích zkušenostech připraven na plechový hlas, který mi nařizuje tu zmáčknout dvojku, tu devítku a jindy zase nulu, abych docílil kýžené informace. Ale doba pokročila a tentokrát se vše odehrálo jinak:

"Řekněte nám svůj požadavek!" povídá všeznale mužský hlas na druhé straně telefonu. Aha, na takový příkaz jsem ovšem nebyl připraven. Chvíli jsem se zamyslel, jak co nejstručněji naformulovat skutečnost, že moje maminka dostala prapodivnou esemesku potvrzující transakci, která se nijak netýkala jejího účtu, tak bych se rád zeptal, jestli to není nějaký sofistikovaný pokus o infiltraci, a pokud ne, jestli zbloudilá (a nejspíš i někým zaplacená) konfirmační esemeska nemůže někomu chybět. Než jsem domyslel, co bych vlastně rád bance v kostce sdělil, hlas mi do mlčenlivých myšlenek netrpělivě vskočil: "Nerozumím, opakujte váš požadavek!" Grrr, jestli něco nemám rád, tedy to, že mě stroje peskují a ještě se to snaží vydávat za službu. 

Zkusil jsem obsah sdělení trochu zhutnit, ale věta zcela spontánně vykvetla v košaté souvětí. "Nerozumím vašemu požadavku, naformulujte ho jako jednu větu," povídá robot, který tím definitivně překročil počet strojových výčitek, které jsem byl v danou chvíli ochoten tolerovat, a aktivoval tím můj gen prchlivosti: "TAK PODÍVEJTE, JESTLI MĚ OKAMŽITĚ NEPŘEPOJÍTE NA ŽIVÉHO OPERÁTORA, TU JEDNU VĚTU, KTEROU VÁM ŘEKNU, SI ZA RÁMEČEK NEDÁTE!!!" zařval jsem do telefonu. Na výsledek jsem tentokrát nečekal ani vteřinu: "Vašemu požadavku jsem rozuměl!" zahlásil vítězoslavně robot a téměř současně s dozněním posledního vykřičníku se ozval hlas operátora.

No a já doteď nevím, jestli umělá inteligence už dostatečněkrát zažila podobnou situaci, takže se z ní sama poučila, jak se nejlépe zachovat, nebo má prostě nadefinováno, že při určité limitní hlasitosti telefonátu má zbaběle přepojit hovor na živého člověka a sama jde pomáhat dalším, méně prudivým zákazníkům, tedy aspoň těm, kteří dokážou zkondenzovat své přání do jedné správně strukturované a srozumitelné věty. 

Co bude s těmi méně srozumitelnými, kteří se navíc vyjadřují tiše, netuším, ale můžu se u umělé inteligence zkusit jednou větou přeptat.

30 komentářů:

  1. Kdyby to bylo v Asimovove oovidce, robot by pote naklusal k robopsycholozce..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo :-)
      nominek

      Vymazat
    2. Čekal bych, že robůtci nebudou tak křehcí a něco snesou. Jestli jsem jim ovšem přidělal noční můry, omlouvám se. Ono by se mi to taky mohlo v budoucnu ošklivě vrátit :-).

      Vymazat
    3. Míra
      My pesimističtí milovníci sci-fi tušíme, že dokud si z umělé inteligence můžeme dělat srandu, je to v pohodě.

      Vymazat
  2. Jsem se po ránu bezvadně pobavila! :-)
    nominek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky během rozhovoru pobavilo. Ta změna reakce byla opravdu markantní :-).

      Vymazat
  3. Škoda, že na jednu stranu máme zbrusu novou a ještě chytřejší verzi GPT 4, a na druhou stranu je AI v klientském servise někde na úrovni půdního červa reagujícího na světlo. Dá se s ní domluvit jen tak, že chceš od začátku jen přepojit na operátora. Což je jediné, co chápe a umí.

    OdpovědětVymazat
  4. Nedělal bych si moc iluze, spíš tě přepnuli na AI vyššího levelu. Přece nebudou plýtvat výpočetní kapacitou na kdejakého ňoumu, šetří si ji na prudiče!
    Slušným zacházením bych se nezdržoval, kdoví jaké mají AI nastaveny etické hodnoty (jestli vůbec).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky nevím, jak je to v tomto případě s etickými hodnotami. Ale pro jistotu bych se raději do srovnávání s lidmi nepouštěl.

      Vymazat
  5. Lezarts

    Také mě to na poprvé zaskočilo. Po prvotním překvapení a několika násobném opakování, jsme se s robotem domluvili. V momentě, kdy jsem zaslechla příjemný lidský hlas, se mi ulevilo…, že to není nějaký špatný sen.
    Co naděláme, Čapek nám to předpověděl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsme zase spoustu let pozadu. To třeba na Slovensku už mají robotníkov po staletí :-).

      Vymazat
  6. Při mé smůle, kdybych já vyříkl onu větu o živém operátorovi, tak mi UI poslala poukaz na lahvičku živé vody a recept na uklidňující prášky.

    OdpovědětVymazat
  7. Má umělá inteligence i umělý chrup?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míra
      Za ty peníze do ní investované určitě. Zakázku realizoval samotný pan Šmucler.

      Vymazat
  8. Jo, tak tohle mě spolehlivě vytočí hned na začátku. Právě teď řeším se Zásilkovnou to, že mi evidentně banka strhla dvě platby za jedno zboží. Jenže možnost mluvit s živým operátorem prostě nenabízí, takže to zkouším přes mejly. No uvidím co bude. Snad to při kontrole zjistí, že mají dvě stejné platby za jednu věc. psala jsem i obchodu kde jsem to kupovala kdyby jim přišly dvě stejné platby a teď tedy čekám. Ale nějak se s těmi dvěma tisíci už pomalu loučím.

    OdpovědětVymazat
  9. Nádhera :-D Jediné, co tomu chybělo, by bylo, abys podobný telefonát vyřizoval v nějakém prostředku hromadné dopravy. To by si spolucestující pošmákli :-D
    Osobně mám taky za sebou jeden telefonát s robotem, ovšem pro změnu marketingový. Zeptal se mě, jestli bych měla zájem o jánevímjaké pojištění, já jsem řekla "Ne". On na to, že nerozuměl a ať to zopakuju. Tak nevím, jestli jsou naprogramovaní tak, aby nebrali "ne" jako odpověď (minimálně napoprvé), nebo fakt nerozuměl, ale kdyby mi i napodruhé řekl, ať to zopakuju, nejspíš bych mu to rovnou típla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobré! Že by bylo NE vyhodnocováno automaticky jako druhá šance na ANO? Otázkou ovšem je, jestlis nepoužila své typické "ne" se silným australským přízvukem :-).

      Vymazat
  10. To mě rozesmálo. Já jsem nedávno komunikovala s bankami jen v tom chatovacím rámečku, co se objeví dole v počítači. (Ono na toho operátora se nedalo dovolat). Chtěla jsem si prověřit produkty u více bank a vybrat ten nejlepší. Ale odpověď teda byla stejná jako u tebe... A protože jsem neřvala, neaktivovala jsem její inteligentnější část, a tak trpělivě jsem proklikávala nabízené možnosti a dozvěděla se tolik věcí - jen ne to, co jsem skutečně potřebovala :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona by to taky mohla být AI jako asertivní inteligence :-).

      Vymazat
  11. Petře, už jsem se s podobnou komunikací také setkala, ale pak jsem típla telefon a do banky raději dojela osobně. Potřebovala jsem toho vyřídit víc a nepatřím zrovna mezi ty trpělivé, kteří se snaží formulovat své dotazy tak, aby to automat pochopil.
    Nevím proč jsem si teď vzpomněla na písničku od Fešáků, kde Petr Novotný hlásí: "Hovoří k vám automat... " Písnička už má hodně dlouhé vousy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Říkám si, co by se asi stalo, kdyby člověk oplácel stejnou mincí a rovněž začal robota úkolovat, aby se vyjádřil jasněji a snížil počet slov nejméně o dvě :-).

      Vymazat
  12. Pobavils náramně. To bych chtěla slyšet tu nazarámečkovatelnou větu na adresu AI. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když on ten můj gen prchlivosti funguje tak, že nezarámečkovatelnou větu odvážně začnu a než ji stihnu dokončit, vztek mě přejde :-).

      Vymazat
  13. Míra
    Ta nezarámečkovatelná věta se dá nahradit. Například: brrrmbrrrmbrrrmbrrrm, jak mě před časem poučil jeden můj kamarád. Měl jsem pochybnost na koho mě potom přepnou, ale šlo to. :-)

    OdpovědětVymazat
  14. To je skvělý, takhle k večeru jsem se opravdu báječně pobavila! :)
    Zatím jsem neměla s podobně prudící umělou inteligencí čest, jen s její babičkou, co mi nabízela varianty a čísla.

    OdpovědětVymazat
  15. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  16. Zdá se, že ta "umělá inteligence" banky zatím jede jen na binární situace, rozumím/nerozumím, to mačkání kláves podle pokynů bylo "komplexnější" :).

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář a těším se zase brzy na shledanou.