Výpravy do fotoarchivu - jsou-li podnikány systematicky a ne jen živelně, mohou podle mých zkušeností přinést řadu překvapení. Jestli o sobě něco opravdu nemohu s klidným svědomím říct, tak to, že jsem dobrovolně pořádný. Nejsem-li právě nikomu zavázán pořádkem, dokážu kolem sebe během chvilky vytvořit mikrosvět, ve kterém se mi dobře pobývá i orientuje, ale na to, aby to někdo dokázal nazvat pořádkem, by musel mít opravdu notnou dávku fantazie a tolerance. Když míra neuspořádanosti stoupne nad únosnou mez, začnu "uklízet", ale vždy jen tak, aby nepořádek už citelně nerostl. Protože ale žiju sám, nikoho svým standardním nepořádkem neštvu ani neomezuji.
Z pohledu pořádku je můj fotoarchiv jen odrazem situace kolem mne. Staré se v něm prolíná s tím nejnovějším, fotky se z neznámých důvodů vynořují zároveň v různých částech archivu, jsou v různých formátech i rozměrech a každou chvíli něco marně hledám. Jen u těch nejlepších snímků pak připravuji opravdu definitivní verze pro uskladnění. Nejméně probádaný je rozhodně depozitář snímků z mých dvou japonských cest, což je logické: když se z takové cesty vracíte, máte sice tisíce fotek, ale jen málo času na jejich pořádné zpracování. Musíte se proto dost rychle rozhodnout, které fotky jsou tzv. dobré, a je tedy je možné vybrat k nějakému dalšímu použití, což může snadno přinést nějaké opomenutí, jehož následkem zůstane v archivu uvězněna i celkem slušná fotka, jejíž kvalitu jsme jen neměli v tom frmolu dost času ocenit.
I proto jsem se v roce 2021 rozhodl, že budu každý den přesně po deseti letech od své první japonské cesty probírat to, co jsem daný den nafotil a budu z těchto zásob vybírat a do černobílé podoby proměňovat obrázky, které si zasluhují - jako mušketýři, po deseti letech - svou druhou šanci. Nakonec z toho tehdy vznikla docela zajímavá kolekce (Černobílý Japan, část 2011) a myslím, že se povedlo objevit několik fotek, které během té dlouhé doby odloučení "uzrály do kvality". No a totéž dělám teď, přesně po deseti letech od své druhé cesty, která obsahovala kromě ostrovů Honšú a Kjúšú i Hokkaidó daleko na severu a naopak ostrov Jakušima úplně na jihu.
A tak jsem ke svému velkému překvapení objevil i fotografii počínající bouřky v kopcích u jezera Kawagučiko, snímanou z protějšího vrchu, kam jsem si tehdy vyjel pohodlně lanovkou a musel po vyfocení rychle sjet do údolí, abych stihl dorazit do svého hotelu dřív, než bouřka překryje jezerní hladinu. V nevýrazných večerních barvách nevypadala fotka nijak zvlášť, ale po převedení do černobílé verze doslova rozkvetla před očima dramatickou oblohou a prosvítajícím světlem, přičemž do odstínů různě tmavé šedi se rozestoupily nejen kopce nad jezerem, ale i různé čtvrti stejnojmenného města na jeho březích. A já věděl, že jsem zase jednou našel to, co jsem ve svém nepořádně vedeném archivu hledal: Dosud nevyužitou fotku z japonského putování, která má potenciál na předvedení i někomu jinému než emocemi nepřekypujícím křemíkovým trpaslíkům uvnitř mého notebooku.
Našel jsem si i původní blogový článek, který toho dne v mém hotelu pod horou Fudžisan na břehu jezera Kawagučiko vznikl: Jmenoval se Den 15.: Nad Fudži se blýská... V článku je použita jiná fotka stejných kopců (z většího odstupu), která ale - i když vznikla skoro ve stejný čas - zdaleka nemá takové napětí jako ta nově objevená a do černobílé podoby zpracovaná. A na konci stejného článku - ohromen skutečností, že právě po deseti letech jsem dal té staré fotografii "druhou šanci" - čtu své již dávno zapomenuté haiku napsané právě v ten den v těch čarokrásných místech:
Zvláštní fotka. Je pravda, že černobílé provedení dokáže ve fotce vypíchnout to, co na barvě oko fotografa i prohlížejícího nevidí.
OdpovědětVymazatJako barevná mi ta fotka připadla nezajímavá.
VymazatTím pádem budou hříšné duše také černobílé?
OdpovědětVymazatOno celé to "nebe - peklo" je dost černobílý koncept.
VymazatKoukám a nemůžu se vynadívat. Tohle já můžu. Děkuji za tu krásnou fotku s úžasnou atmosférou =)
OdpovědětVymazatRádo se stalo! Věřím, že ve větším formátu by to mohl být zajímavý obrázek. Uvidíme :-).
VymazatBlýskání v horách
OdpovědětVymazata pak se zas vyčasi
celé Japonsko
Taky bych si přál, aby se co nejdřív vyčasilo.
VymazatNádhera, popředí působí jako krajina po atomovém výbuchu.
OdpovědětVymazatKopce seřazené v zákrytu mně připomínají některé obrazy Caspara Friedricha Davida, ten je však maloval podle scenérií v Čechách a Německu.
To jsou vlastně kopce naproti Fudžisan - taková partička poddaných vzhlížejících ke královně :-).
VymazatWow! To je skutečně úchvatný pohled. Škoda, že byl tak rizikový a nejspíš nebyla možnost si jej pořádně vychutnat.
OdpovědětVymazatMísto na protilehlém kopci jsem opustil právě včas, než začalo lít. A měl jsem samozřejmě starost o všechny, kteří tou dobou právě stoupali k vrcholu, protože na Fudžisan má výstup i sestup v takových podmínkách svá rizika.
Vymazat